ایرنا نوشت: معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر بیش از 60 تا 65 درصد زندانیان در زندان های کشور مربوط به موادمخدر هستند.

اسدالله هادی نژاد افزود: 50 درصد آمار زندانیان کشور مربوط به موادمخدر است، البته اینها مستقیم مجرمان موادمخدر هستند و 10 درصد کسانی که روانگردان استفاده کردند که یا تصادف داشته و یا خانواده یا همسایه خود را به واسطه استفاده از روانگردان ها به قتل رسانده اند، نیز از مجرمان موادمخدر در زندان ها به سر می برند.

وی گفت: همچنین بخشی از سارقان که برای هزینه موادمخدر خود دست به سرقت زده اند و اکنون در زندان هستند، اگر اینها را بخواهیم به هم اضافه کنیم بیش از 60 تا 65 درصد مجرمان زندان های کشور مربوط به موادمخدر هستند.

60 درصد کشفیات موادمخدر مربوط به سه استان

هادی نژاد ادامه داد: در بعد ورود موادمخدر به داخل کشور مرزهایمان با افغانستان بسته شده است و امکان عبور کاروان در این مرزها وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اما سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان برای در بحث موادمخدر برای ستاد مبارزه با موادمخدر دارای اولویت است و تمرکز روی این سه استان است چون60 درصد کشفیات مربوط به این استان ها است.

هادی نژاد ادامه داد: برخی از کشورها هستند که در طول سال فقط 500 کیلوگرم موادمخدر کشفیات دارند و وقتی کشور ایران آمار کشفیات 465 تن موادمخدر را اعلام می کند می توان گفت بسیاری از کشورهای مختلف از این قضیه متعجب می شوند، چون آمار کشفیات در ایران رقم خوبی است و همین موضوع باعث می شود که ماموران انتظامی، نظامی و امنیتی توجه ویژه ای برای ورود موادمخدر به کشور دارند.

وی با یادآوری این که قیمت موادمخدر در ایران پایین نیست، اضافه کرد: اینکه موادمخدر میان معتادان توزیع می شود مربوط به خرده فروشان است به همین منظور در بحث مبارزه مجرمان خرده فروش در اولویت قرار دارند.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ولی یک موانع داخلی برای برخورد با خرده فروشان موادمخدر بین ستاد مبارزه با موادمخدر و دیگر سازمان ها که قانونگذار هستند، وجود دارد چون برای این مجرمان، زندان پیش بینی نشده است و مجازات آنها جریمه نقدی و شلاق است.

وی گفت: در هر صورت با این افراد نیز به صورت جدی برخورد می شود تا بتوانیم از بسیاری از مشکلات در این زمینه نیز جلوگیری کرد، مبارزه با این افراد خیلی جدی است و دستگاههای ما در هیچ جای کشور نسبت به این ماموریت کوتاه نمی آیند.

کشف 465 تن انواع موادمخدر در هفت ماه از سال ۹۶

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین به کشف بیش از 465 تن انواع مواد مخدر در کشور از ابتدای سال 1396 تاکنون اشاره کرد و گفت: این میزان کشفیات نسبت به دوره مشابه آن در سال قبل 12 درصد افزایش را نشان می دهد.

هادی نژاد با بیان این که بیشترین کشفیات مواد مخدر امسال مربوط به استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی و یزد است، اظهار داشت: 75 درصد میزان کشفیات مربوط به موادمخدر در این استانها صورت گرفته و بیشترین کشفیات نیز از نوع تریاک، حشیش و هروئین بوده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 723646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =