پنج شنبه 6 اردیبهشت 1397
دوشنبه 13 آذر 1396 - 14:40:38 چاپ

استفاده ابزاری از زنان در تبلیغ خودروی لوکس در نمایشگاه خودرو؟/ عکس

جامعه > خانواده - شبنم رحمتی در یادداشتی در ایران‌آنلاین نوشت: اوایل هفته عکسی از یک نمایشگاه داخلی خودرو منتشر شد که برگزار‌کنندگان برای تبلیغ بهتر و ایجاد جذابیت بیشتر از دو دختر زیباروی ایرانی بهره گرفته بودند.

می‌خواهم از دو زاویه به انتشار این عکس بپردازم. نخست اینکه؛ زنان جزئی از تبلیغات و فرصتی برای جذب بیشتر مخاطب نیستند. نباید از زیبایی و بدن زنان به‌عنوان ابژه جنسی بهره برد و به این وسیله فروش بیشتر کالا و خدمات را تضمین و به سرمایه‌داری خدمت کرد.

زنان پیش از اینکه موجودی منفعل و صرفاً دارای جذابیت جنسی و فیزیکی باشند به‌عنوان یک انسان مستقل شناخته می‌شوند و باید افکار، ذهنیات و توانمندی‌های آنها در اولویت قرار گیرد. چنین رفتاری در زمره خشونت علیه زنان به شمار می‌رود. دوم اینکه؛ روز گذشته وقتی این عکس را در حساب توئیتری‌ام منتشر کردم بازخوردها بیش از انتظار من، منفی و واقعاً ناامید‌کننده بود. خیل عظیمی از مردان نوشته بودند چقدر خوب و «باحال» است که زنان زیبا هم به جذابیت ماشین مورد نظر افزوده‌اند. تعداد زیادی از زنان نیز متأسفانه نوشته بودند من متحجر، دگم، مزدور و مخالف حقوق زنان هستم و مرا مدافع در پستو نگه داشتن دختران و مانع رشد آنها قلمداد کرده بودند. بدترین وجه قضیه و به باور من زنگ خطر این بود که عده خیلی زیادی نظر داده بودند این روش در «غرب» هم خیلی کاربرد دارد و ما «هم» باید از آنها یاد بگیریم و راه رشد زنان را نبندیم.

با این اوصاف به نظر می‌رسد با‌ وجود تولید قابل توجهی از ادبیات مربوط به زنان و حقوق آنها هنوز بسیاری از زنان و دختران تحصیلکرده ما که دسترسی به اینترنت دارند فرق بین رشد زنان و استفاده ابزاری از آنها را نمی‌دانند. علاوه بر آن با گذشت بیش از 40 سال از انقلاب، بخش بزرگی از مردم همچنان بر این باورند هرچه در غرب می‌گذرد حتماً و الزاماً پذیرفته، روا و بهترین است. چگونه باید به نسل جوان شناساند که غرب مدینه فاضله نیست و علاوه بر بسیاری از کژکاری ها در آن جامعه، چنین استفاده‌هایی از زنان در همان جا هم مذموم است و نقدهای زیادی بر این دست رفتارها که صرفاً در خدمت سرمایه‌داری است نوشته می‌شود؟

4242

کلید واژه‌ها : حضور زنان در جامعه - زنان -
37 دیدگاه
  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 14:56:23
    پاسخ
    76 24

    زنها خودشون ذاتا دوست دارن که تو چشم باشن هیچ کجا دنیا کسی اینارو مجبور به این کار نکرده

    • بی نام
      سه شنبه 14 آذر 1396 - 12:06:06
      53 10

      پس چرا از چشم چرونی مردا انتقاد میکنن

  • يك زن
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 14:59:29
    پاسخ
    57 39

    كلا زنها برن تو پستو شما راحت تري؟ اينطوري باشه تو سينما و تلويزيون و تئاتر و ... از زنها استفاده ابزاري ميشه. كلا ميخوايد همه رو تعطيل كنيم؟

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 15:01:08
    پاسخ
    26 32

    استفاده ابزاری زمانی هست که تناسب اندام مانکن مانند داشته باشند .هیچ کدوم شاملش نیستند

  • س
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 15:01:09
    پاسخ
    64 6

    شمااحتمالا تازه باخبر شدی. این روزا هرکسی هرکاری راه اندازی میکنه ازدختران خوش قیافه بخاطر جذب مشتری استفاده میکنه. نه تنها ایران بلکه همه جای دنیا مد شده.

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 15:03:45
    پاسخ
    68 6

    در نود درصد تبلیغات صدا وسیما زنان حضوردارندایشون هم داره از زنان استفاده ابزاری میکنه؟

  • علی
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 15:04:24
    پاسخ
    30 11

    دقیقا تعریف این دوست عزیز خود درک بالا پندار ما از خشونت علیه زنان یا استفاده ابزاری از زنان چیست؟جای تعجب نداره که ایشون هم مثل اکثر مسئولین و حتی غیر مسئولین؛ خود راسا جای دیگران فکر کرده؛ تشخیص موقعیت داده و تصمیم گیری کند.اگر قبول داشته باشیم زنان نیز آفریده های خداوند هستند که اتفاقا جز زیبایی های خلقت هستند؛ نشان دادن این زیبایی تحسین قدرت خداست.مهم اینه که با چه چشمی به این موضوع نگاه کنیم.چشمی که همه چیز را از دریچه شهوت میبینه، طبیعتا هر حضور زنان رو استفاده ابزاری تعریف میکنه که مخالفتی در قالب روشن بینی و عمیق نگری بیان میکنه.یا چشمی که زیبایی آفرینش خداوند رو ببینه که مطمئنا خلاف این تفکر دگم قبلی هست. در هر حال حضور زنان حتی به این صورت مصداق علنی تساوی حقوقه

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 15:12:26
    پاسخ
    30 14

    اونوقت اين كجاش استفاده ابزاريه

  • مهرداد
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 15:17:27
    پاسخ
    12 3

    این که واقعا تکلیف خودمون رو نمیدونیم، مصداق این قضیه است. خیلی از محصولات غرب رو نمیشه لباس اسلامی پوشاند، چون ماهیتاً غربی است و با فرهنگ ما سنخیتی ندارد. البته چیزی از فرهنگ خودمون هم نمیدنیم.... .

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 15:19:10
    پاسخ
    26 10

    شما که نقد میکنید، مطمئنید که این دو خانم مدل و منفعل هستند یا شاید از نیروهای فعال در بخش فروش شرکت باشند؟ شاید هم زیبا رو بودن آنها نگاه جنسیتی شما را برانگیخته تا نقد بنویسید.

    • بی نام
      چهارشنبه 15 آذر 1396 - 22:56:39
      0 0

      عزیز لااقل یه چیزی بگو برا خودت قابل پذیرفتن باشه دیگه اینم حرفه شما میزنی؟

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 15:27:07
    پاسخ
    31 4

    الان تو تمام تبليغاتي كه حتي از تلويزيون پخش ميشه هم از زن دارن استفاده ميكنن. اتفاقا زن شده نقش اول تبليغات حالا هر چي ميخاد باشه. به طور نمونه خانومي كه از لحاظ بر و رو هم بهره اي داره مدام تو تبليغات مختلف در حال ايفاي نقشه. الان اگه از تلويزيون ايران پخش بشه استفاده ابزاري نيست اونوقت خارجيا نشون بدن ابزاريه.

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 15:35:06
    پاسخ
    26 7

    باشما موافقم.درعربستان هم چنین کاری با زنان کردند.زنان همیشه به عنوان ابزار جذابیت مورد استفاده قرار می گیرند.نمونه اش مسابقات ورزشی که دختران جوایز را می آورند.حتی در ایران هم دختربچه ها مورد چنین سوء استفاده ای قرار می گیرند.چرا از پسربچه ها با لباس محلی استفاده نمی شود.وقتی حضور زنان هم در ورزشگاه ممنوع است.چرا از صدای زنان برای سخنگوی سالن استفاده می شود؟؟؟

  • حامی
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 15:39:13
    پاسخ
    8 9

    من و خیلیای دیگه هم نظرمون شبیه اون دوستای توییتری است، دلیل غرب دوستی مردم ایران هم به مقایسه وضع زندگی و حقوق زنان در ایران و غرب ریشه داره، با یه مقایسه ساده میشه متوجه شد ما داریم راه درست رو میریم یا غرب

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 15:47:42
    پاسخ
    7 10

    بالاخره مسئولین تکلیف خودشون رو با خودشون معلوم کنند. اگر بدنبال ایجاد اشتغال و توسعه‌ی پایدار هستند، پس باید به لوازم و ملزومات آن هم پایبند باشند. استفاده‌ی ابزاری از زنان، هنگامی رخ می‌دهد که از زنان و اندام زنانه برای جلب توجه و نظر مشتریان استفاده گردد و هر عرصه و حضوری، به معنی استفاده‌ی ابزاری از زن نیست.

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 15:50:50
    پاسخ
    13 16

    این اگه استفاده ابزاری نیست پس چیه؟

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 15:54:11
    پاسخ
    10 11

    بیچاره ها همچین هم خاص و پر زرق و برق نیستن.انقد گیر ندیم

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 15:55:29
    پاسخ
    10 2

    عدم استفاده ابزاری از بانوان را قبول دارم. ولی استفاده از همین ترفند برای اتوموبیل سمند در زمان معجزه هزاره سوم در کشور بلاروس و روسیه رو چی می گید؟ کافیه تو گوگل بزنی تبلیغ سمند در روسیه

  • مریم
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 16:25:08
    پاسخ
    10 9

    از شعارهای تکراری خسته نشدید،استفاده ابزاری از زن قوانین ضد زن جامعه است،

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 16:35:18
    پاسخ
    3 4

    ماشين رو قيمت كرديم ميگفت بين 250 تا 300 ميليون تومان قيمتشه

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 16:41:05
    پاسخ
    12 1

    نه این که کار کردن و درس خوندن و مالیات دادن و صداقتمون مثل اوناست حتی خیلی بهتره کارهای اینطوری رو هم باید از اونا الگو بگیریم

  • احمد
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 16:48:01
    پاسخ
    13 13

    یه سوال فنی دارم اگر الان به جای این دو خانم دو تا مرد بودند آیا این مصداق استفاده ابزاری از مردان نبود ؟ همونطور که آقایان همیشه در کارهای سخت و مشقت بار استفاده می شوند خانم ها هم در تبلیغات استفاده می شوند . به هر حال هر جنسی یه سری استعداد منحصربفرد برای انجام دادن بهتر اون کار داره . و در نهایت زیبایی ، زیباست و غیر قابل چشم پوشی

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 16:51:02
    پاسخ
    8 6

    این هم از ام القرای جهان اسلام

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 16:54:23
    پاسخ
    12 12

    هزار سال از دنیا عقبید

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 17:06:14
    پاسخ
    12 9

    ببخشید الان واقعا مشکل ایران و به عبارت بهتر مشکل جدی و حاد ما اینه ؟ چه چیزهای بی خودی را برجسته می کنید این همه بحران جدی و مشکلات عدیده داریم، الان مشکل جدی که تمدن ما را تهدید می کند مشکل "آب" و بحران فزاینده آن است ، آن وقت شما چسبیده اید به افرادی که برای بدست آوردن لقمه ای نان کار خلاف و حرامی نکرده اند و غیره....

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 17:18:52
    پاسخ
    8 5

    افرین بر شما

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 17:20:53
    پاسخ
    13 9

    اخه لامصب این کجاش بده....تصویر به این زیبایی...

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 17:22:40
    پاسخ
    13 8

    ضمن احترام به نظر جنابعالی مطابق با دیدگاه شما اگر دو پسر خوشتیپ هم این کار رو انجام میدادند باید می گفتیم استفاده ابزاری از اونها؟؟؟

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 17:23:21
    پاسخ
    7 11

    اصلا قبول ندارم... تو همه جاي دنيا همينه...

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 17:24:44
    پاسخ
    5 7

    یک تعداد از این نقدها را بنویسید مثلا یک آمار رسمی نشان دهید که 80 درصد مردم آلمان مخالف هستند یک تصمیم شخصی و کسب درامد هیچ مشکلی ندارد، این کار با بازیگری چه فرقی دارد

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 17:42:05
    پاسخ
    6 1

    کمبود شغل مناسب و درامد پایین هم که در این زمینه اصلا دخالتی نداره

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 18:12:27
    پاسخ
    6 11

    دقیقا این لفظ :استفاده ابزاری؛ یه حربه فمنیستها و مذهبی های متحجر برای خانه نشین کردن زنهاست مخاطب این ماشیننهای گرون معمولا مردهای میانسال هست و قاعدتا برای تبلیغ هم از خانومها استفاده میشه و چیز عجیبی نیست

  • آرش
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 18:17:45
    پاسخ
    6 4

    لطفا شما براي مردم كار ديگر ايجاد كنيد

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 18:21:40
    پاسخ
    11 12

    من به عنوان یک مرد ایرانی حرف میزنم، الان اگه دو تا پسر خوشتیپ اونجا بودن و برای خانمهای پولدار ایجاد جاذبه میکردن تجاوز به حقوق مردان بود؟؟؟خجالت بکشین خانم محترم...شما زن هستید باید بهتر از من بدونید که عمده حقوق زنان جایی داره پایمال میشه که حق انتخاب سرنوشتشون در دست مردان جامعه است...پس لطفا حداقل خودتون حقتون رو پایمال نکنید با حرفهای صد من یه غازی که مردان به خوردتون میدن.....لطفا لطفا لطفا

  • بی نام
    دوشنبه 13 آذر 1396 - 18:32:04
    پاسخ
    18 13

    اولین کسی که برای تبلیغ از زنان استفاده کرد خدا بود که برای تبلیغ بهشت از حوری استفاده کرد.لطفا الکی جو ندید.دوره این شانتاژ بازی ها گذشته

  • بی نام
    سه شنبه 14 آذر 1396 - 11:59:29
    پاسخ
    12 7

    اگه به جای این دو خانم از آقایان خوشتیپ استفاده می‌کردند، اشکالی نداشت؟ استفاده ابزاری از مرد نبود؟

  • بی نام
    چهارشنبه 25 بهمن 1396 - 00:18:35
    پاسخ
    0 0

    از زنا بدم میاد. اگه‌میخواستم خودروهای این شرکت رو بخرم دیگه منصرف شدم

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700