اندکی از دوستان ونزدیکانم فکر میکنند با نوشتن مقالاتی در سایت خبرآنلاین قصد سیاه نمایی، خود نمایی و... را دارم در حالی که از خودم سوال کنند می گویم ، «می نویسم تا دین و میهنم پاکیزه بماند »

زمانی که عمق و سابقه فرهنگی کشورم و جاذبه و معنویت و منطق جاری در بخش های مختلف دینم را مورد مطالعه قرار می دهم و مشاهده می کنم :

1- به گزارش مدیری در عسلویه که اظهار داشته : هیئتی از ژاپن میهمان ما در عسلویه بودند که مهندسی از آن جمع با تعجب و حیرت ، در مفابل در ورودی ایستاد و به صندوق های جمع آوری صدقات و کمک به نبازمندان نگاه می کرد ، با کشیدن آهی چنان به طرفم نگاه کرد و گفت « ایران عسلوبه دارد و تهیدست هم دارد ؟!درآمد عسلویه به اندازه ای هست که هفت کشور با جمعیت ایران را که به همه افراد دستمزد کافی بدهند پاسخگوست ولی شما می گویید درایران تهیدست دارید !!!

2- فردی را به غلط و با روش های عوام فریبی و انتصاب کاندیداتوری وی به امام زمان ( ع) و معجزه قرن خواندن ایشان و همه گونه حمایت های بی دریغ از وی و رنجاندن بسیاری از دلدادگان به انقلاب از طریق ارتباط دادن ایشان به عنایات امامان معصوم و.. .و عدم توجه به دل نگرانی های بزرگانی چون مرحوم هاشمی رفسنجانی نسبت به معضل آینده کشور از رشد بی رویه احمدی نژاد که اظهاراتش در بست نشینی های یارانش از وضعیت زندان ها و زندانی ها سند بدون خدشه سازمان های حقوق بشری قرار گرفته شده است .

3- سیر روز افزون مهاجرت و عدم بازگشت فارغ التحصیلان به کشورم و بی اعتمادی بخش قابل توجهی از مردم نسبت به گزارشات و وعده های دولت و جمیع حاکمیت از اموری نیست که بتوان به آن توجه نکرد .

4- تملق و رانت خواری و فرار از مسئولیت های اجتماعی و گستاخی برخی که خود را صاحب « ژن خوب » می دانند و سفره نشین انقلاب شده اند چیزی نیست که دل افراد مطلع را بدرد نیاورد .

5- با تمام باوری که نویسنده این سطور به برتربودن و منطقی بودن دین مبین اسلام نسبت به سایر ادیان دارد نمی تواند شاهد تداوم سطحی فکر کردن و سطحی انگاشتن بعضی از روحانیون باشد که گاه از صداوسیمای کشور هم منتشر می شود . به عنوان مثال :

ولایت پذیری بادمجان به عنوان یک برتری نسبت به سایر سبزیجات ، به آسمان رفتن امیرالمومنین برای حل اختلاف فرشتگان ؛ روش‌های تشخیص موانع بارداری ، شیرینی و تلخی آب دریا به دلیل ولایت پذیری و ولایت ناپذیری و ... که دستمایه مغرضین و بدحالی متدینین شده است .

امروز ديگر زماني نيست كه مثلاً بگوييم به دستور حضرت علی ( ع ) شیری که وارد مسجد کوفه شده بود از مسجد خارج شد ، يا امام حسين آنقدر از لشكر مقابل كشت تا خون به بالاي زانوي ذوالجناح رسيد. یا اینکه امام زمان که ظهور کنند آن قدر از مخالفان می کشند که در جوی های آب خون جاری می شود . امروز به الگو‌های عملی براي هدايت اجتماعی نياز داريم كه در سيره ائمه موج مي‌زند . امروز دین و مبانی آن رابه گونه ای باید گفت که کارکرد اجتماعی داشته باشد و بتواند جامعه ای را به عدالت مدیریت کند
با عزیزی از روحانیون جوان در فضای مجازی آشنا شدم که نوشته بود :
« هر کس با ایمان سوره مبارکه صف را صدو هفت بار با نیت خالص ، با وضو و رو به قبله بخواند فرزندان وی مطیع و فرمانبردار می شود »

واقعا این همه علمای بزرگی که فرزندان سرکش و متخلف داشته اند چنین حدیثی را نخوانده بودند ؟

شرط پذيرش روايت‌هاي ديني، انطباق عقلاني و «پذيرش امكان تحقق» از سوي عقل است. حتي ممكن است خصلتي در ائمه باشد كه امروزه نتوان اجرا كرد(مانند هزار ركعت نماز امام سجاد عليه السلام). اين نوع مسائل قابل تطبيق و پذيرش عقلاني است كه بايد در عظمت آن بزرگان گفت نه الگو دادن. آنچه قطعي است حيات ظاهري ائمه كاملاً طبيعي و عين مردم بوده است تا قابليت فهم براي بشر معمولي داشته باشند.
خط قرمز برای نویسنده این سطور ، فقط خدا و قرآن می باشد لاغیر زیرا رسول مکرم و پیامبر رحمت که تصور خطا هم در ذهن مبارکشان راه ندارد فرموده اند : اگر کلام من هم مخالف قرآن بود پذیرا نباشید .
حضرت با بیان این نکته مهم اولا خواسته اند به حاکملن بگویند ادعای عصمت و حتی برتری جویی نکنند و همیشه گوش و جانشان را به نصیحت سایرین بسپارند ثانیاً خواسته اند که زمینه های بالندگی و تعالی و رشد مردمان را فراهم کنند تا قدرت بحث و جدل نیکو و دفاع از حقوق خویش را بیاموزند .

آموزه های دینی و حقوق عمومی اجازه نمی دهد استاد دانشگاهی را در اراک به اتهام الحاد و کفرگویی با سروصدا از کار برکنارش کرد و امکان زندگی معمولی را هم از وی گرفت آیا می خواهند زور آزمایی کنند یا جامعه را اصلاح کنند . سابقه روحانیت در طول تاریخ بحث و احتجاج با ملحدین بوده است و با هر انحرافی با استفاده از منطق و مهربانی به بحث می نشستند ؛ اینک چه بلایی به سرمان آمده است که هتاکی را با هتاکی جواب می دهیم و بدان هم افتخار می کنیم اگر او در محدوده کلاس سی نفره هتاکی کرد ه ما حق نداریم در سطح جهان او را انگشت نما و ملحدش بخوانیم .
آری می نویسم تا میهنم و دینم پاکیزه بماند ؛ تا بماند .

دکترمرتضی بهشتی، حقوقدان و پژوهشگر

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 731746

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
    6 0
    بنویس برادر بزرگوار چون تو میتوانی بنویسی.
  • بی نان IT ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
    5 0
    خیلی عالی بود