به گزارش خبرآنلاین، مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی از ساخت ۱۲ لنگه در گره چینی توسط یکی از هنرمندان آثار چوبی استان برای عتبات عالیات خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی از ساخت ۱۲ لنگه در گره چینی توسط یکی از هنرمندان آثار چوبی استان برای عتبات عالیات خبر داد.
سید محمد حسینی گفت: هنر گره کاری ، گره سازی و گره چینی در کار درودگری که به صورت ساده یعنی تنها باپیوستن آلت ها انجام می شود ، از قرن پنجم قمری به بعد دربناهای گوناگون مذهبی وکاخ ها و سراهای بزرگ به کار گرفته شده و حد اعلای ریزه کاری وظرافت این هنر در پنجره ها و اُرُسی ها ودَرَک های چوبی ،توام با به کاربردن شیشه های رنگی بسیار کوچک انجام شده است.
او ادامه داد: استاد محمد نوری یکی از هنرمندان ارزنده آثار چوبی در ساخت گره چینی ،درب های منبت وخراطی استان است که نزدیک به یک دهه به ساخت درب های گره چینی برای ضریح امامزادگان ودرب های ورودی اماکن متبرکه مشغول است.
درادامه سرپرست معاونت صنایع دستی گفت : روح ایرانیان همواره در طول تاریخ با هنرورزی عجین بوده است.یکی از هنرمندان صنایع‌دستی استان مرکزی به نام "محمد نوری" به سفارش سازمان عتبات عالیات استان البرز متعهد به طراحی و ساخت ۱۲ لنگه در گره چینی برای مرقد عموی صاحب‌الزمان(عج) شاهزاده محمدحسن علی‌النقی (ع) در کربلا شده است.
قاسم کاظمی اظهار داشت: از جمله فعالیت‌های ارزشمند استاد نوری که ساخت این درب‌ها را برعهده گرفته می‌توانیم به ساخت ضریح امامزاده مجاب در فاصله ۱۰ متری ضریح مطهر اباعبدالله الحسین (ع) با بهره گیری از هنر گره چینی اشاره نمود.
وی عنوان کرد: یکی دیگر از طرح‌های در دست انجام این استاد ساخت درب مسجد "توفیق" شهرستان نکا واقع در استان مازندران است که با دارا بودن وسعتی معادل ۲۰ متر مربع و وزنی معادل ۵.۳ تن تاکنون پیشرفتی ۵۰ درصدی داشته که پیش‌بینی می‌شود این پروژه تا نوروز ۹۷ به اتمام رسد.
کاظمی در پایان ادامه داد: کهن ترین نمونه طرح گره چینی استان مرکزی متعلق به درب امامزاده سهل‌بن‌علی(ع) است که از دوران صفویه برجا مانده است؛ که هنر گره‌ چینی تا دوره قاجاریه در این منطقه رواج داشته و پس از آن منسوخ شده که از این رو در دهه اخیر با برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید برجسته‌ای مانند استاد نوری در استان بر احیای این هنر تاکید کرده ایم.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 722745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =