دوشنبه 3 اردیبهشت 1397
جمعه 17 آذر 1396 - 14:02:34 چاپ
یک کارگردان تئاتر عنوان کرد:

مشکلات زیرساختی مانع شکوفایی هنرهای نمایشی در تبریز/ خندیدن در تئاتر شهر ممنوع بود!

استان‌ها > آذربایجان شرقی - کارگردان نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» گفت: تئاتر تبریز به واسطه حضور هنرمندان جوان تحصیل کرده و با استعداد رشد بالایی داشته اما این رشد به دلیل مشکلات زیرساختی شکوفا نمی شود.

به گزارش خبرآنلاین، محمود اخی در نشست خبری نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» اظهار داشت: در جوانی بوکس کار می کردم و دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران بودم اما به واسطه آشنایی با مهدی فخیم زاده در آموزشگاه آزاد استاد سمندریان آموزش دیدم.

وی ادامه داد: بعد از این دوره در یک جشن دانشجویی در حضور خانم پری صابری پانتومیمی اجرا کردم که مورد پسند ایشان واقع شده و چند ماه بعد مرا برای بازی در یکی از نقشهای نمایش آنتیگونه دعوت کردند.

اخی افزود: پس از آن نیز تمرینات نمایش کرگدن حضور داشتم اما به دلیل طولانی شدن کار و مصادف بودن با دوره سربازی من، از ادامه کار و اجرا محروم شدم، اجرای نمایش کرگدن برای من تبدیل به آرزویی شد که در نهایت سال ۶۹ ضمن بازی در نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی مرحوم صادقی همزمان نمایش کرگدن را کار کردم، اما ناچار به دلیل جشنواره تئاتر آن کار نیمه تمام ماند و کرگدن بعدها اجرا شد .

وی با بیان اینکه من بیشتر خودم را بازیگر می دانم تا کارگردان، گفت: در سال ۸۴ به آرزوی خودم برای بازی در نمایش «در انتظار گودو» رسیدم، سپس نمایشهای «شب روی سنگفرش خیس»، «محاکمه تیموشنکو» و در نهایت نمایش «پنجری» را بعد از مدتها ازلت به کارگردانی نازیلا ایران زاد بنام بازی کردم.

وی در رابطه با اجرای نمایش «ملاقات بانوی ساخورده» گفت: مدتی بعد به پیشنهاد خانم ایران زاد ملاقات بانوی سالخورده را آغاز کردم، این نمایش کار سنگینی بود که بالغ بر ۴۳ بازیگر داشت، این تعداد را ۲۴ نفر رساندیم و در کنار پیشکسوتان تئاتر تبریز از هنرمندان جوان و با استعدادی همچون علی عباسپور بهره گرفتیم که تنها ۳ تجربه بازیگری داشته اما یکی از چهره های درخشان آینده تئاتر کشور خواهد بود.

کارگردان نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» خاطرنشان کرد: در طی این کار متوجه شدم دید دورنمات به انسان، جامعه بسیار وسیع است، از دیدگاه وی هر کسی که به دنیا آمده با تراژدی مختص خود زندگی می کند، دورنمات در این نمایشنامه موقعیتی برای تماشاگر بیان می کند که به حقیقتی دیگر از زندگی و ذات بشری پی می برند و یادآور می شود که باید به هر نوعی با حقایق زندگی کنار بیاییم.

وی با اشاره به اینکه استاد سمندریان بیشتر به جنبه قدرت و سلطه گری آثار دورنمات توجه کرده و به مرور در ارتباط با این هنرمند بزرگ و آشنایی بیشتر از نزدیک با افکار وی می گوید «قدرت فقر بیش از این است».

این هنرمند پیشکسوت تبریزی با تاکید بر اینکه فقر و گرسنگی در دنیا انسانیت را از بشر می گیرد، خاطرنشان کرد: گرسنگی آدمی را روی زمین پهن می کند اما نه برای استراحت، بدان سان که هرگز برنخیزد، وقتی مرگ در را می کوبد گرسنگی آن را باز می کند.

محمود اخی یادآور شد: به تجربه در زندگی می بینیم گاهی انسانهایی که شعار انسانیت و... می دهند در شرایط سخت به مرور مثل همه رفتار می کند، تماشاگر در این نمایش با دیدن موقعیت شخصیتها به فکر فرو می رود که شاید من هم در این موقعیت چنین رفتاری می داشتم.

کارگردان نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» تصریح کرد: من در این نمایش گزینه دیگری از عشق می بینم، می خواهم بگویم عدالت در جامعه وجود دارد اما عشق جایگاه وسیعتری دارد، عدالت باید در جامعه اجرا شود ولی عدالت و غرور، عشق را از بین نمی‌برد.

این هنرمند پیشکسوت تبریزی گفت: تماشاگر با نگاه صحیح به این کار درخواهد یافت که فقر یکی از عوامل نابودی وجدان انسانی است و باید مراقب باشیم که فقر باعث نشود وجدانمان را فراموش کنیم، انسان بسته به موقعیت حرکاتی انجام می دهد که در موقعیت های عادی انجام نمی دهد و با تغییر شرایط حاکم بر زندگی رفتار خویش را عوض می کند.

محمود اخی تصریح کرد: من دانشکده هنرهای دراماتیک نگذرانده ام، تنها کلاسهای استاد سمندریان را گذرانده ام، بسیاری از هنرمندان هم دوره من تجربی کار کرده ایم و خوشحالم امروز با جوانانی کار می‌کنم که همچون خانم ایران‌زاد به صورت علمی و از طریق دانشگاه به هنر تئاتر ورود کردند و امروز وضعیت فضای هنرهای تئاتر تبریز به قدری پیشرفت کرده که یک هنرمند جوان تبریز جرات می کند نمایشی مثل کلفت ها را به روی صحنه برده و در این کار هم بسیار موفق باشد.

وی تنها مشکل بزرگ تئاتر تبریز را امکانات زیرساختی و محدودیت سالنها دانست و افزود: متاسفانه سالنهای اجرای تئاتر بسیار کم است، این امر بدشانسی هنر تئاتر تبریز بوده و از سوی دیگر واگذاری سالنهای ما به بخش خصوصی دست هنرمندان را بسته است.

محمود اخی ادامه داد: در سالهای ۴۰ تئاتر تبریز رونق خوبی داشته ولی از اواخر دهه ۵۰ تا ۶۰ با افت بالایی در این عرصه روبرو بودیم بطوریکه سال ۶۶ در نخستین اجرای کمدی بعد از انقلاب دو نفر تفنگ به دست مقابل صحنه می ایستادند تا در اجرای نمایش تماشاگران را از خندیدن منع کنند!

نازیلا ایران زاد بنام، بازیگر نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» نیز در این نشست خبری ضمن تقدیر از مدیر روابط عمومی تئاتر شهر تبریز، گفت: صادقانه می گویم که ایشان به تئاتر شهر تبریز لطف کرده و عنوان روابط عمومی را به شکل عملی معنا بخشیده اند، از تک تک خبرنگاران و اهالی رسانه نیز تشکر می کنم که در کنار تئاتر هستید و حمایت می کنید، امیدوارم این راه دوام یابد.

وی تصریح کرد: در نگاه به تم این نمایشنامه، در می یابیم برخی دردها و دغدغه ها جهانشمول است، جزو تم های اصلی است که ابتدای خلقت بشر و از کشورهای توسعه یافته تا جهان سوم دغدغه مردم بوده است.

ایران زاد بنام یادآور شد: امروز ما در دنیایی سرشار از بی عدالتی، جنگ و کشتار و... به سر می بریم که بشر و انسانیت مفهوم خود را از دست داده و همه ما، تک تک انسانها در این بی وجدانی و کشتار تاثیرگذار بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه تراژدی و کمدی دو ژانر اصلی نمایش است که از زمان ارسطو جدا شده، ادامه داد: اما امروز ما در دورانی زندگی می کنیم که حوصله دیدن و درک تراژدی را نداریم امروز به قدری تراژدی تند و بزرگ شده که کمدی به نظر می آید.

این بازیگر و کارگردان صاحب نام تبریزی با بیان اینکه در دید عدالت دورنمات می بینیم که با وی عدالت شوخی کرده است، گفت: این نمایش به قدری از بی عدالتی اشباع شده که از آستانه درد گذر کرده و به نوعی با تراژدی اشباع شده روبرو هستیم که احساس می کنیم کمدی است.

وی با بیان‌ این‌که وظیفه‌ی تئاتر ساده کردن مسائل پیچیده است، گفت: در نمایش ملاقات بانوی سالخورده موضوعات پیچیده با واژه‌ها و مثال‌های بسیار ساده توضیح داده شده است.

نازیلا ایران زاد بنام، خاطرنشان کرد: تک تک ما تلاش کردیم این تم و این موضوع را به درستی به تماشاگر منتقل کنیم و امیدوارم در صحنه نمایش به خوبی موفق به ارتباط با مخاطب شده و رضایت تماشاگران را جلب کنیم.

دارا علی آبادی، بازیگر پیشکسوت تئاتر تبریز و بازیگر نقش شهردار در این نمایش، با اشاره به مضمون نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» گفت: گاهی با رفتار و سخنان خود تاثیری در زندگی انسانها گذاشتیم که فراتر از کشتن است.

با بیان‌ این‌که تئاتر بی‌واسطه‌ترین هنر با مخاطب است، گفت: در بخشی هایی از این نمایش دیالوگ هایی به کار برده شده که نمود عینی این دیالوگ در جامعه‌ی کنونی اتفاق می‌افتد و با استفاده از چنین اشاره های ساده به موضوعات روز با مخاطب ارتباط برقرار می‌شود.

احمد قهرمانی، دیگر بازیگر نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» اذعان داشت: سرمایه داری دو چهره زشت و قابل قبول دارد، دورنمات و محمود اخی در این نمایش چهره زشت سرمایه داری را از معاملات و رفتارهای انسانی نشان می دهند، شخصیت نمایش افراد را برای کسب میل و خواسته های خود با پول می خرد، انسانیت را معامله می کند که متاسفانه در جامعه ما نیز امروزه این مساله بسیار دیده می شود.

فیروز عاقلی، بازیگر پیشکسوت تبریزی و یکی از بازیگران اصلی نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» گفت: تفاوت ما با نسل جدید، این است که ما نمی توانیم برخی موارد رایج شده در صحنه تئاتر امروز را هضم کنیم، معتقدم بعد از نمایش باید نقطه پایان را گذاشته، مخاطب را با فکر و دغدغه نمایش بدرقه کنیم تا تماشاگر مدتی به پیام نمایش فکر کند، ذهن مخاطب را به چالش بکشانیم و در این صورت است که نمایش در مخاطب تاثیر خواهد گذاشت.

گفتنی است، نمایش ملاقات بانوی سالخورده ۱۹ آذر تا ۳ دی ماه از ساعت ۱۸ در سالن اصلی تئاتر شهر تبریز روی صحنه می‌رود.

 

46
ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

آخرین مطالب