خبرگزاری صدا و سیما نوشت: پایگاه اینترنتی لبنانی ثامر السبهان (وزیر مشاور دولت سعودی در امور خلیج فارس و سفیر سابق این کشور در عراق) را عامل استعفای مشکوک سعد الحریری دانست.


پایگاه اینترنتی العهد لبنان در یادداشتی به قلم علی ابراهیم مطر آورده است سعد الحریری، نخست وزیر مستعفی لبنان از منبر فتنه سعودی‌ها بالا رفت و از طریق تلویزیون العربیه که به منزله سر افعی در طرح فتنه انگیزی است، خبر استعفای خود را اعلام کرد، فتنه‌ای که لبنان را هدف قرار داده است. العهد این اقدام سعد الحریری را به معنای پایان حیات سیاسی او دانست و نوشت: این نمایشنامه از پیش تعیین شده بود، نمایشنامه‌ای که کارگردانش ثامر السبهان بود و الحریری را به وسیله‌ای برای برنامه تخریبی سعودی در لبنان تبدیل کرد.


به نوشته العهد، زمان استعفای الحریری خیلی‌ها را غافلگیر کرد. طرح بزرگ آمریکا و اسرائیل، از عربستان به عنوان نوک نیزه استفاده می‌کند و همه امکانات را برای موفق شدن طرح خود در اختیار این کشور قرار می‌دهد. سعد الحریری یکی از وسایل اجرای سیاست تخریبی عربستان است هرچند این مسئله، انتخاب خودش بوده است. الحریری با این استعفا خطا‌های زیادی در شکل و مضمون مرتکب شد که نشان کوته نظری سیاسی اوست. الحریری هم مانند دیگران از این استعفا غافلگیر شده زیرا تصمیم خود او نبوده است. این تصمیم السبهان است و متن استعفانامه را هم او تنظیم کرد تا الحریری با لکنت زبان و ترس و نه با قاطعیت و اطمینان، در برابر دوربین بخواند.


الحریری مثل همیشه در برابر حاکمان آل سعود تسلیم و یک بار دیگر به عنوان آلت دست سعودی‌ها شناخته شد تا امنیت و ثبات لبنان بار دیگر به خطر بیافتد. او با اعتماد به سعودی‌ها راه را برای بحران به سوی کشور خود گشود حال آن که لبنان داشت تلاش می‌کرد سلامت امنیتی و اقتصادی خود را بازیابد.
الحریری هنوز این را درک نکرده است که تنها همّ و غمّ سعودی‌ها از بین بردن ثبات لبنان و وارد کردن این کشور به آشوب سیاسی است. عربستان شکست‌های خود را در یمن، سوریه و عراق از طریق لبنان جبران می‌کند و این کشور را وسیله ماجراجویی‌های خود قرار می‌دهد تا خود را به عنوان بازیگر اصلی صحنه خاورمیانه نشان دهد.


الحریری در استعفای خود حتی به قانون لبنان توجه نکرد زیرا طبق ماده ۵۳ قانون اساسی لبنان، فقط رئیس جمهور حق اعلام استعفای کابینه را دارد، اما الحریری به جای مشورت با رئیس جمهور قبل از استعفا و و اعلام آن به شکل رسمی، به ریاض رفت تا استعفای خود را آنگونه که حاکمان ریاض می‌خواهند و با تحقیر ملت و دولت لبنان اعلام کند.
زمان اعلام این استعفا نیز نشان می‌دهد که علتی برای آن وجود نداشته است. عللی که او در بیانیه خود آورد همان چیز‌هایی بود که از سال ۲۰۰۵ تکرار شده اند و اقدام او نیز گامی در جهت تکمیل سیاست فتنه انگیز السبهان بود زیرا او در صفحه خود در توییتر اعلام کرده بود که اقدامات زیادی در لبنان صورت خواهد گرفت.


السبهان نوشته بود: «دست‌های فتنه و تجاوز باید قطع شود» و سپس استعفانامه الحریری با همین لحن منتشر شد و ایران را هدف قرار داد و ما نفهمیدیم ایران چطور در لبنان دخالت و آن را تهدید می‌کند، اما عربستان بره‌ای آرام است که خواهان امنیت و ثبات لبنان است از این رو نخست وزیر وابسته خود را به ریاض می‌برد و او را وادار به استعفا می‌کند.
الحریری می‌کوشد مجوز جدیدی برای استعفای خود بتراشد از این رو می‌گوید حزب الله توانست با نیروی سلاح، لبنان را در برابر عمل انجام شده قرار دهد، اما مشخص نیست حزب الله چه زمانی این کار را کرده است؟ آیا زمانی که الحریری نخست وزیر شد یا زمانی که وزرای حزب الله در کنار الحریری بر سر یک میز نشستند؟


الحریری خاطرنشان کرد که جانش در خطر است، اما آیا این موضوع می‌تواند مجوزی برای ترک مسئولیت‌های او در لبنان باشد؟ بسیاری از مسئولان جانشان در خطر است، اما به امور عمومی می‌پردازند. ولید جنبلاط نیز در پاسخ به این ادعا، آیه کریمه «هرجا باشید مرگ شما را در می‌یابد حتی در برج‌های رفیع» را مثال آورده و می‌گوید: خدمت به مردم بالاتر از هرچیزی است و هیچ دست جادویی برای نجات ما وجود ندارد.


اما الحریری وقتی به ریاض رفت تا استعفا کند، به آینده لبنان و به این که چگونه باید پیامد‌های اقتصادی و سیاسی این استعفا را تحمل کند، آن هم در شرایط خطرناک منطقه، فکر نکرد، شرایطی که آمریکا می‌کوشد شکستش در سوریه را با تفرقه افکنی بین امت‌ها و تجزیه کشور‌ها جبران کند.
عربستان با از بین بردن آینده سیاسی سعد الحریری پیام تهدید و تنش زایی خود را به لبنان مخابره کرد در حالی که خود الحریری نمی‌داند چه اشتباهی مرتکب شده که شاید غیرقابل جبران باشد و به بهای پایان حیات سیاسی او تمام شود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سامان IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    2 3
    پایان حیات سیاسی با میلیون ها دلار دریافتی از صعودی و ادامه زندگی در ساحلی آرام با همین دلارها،...