ایسنا نوشت: وزیر خارجه لبنان تأکید کرد که استعفای سعد حریری شروط لازم را نداشت و لبنان تا یکشنبه موضعی در این باره اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش شبکه خبری العهد، جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان که در راستای سفر خود به اروپا وارد بروکسا شده، گفت: لبنان مشکلش با عربستان را همچنان از طریق روابط دوجانبه و برادرانه حل خواهد کرد. سفر من به اروپا برای این است که عربستان را قانع کنیم که آنچه رخ داده از نظر قوانین بین‌المللی قابل قبول نیست.

وی تأکید کرد: استعفای حریری شروط لازم را نداشت. خلأ دولتی و سیاسی یا هرگونه تحریم‌ها تنها به لبنانی‌ها آسیب نخواهد رساند بلکه دو میلیون آواره و پناهجو نیز به مشکلی برای اطراف لبنان و اروپا تبدیل خواهند شد.

باسیل جبران گفت: قبل از موعد نشست اتحادیه عرب که روز یکشنبه است موضعی را درباره تحولات اخیر اتخاذ خواهد کرد. درباره مساله حریری تاریخ محوری از نظر ما در زمینه بازگشت او روز استقلال مصادف با ۲۲ نوامبر کنونی است.

قرار است اتحادیه عرب به درخواست عربستان روز یکشنبه نشستی را درباره ایران برگزار کند که احتمالا به موضوع لبنان نیز اختصاص خواهد داشت. منابع اخیرا اعلام کردند که عربستان می‌خواهد در این نشست درخواستش را برای تعلیق عضویت لبنان در اتحادیه عرب مطرح کند.

فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بعد از دیدارش با جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان در بروکسل بر لزوم تأمین شرایط  بازگشت سعد حریری و خانواده‌اش تأکید کرد و گفت: این مساله در حمایت از ثبات داخلی و تقویت وحدت ملی لبنان نقش خواهد داشت.

باسیل سفری را به کشورهای اروپایی آغاز کرده تا این کشورها را در جریان بحران ناشی از استعفای سعد حریری بگذارد و تأیید بین‌المللی را برای لزوم فراهم آوردن شرایط بازگشت او فراهم کند.

از زمانی که حریری استعفای خود را از سمت نخست وزیری از ریاض اعلام کرد لبنان با بحران سیاسی عمیقی مواجه شده و تنش‌هایی میان بیروت و ریاض به وجود آمده است. مسؤولان لبنانی معتقدند که عربستان حریری را مجبور به استعفا کرده و او در ریاض آزاد نیست.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =