شرط و شروط عربستان برای بازگشت الحریری

در حالی که دو روز پیش «سعد الحریری» از بازگشتش به بیروت برای تقدیم استعفا از مقام نخست وزیری لبنان گفت، برخی رسانه ها از جمله روزنامه لبنانی «الاخبار» گزارش داده اند که سعودی ها شرط و شروطی برای بازگشت و آینده سیاسی وی مطرح کرده اند.

به گزارش ایرنا، «ابراهیم الامین» سردبیر روزنامه الاخبار در شماره امروز (سه شنبه) نوشت: برخلاف آنچه سعودی ها انتظارش را داشتند، مصاحبه پریشب سعد الحریری با تلویزیون المستقبل نتوانست خشم لبنانی ها را مهار کند و ثابت کرد که الحریری در ریاض آزادی و اختیار عمل ندارد. این مصاحبه باعث عصبانیت بیشتر سعودی ها از الحریری شد تا جایی که منابع آگاه خبر دادند که اوضاع وی در 24 ساعت گذشته یعنی بعد از پایان مصاحبه وخیم تر از قبل شده است.


به نوشته الاخبار سعودی ها می خواستند این مصاحبه علاوه بر آرام کردن طرفداران الحریری، تلاش های «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان برای آزادکردن نخست وزیر از بازداشت سعودی را به شکست بکشاند.
این روزنامه لبنانی ادامه داد: زندانبانان الحریری از اینکه وی خود را در مصاحبه خسته و ناراحت نشان داده و با برخوردهایش فهمانده که اوضاع بر وفق مراد نیست، ناراحتند. به ویژه اینکه الحریری موضع میشل عون را که استعفایش را پیش از بازگشت به لبنان غیر وارد و غیر قانونی خوانده بود تایید کرد. همچنین سقف مواضع وی در برابر حزب الله در این مصاحبه بسیار پایین بود.


الاخبار افزود: عربستان در قبال آزادی الحریری می خواهد مشکل یمن را حل کند. ریاض فکر می کند حزب الله تنها طرفی است که می تواند مشکل موشک های یمنی را که حالا دیگر ریاض را در تیررس خود قرار داده اند حل کند. سعودی ها در پاسخ به این سوال که چرا علیه لبنان و الحریری دست به تنش آفرینی زده می گویند: با الحریری مشکل داخلی دارند اما حل مشکل با لبنان در گرو این است که دولت لبنان و خود حزب الله رسما اعلام کنند که در نزاع های منطقه (شما بخوانید: یمن) دخالت نخواهند کرد.


الاخبار با اشاره به مخالفت ریاض با سفر «عباس ابراهیم» رئیس اداره امنیت عمومی و «عماد عثمان» رئیس پلیس لبنان و دیگر مسئولان امنیتی این کشور به عربستان برای پیگیری قضیه الحریری نوشت: از نتیجه تماس ها و فشارها به ریاض اینطور به نظر می رسد که سعودی ها فقط یک راه پیش روی خود می بینند و آن اینکه الحریری به بیروت برگردد و استعفای خود را تقدیم رئیس جمهوری کند سپس به فرانسه برود و از فعالیت های سیاسی کناره گیری کند. این در حالی است که پاریس پیشنهاد کرده الحریری پس از استعفا بار دیگر مامور تشکیل دولت شود و آن را منوط به مصالحه سیاسی جدید کند.
ریاض به خاطر بدقولی الحریری به شدت ناراحت است و توجیهات او مبنی بر عدم داشتن توان کافی برای مقابله با حزب الله یا قانع ساختن میشل عون برای کمک به وی در مقابله با حزب الله را نمی پذیرد.


سعودی ها به این نتیجه رسیده اند که الحریری ضعیف تر از آن است که بتواند گروه و حزب خود را رهبری کند و حتی نگران این هستند که بعد از بازگشت به بیروت از تعهدات خود به آنها شانه خالی کند. برای همین معتقدند که الحریری نباید انتخابات آینده مجلس را رهبری کند. با توجه به مخالفت های صورت گرفته با جانشینی برادرش «بهاء الحریری»، سعودی ها به فکر بدیل و جایگزین دیگری از بین شخصیت های المستقبل هستند.


الاخبار در پایان افزود: اطرافیان بن سلمان در جواب درخواست ها برای حل فوری بحران، وعده راه حل بعد از چند روز یا حتی یک هفته دیگر را می دهند. برای همین نیز فرانسوی ها به این فکر افتاده اند که شاید جز آمریکایی ها طرف دیگر نتواند با سعودی ها در این باره صحبت کند.


سعودی ها از الحریری می خواهند مسئولیت بسیار بزرگ «تغییر سیاست های حزب الله در منطقه» را به عهده بگیرد و فکر می کنند لبنان باید حزب الله را وادار کند تا کارشناسانش را از یمن خارج کند و هر نوع کمک سیاسی و رسانه ای و نظامی به انصارالله در داخل و خارج یمن را متوقف سازد. اخراج نمایندگان جنبش انصارالله از لبنان نیز مشمول این مساله است.
ناکام ماندن عربستان در تحقق نقشه خود در هفته اول بعد از استعفای الحریری، ریاض را در وضعیت شکست و ناامیدی قرار داده به ویژه اینکه «سید حسن نصرالله» در سخنرانی اخیر خود به هیچ عنوان حاضر نشد درباره موضع حزب الله درباره یمن وارد بحث شود.
سعد الحریری نخست وزیر لبنان روز شنبه 13 آبان (4 نوامبر) در اقدامی غافلگیر کننده و در حالی که در عربستان سعودی به سر می برد از سمتش استعفا کرد.
بسیاری معتقدند استعفای الحریری زیر فشارهای عربستان و با هدف ضربه زدن به حزب الله در داخل و خارج لبنان صورت گرفته است.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =