۰ نفر
۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۲

واقعیت آن است که شکست نظامی داعش را نباید پایان داعش دانست زیرا که داعش بازیگر مستقلی نبود که با شکست نظامی پایان یابد داعش بازیگر وابسته‌ای بود که قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هر کدام برای اهداف خاص خود از آن بهره می‌بردند و چون قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هم‌چنان حضور دارند و اهداف و سیاست‌های آن‌ها در منطقه تغییر نیافته است هم‌چنان احتمال بازسازی داعش و یا ظهور تشکیلات تروریستی دیگر با نام و عنوانی دیگر متصور است.

شکست نظامی داعش در عراق و سوریه و خروج تروریستها از شهرهای اشغال شده این کشورها که با رشادت و ایثار تمامی رزمندگان جبهه مقاومت میسر شد، صفحه جدیدی را در تحولات خاورمیانه خواهد گشود و کشورهای منطقه و بازیگران فرامنطقه ای در سیاستهای اعلامی و اعمالی خود تجدید نظر نموده و راهبردهای دیگری را برای رسیدن به اهداف خود برخواهند گزید.

ابعاد نظامی شکست داعش هنوز شکافته نشده است و از آنجا که این تشکیلات تروریستی جنایت و خشونت بی حد و مرز را به عنوان تاکتیک جنگی مورد استفاده قرار می داد به جهت مقابله با این تاکتیکی جنگی هنوز جنایتها و کشتارهای داعش از نظامیان و غیر نظامیان و از مردان و زنان و کودکان و پیر مردان و پیرزنان تشریح نشده و آن چه رسانه ای شده تنها گوشه ای از جنایتهای بی شمار این تشکیلات تروریستی است.

شاید کسی باور نمی کرد در قرن 21 بشر تا به این حد افول کند که سر بریدن کودکان و پوست کندن زنده زنده ی مردان در مقابل خانواده های خود را شاهد باشد ، هزاران دختر و زن های بی گناه مورد تجاوز قرار گیرند و در بازارها به عنوان کنیز به فروش گذاشته شوند، اسیران به آتش کشیده شده و یا دسته جمعی سر بریده شوند و دردناکار از همه آن که تمامی این جنایتها به نام خدا و اسلام و دین صورت گیرد. ابعاد این فاجعه آن قدر بزرگ است که هنوز قابل درک نیست و باید در طول زمان ابعاد آن شناخته شود.

شکست نظامی داعش شکست ساده یک گروه تروریستی جنایتکارنیست بلکه شکست تشکیلات نظامی مخوفی است که سرزمینی به وسعت کشور انگلستان با تمام جمعیت و شهرها و منابع و ذخائرش را در یک منطقه استراتژیکی تحت سلطه و کنترل خود در آوده بود و به صورت اشکار و پنهان مورد حمایت و پشتیبانی قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای بود.

برای دادن پاسخ به این پرسش که آینده تحولات منطقه پس از شکست نظامی داعش چه خواهد بود ؟ نیازمند آنیم که ابتدا به این دو پرسش پاسخ دهیم: آیا شکست نظامی داعش به معنی شکست کامل و نهایی آن است و آیا داعش بازیگری مستقل بود که شکست آن به معنی پایان آن باشد؟

واقعیت آن است که شکست نظامی داعش را نباید پایان داعش دانست زیرا که داعش بازیگر مستقلی نبود که با شکست نظامی پایان یابد داعش بازیگر وابسته ای بود که قدرتهای منطقه ای و فرا منطقه ای هر کدام برای اهداف خاص خود از آن بهره می بردند و چون قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای همچنان حضور دارند و اهداف و سیاستهای آنها در منطقه تغییر نیافته است همچنان احتمال بازسازی داعش و یا ظهور تشکیلات تروریستی دیگر با نام و عنوانی دیگر متصور است.

از طرف دیگر از آنجا که بنیان عقیدتی و ایدئولوژیکی داعش بر جهالت مردم استوار است و این جهالت و نادانی ازصدر اسلام تا کنون تروریستهایی چون خوارج و قرامطه و حشاشین و دهها گروه بزرگ و کوچک را بوجود آورده است ، نمی توان گفت که زمینه های فکری و عقیدتی داعش از میان رفته است و تا زمانی که این جهالت و نادانی در جوامع اسلامی باقی است امکان باز آفرینی داعش و امثال آن همیشه وجود دارد.

از سوی دیگر تا زمانی که بازیگران منطقه یا اهداف آنها تغییر نیابند و بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای در خاورمیانه همانهایی باشند که قبلا بوده اند و اهداف آنها در منطقه همانی باشد که هست باید بگوییم تا آینده ای قابل تصورمنطقه آسیای غربی یا خاورمیانه همچنان در بحران خواهد بود و شکست نظامی داعش به معنی پایان بحران در آسیای غربی نخواهد بود. البته باید همزمان به این نکته هم توجه نمود که ادامه بحران لزوما به معنی ادامه جنگ نیست و بحران می تواند در اشکال مختلف امنیتی و سیاسی ادامه یابد.

بدون ورود به تحلیلهای با دامنه وسیع صرفا با بیان این گزاره کلی که مورد تایید اجماعی است مبنی بر این که حضور داعش در نزدیکی مرزهای کشورمان تهدیدی برای امنیت ملی ایران است ضروری می نماید که از شکل گیری و باز افرینی مجدد داعش یا تشکیلاتی مشابه آن جلوگیری بعمل آید و این کار ممکن نیست مگر با تقویت همبستگی بین تمام نیروهایی که موجب شکست نظامی داعش شدند.

تقویت همبستگی بین نیروهایی که موجب شکست داعش شدند ابعاد مختلف نظامی ، سیاسی و بین المللی دارد و ضروری است این ابعاد در تمامی سطوح با حساسیت ویژه ای به طور همزمان دنبال شود. نشست روسای جمهور ایران ، روسیه و ترکیه در شهر سوچی روسیه که در اول آذرماه برگزار شد توجهی خاص به ابعاد سیاسی و بین المللی جبهه ضد داعش است. د راین نشست سه کشور موفق شدند گامهای بعدی خود را برای تثبیت اوضاع سوریه به منظور جلوگیری از ظهور مجدد داعش تعریف کنند. البته نباید فراموش کرد که هیچ توافق سیاسی بدون تکیه بر قدرت نظامی نمی تواند پایدار باشد و پایداری توافقات سوچی در گرو انسجام نیروهای عمل کننده بر روی زمین یعنی نیروهای جبهه مقاومت است که شکست نظامی داعش را رقم زدند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730968

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =