مهر نوشت: یک روزنامه سعودی با جانبداری از استعفای نسنجیده الحریری آن را به شنیدن اظهاراتی درباره مقاومت ربط داد تا عمق عصبانیت ۱۴ مارس از پیروزی‌های مقاومت در منطقه نمایان شود.

روزنامه سعودی «الشرق الأوسط» به تحلیل چرایی استعفای ناگهانی «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان پرداخته است.

بر اساس این گزارش، این روزنامه سعودی می نویسد: استعفای الحریری در شرایطی اتفاق افتاد که کمتر از یک سال از تشکیل دولت لبنان می گذرد.

این روزنامه در ادامه آورده است: دولت حریری در طول زمانی که مسئولیت را برعهده داشت، اقدامات فراوانی را انجام داد. اما حریری در این میان با مشکلات زیادی هم مواجه بود که از جمله آنها می توان به بحران آوارگان سوری در لبنان اشاره کرد.

این روزنامه سعودی همچنین مدعی شد: یکی دیگر از مشکلات حریری نبرد شبه نظامیان حزب الله لبنان در سوریه و دخالت های این گروه در بحران های کشورهای عربی بود!

این ادعای مضحک روزنامه سعودی در حالی است که جنگ های کنونی در کشورهای جهان عرب نشأت گرفته از سیاست های جنگ طلبانه و سلطه جویانه هم پیمانان سعد الحریری از جمله عربستان سعودی است نه توهمی تحت عنوان دخالت های حزب الله.

این روزنامه عرب زبان در ادامه افزوده است: نحوه استعفای الحریری ما را به یاد مرحله ماقبل از ترور رفیق الحریری، پدر وی انداخت. حریری از نگرانی های خود نسبت به تلاش ها برای سوء قصد به جانش خبر داد. حریری پس از استعفای خود از نخست وزیری از تمایل ایران برای نابودی کشورهای عربی سخن گفت! حریری همچنین انتقادات تندی را متوجه حزب الله ساخت.

الشرق الاوسط ادامه داد: حریری گفت که حزب الله لبنان سلاح هایش را به سمت برادران ما در سوریه، یمن و همچنین مردم لبنان نشانه رفته است! این مسأله منشأ ظهور و بروز مشکلاتی در کشورهای عربی شده است. حزب الله با اتکا به قدرت سلاح، لبنان را در مقابل کارهای انجام شده قرار داده است!

این روزنامه سعودی در حالی با آب و تاب به بازنشر ادعاهای سراسر کذب سعد الحریری پرداخته است که اساسا حزب الله لبنان هیچ نقشی در جنایت های ضد حقوق بشردوستانه در یمن که سعودیها عامل اصلی آن هستند، ندارد. این ادعاها همچنین در شرایطی مطرح می شوند که حزب الله لبنان نه تنها ضامن تأمین امنیت مرزهای لبنان است بلکه در برقراری امنیت داخلی در نقاط مختلف این کشور، با صلاحدید دولت، به نیروهای پلیس کمک های شایانی می کند. لذا ادعای الحریری در این خصوص که حزب الله سلاح هایش را به سمت مردم لبنان نشانه رفته است! حتی از دیدگاه مردم لبنان نیز صحت ندارد چه برسد به افکار عمومی منطقه که حریری عزم خود را برای فریب آن جزم کرده است.

الشرق الاوسط همچنین در گزارش خود در خصوص استعفای الحریری آورده است که این استعفا با هدف حمایت از لبنانی ها انجام شده است! مطرح شدن این تحلیلِ فاقد نگاه کارشناسی پیش از هرچیزی نشان دهنده جانبداری آشکار رسانه های سعودی از اقدام نسنجیده و عجولانه سعد الحریری است که لبنان را با خلأ قدرت و مشکلات ناشی از آن مواجه می سازد.

این روزنامه عرب زبان همچنین مدعی شده است: دخالت های مستقیم ایران در امور لبنان که در اظهارات اخیر علی اکبر ولایتی در جریان دیدار با حریری بیش از پیش نمود پیدا کرد، یکی از عوامل استعفای نخست وزیر لبنان محسوب می شود. ولایتی در دیدار با حریری تأکید کرد که پیروزی های لبنان، سوریه و عراق در برابر تروریستها در واقع پیروزی برای محور مقاومت است.

تحلیل آخر این روزنامه سعودی نشان می دهد که مسئولان جریان ۱۴ مارس و همپیمانان آن از جمله عربستان سعودی و همچنین کشورهای فرامنطقه ای تا چه اندازه ای از توفیقات و دستاوردهای محور مقاومت در منطقه خشمگین و عصبانی هستند که حتی تاب و تحمل شنیدن سخنانی در این خصوص را ندارند. در واقع، می توان اینگونه نتیجه گرفت که این استعفا با خط دهی عربستان سعودی و به دنبال شکست های متعدد مزدوران آن در میادین نبرد با محور مقاومت در منطقه، با هدف ثبات زدایی از لبنان، صورت گرفته است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =