از کوتاهی در حق نابینایان تا افتتاحیه‌ای گرم در بوشهر

دبیر هفته کتاب در نشست خبری بیست و پنجمین دوره این رویداد از جزئیات برگزاری آن و همچنین کوتاهی‌های صورت گرفته در حق نابینایان در حوزه کتاب گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری و رونمایی از پوستر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که از 20 تا 26 آبان با شعار آینده روشن با خانواده کتابخوان، در سراسر ایران برگزار خواهد شد، ظهر امروز دوشنبه 15 آبان در سرای اهلِ قلمِ خانه کتاب واقع در خیابان برادر مظفر جنوبی، ابتدای کوچه خواجه نصیر برگزار شد.

پوستر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب با طرحی از محمد اردلانی 

در ابتدای این نشست مجید غلامی‌جلیسه، دبیر هفته کتاب با اشاره به تمهیداتی که سیدعباس صالحی، وزیر فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگیِ سابقِ این وزارتخانه در طول سه سال گذشته در مورد هفته کتاب اندیشیده بود توضیح داد: «معاونت فرهنگی با دو رویکرد عمده در این زمینه پیش می‌رفت و ما نیز تلاش کردیم همان رویه را ادامه دهیم.»

او تصریح کرد: «اول این که هفته کتاب را به عنوان هفته‌ای ملی و برندی برای کتاب و کتابخوانی در ایران و حتی در دنیا در نظر بگیریم. سیر این اتفاق به گونه‌ای بوده است که علی‌رغم نگاه آرمان‌گرایانه‌مان، پیشرفت قابل قبولی داشته‌ایم. نکته دوم مردمی شدن هفته کتاب و افزایش سطح مشارکت گروه‌های مردمی مروج کتابخوانی در برگزاری مراسم ویژه این هفته است.»

جلیسه ادامه داد: «اگرچه شورای سیاست‌گذاری اندکی دیر اولین جلسه خود را تشکیل داد اما بر مبنای این دو رویکرد و با حضور نماینده‌ای از شورای مردمی مروج کتابخوانی، شعار هفته و روزهای برگزاری را مشخص کردیم. کار دیگری که انجام دادیم ایجاد ستاد مرکزی و دائمی برای هفته کتاب بود که امور مربوط به آن را در طول سال و نه فقط در این یک هفته پیگیری کند.»

او افزود: «مسئله خانواده نیز در محور همه برنامه‌ریزی‌های‌مان قرار داشت. چرا که جامعه کتابخوان حاصل خانواده کتابخوان است.»

جلیسه در مورد همکاری سایر نهادها برای برگزاری هفته کتاب هم گفت: «آموزش و پرورش همکاری بسیار خوبی با ما داشت. صدا و سیما نیز با وجود آن که سال گذشته آن طور که باید و شاید با ما همکاری نکرد اما امسال با توجه به عطش این سازمان برای پوشش اخبار هفته کتاب و تولید محتوا در این زمینه، گمان می‌کنم می‌توانیم به محقق شدن آن‌چه انتظار داریم، امیدوار باشیم.»

دبیر هفته کتاب در مورد مکان برگزاری افتتاحیه هفته کتاب هم توضیح داد: «از سال گذشته تصمیم گرفتیم مراسم افتتاحیه را در پایتخت‌های کتاب ایران برگزار کنیم و امسال روز یکشنبه 21 آبان در بوشهر شاهد برگزاری افتتاحیه و سلسله برنامه‌هایی با محوریت کتاب خواهیم بود. همچنین تلاش کرده‌ایم در همه استان‌ها ستاد برگزاری هفته کتاب تشکیل دهیم که ریاست آن با استاندارها و دبیرکلی‌اش با مدیران ادارات ارشاد آن استان خواهد بود.»

جلیسه افزود: «سال گذشته بیش از 10 هزار برنامه در این هفته برگزار شد که امسال به مراتب از نظر کمی و کیفی بیشتر خواهد بود. امسال 500 برنامه با عنوان «زنگ کتاب» در مدارس، کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها برگزار خواهد شد که طی آن شعرا، مترجمان و نویسندگان محبوب و مشهورمان در مکان‌های ذکر شده به کتابخوانی برای دانش آموزان خواهند پرداخت. همچنین شبکه چهار روز 24 آبان از ساعت 10 صبح تا 10 شب به مدت 12 ساعت تحت عنوان جشن ملی به پخش برنامه‌های زنده و پلی‌بک خواهد پرداخت.»

مدیر خانه کتاب در مورد آن‌چه برای نابینایان انجام خواهد شد هم توضیح داد: «کمپین بزرگی برای روز 24 آبان برای تجهیز کتابخانه‌های نابینایان برگزار خواهد شد که امیدواریم بتوانیم از ظرفیت رسانه‌ها نیز در این زمینه استفاده کنیم. ما در این زمینه کاستی‌های بسیاری داریم و من از خودِ خانه کتاب شروع می‌کنم که هنوز هیچ بانک اطلاعاتی کاملی از اسامی و مشخصات کتاب‌های بریل و کتاب‌های صوتی که برای نابینایان تولید شده است در دست ندارد و به همین دلیل فرضا یک کتاب در چند نهاد مختلف در حال تبدیل به نسخه صوتی یا بریل است و این یعنی هدر رفتن بودجه.»

جلیسه در جواب سوال یکی از خبرنگاران در مورد زمان برگزاری طرح پاییزه کتاب نیز توضیح داد: «در این خصوص مشکلی جدی در سطح وزارتخانه برای تامین اعتبارات وجود دارد که در صورت حل شدن آن ابتدا طرح تابستانه را تسویه خواهیم کرد و بعد از آن طرح پاییزه را کلید می‌زنیم. آن‌چه را می‌خواهم بگویم باید با ستاد کتاب‌گردی و احمد مسجدجامعی چک کنید اما روز کتاب‌گردی احتمالا دوم آذر خواهد بود و  سعی می‌کنیم طرح پاییزه را در همان روز کلید بزنیم.»

او در پاسخ به سوال دیگری در مورد استفاده از ظرفیت‌های باغ کتاب برای برگزاری هفته کتاب نیز افزود: «تاکنون هیچ طرحی یا درخواست مشارکتی از طرف باغ کتاب دریافت نکرده‌ایم و باید از شهرداری تهران بپرسید که چرا در این زمینه اقدامی نکرده است.»

او در مورد میزان مبلغی که برای استفاده از ظرفیت‌های صداوسیما پرداخته کرده‌اند هم گفت: «با توجه به ارتباط خوبی که سیدعباس صالحی با صداوسیما دارد و با توجه به تغییر و تحولات مدیران شبکه و تغییر رویکردهایشان، این همکاری به صورت رایگان صورت می‌گیرد و در بخش‌هایی که ما سهم داریم، سهم‌مان ریالی و مالی نیست بلکه فکری و حمایتی است. در واقع کاری مشارکتی است منهای پول. به عنوان مثال رادیو فرهنگ سال گذشته روزی سه ساعت برنامه در این زمینه داشت و امسال شش ساعت و کاری که ما انجام می‌دهیم تقبل جایزه‌های مسابقاتی است که در این برنامه‌ها برگزار می‌شود که آن را هم از طریق اسپانسرهایی که داریم انجام می‌دهیم.»

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =