۰ نفر
۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰

ایرنا نوشت: تصمیم روز چهارشنبه ترامپ در برسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی با محکومیت هایی ازسوی مقام ها و مسئولان کشورهای اروپایی، آسیایی،عربی و اسلامی، سازمان ها و نهادهای بین المللی و مدنی و همچنین مسلمانان سراسر جهان مواجه شد.

در پی تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا مبنی بر انتقال سفارت امریکا به قدس در یک اعلان عمومی، مردم سراسر جهان با برپایی تظاهرات های گسترده و به اهتزاز درآوردن پرچم فلسطین، شعارهایی از جمله 'مرگ بر اسرائیل'، 'قدس پایتخت فلسطین است' ،'علیه ترامپ ایستادگی می کنیم' ، 'فلسطین آزاد گردد' سر دادند و خواستار اتحاد در برابر رژیم صهیونیستی شدند.
خلاصه ای از موضع گیری مقامات و رهبران جهان و همچنین حرکت های اعتراضی در اقصی نقاط جهان که تصمیم ترامپ را خلاف قوانین بین المللی خوانده اند در ذیل آمده است:

** تهران:

صدها نفر روز شنبه در شهرهای مختلف کانادا علیه تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت امریکا به قدس تظاهرات کردند.تظاهرکنندگان از مقابل سفارت آمریکا تا سفارت رژیم صهیونیستی در شهر اوتاوا راهپیمایی کردند و از دولت کانادا خواستند به ترامپ فشار آورد تا از تصمیم خود منصرف شود. تظاهرات مشابهی در شهرهای وینزور و اونتاریو برگزار شد.


** آتن:

مسلمانان مقیم قبرس شنبه با برپایی تظاهراتی در مقابل سفارت آمریکا در نیکوزیا ، تصمیم ترامپ درباره قدس را به شدت محکوم کردند.


** تهران:

صدها نفر از فعالان حامی فلسطین در پاریس علیه سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به فرانسه تظاهرات کردند. نتانیاهو یکشنبه به فرانسه می رود.تظاهرکنندگان پرچم های فلسطین و عکس های امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه را در دست داشتند. روی عکس مکرون که بعداز تصمیم ترامپ درباره قدس میزبان نتانیاهو است، نوشته شده بود: همدست.


** الجزیره:

'احمد ابوالغیط' دبیرکل اتحادیه عرب شنبه شب در نشست فوق العاده اتحادیه عرب گفت: تصمیم آمریکا در برسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی درحقیقت تلاش برای مشروعیت بخشی به اشغالگری است.این تصمیم محکوم و غیرقابل قبول است و به هیچ عنوان و دلیل و منطقی قابل توجیه نیست.این اقدام آمریکا باطل است و قطعنامه های بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت درمورد قدس غیرقابل تغییر است.
** رم: در پی تصمیم ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، ایتالیایی ها شنبه به همراه شماری از فلسطینی های مقیم این کشور در مقابل سفارت آمریکا در رم تظاهرات کردند.


** تهران:

مردم کویت عصر شنبه در اعتراض به تصمیم اخیر ترامپ در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در نزدیکی پارلمان این کشور تجمع اعتراضی برگزار کردند.
** لندن: مسلمانان ایرلند شنبه درحرکتی اعتراضی با تجمع در مقابل سفارت آمریکا در دوبلین مخالفت خود را با تصمیم ترامپ مبنی بر برسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کردند.


** تهران:

کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین با صدور بیانیه ای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم جعلی صهیونیستی توسط آمریکا و انتقال سفارت آمریکا به این شهر را که گویای عجز آنها است، محکوم کرد.
** بیروت: «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان شنبه شب در واکنش به تصمیم ضدفلسطینی اخیر ترامپ در توئیتی نوشت: قدس پایتخت فلسطین خواهد بود.


** تهران:

هلال احمر فلسطین شامگاه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: در درگیری های روز شنبه میان نظامیان صهیونیست و تظاهرکنندگان فلسطینی 231 نفر زخمی شدند.


** باکو: گروهی از شهروندان جمهوری آذربایجان در اعتراض به تصمیم ترامپ، در مقابل سفارت این کشور در باکو تجمع کردند.
** فلسطین: «مجدی خالدی» مشاور «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به اقدام اخیر آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، گفت: عباس به هیچ وجه با «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا که قرار است 28 آذر ماه وارد منطقه شود، دیدار نخواهد کرد.


** مصر: پاپ توادروس دوم رهبر مسیحیان قبطی مصر در اعتراض به تصمیم رئیس جمهور آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی قرار ملاقات این ماه خود با معاون ترامپ را یکجانبه لغو کرد.
** بنگلادش: شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش با انتقاد از تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به شهر 'قدس' اعلام کرد که این اقدام غیرقابل قبول است.
** رییس اتحادیه نویسندگان 'قلم' جمهوری آذربایجان: دشمنان اسلام متوجه حساسیت موضوع قدس برای مسلمانان هستند و تصمیم ترامپ درباره قدس برای سنجش واکنش جهان اسلام انجام شده تا درصورت نبود واکنش لازم، سایر طرح های خصمانه خود را علیه مسلمانان در نقاط مختلف جهان اجرا کنند.
** افغانستان: مجلس نمایندگان افغانستان در نشست روز شنبه خود با صدور قطعنامه ای ضمن محکوم کردن اقدام رئیس جمهوری آمریکا در مورد موافقت با انتقال سفارت کشورش به قدس آن را گستاخی و تهدیدی جدی علیه امنیت جهانی دانست و لغو آن را خواستار شد.
** جمهوری آذربایجان: گروهی از شهروندان جمهوری آذربایجان در اعتراض به تصمیم ترامپ، در مقابل سفارت این کشور در باکو تجمع کردند.
** تونس: روحانیون تونسی در صفحه های خود در شبکه های اجتماعی اقدام اخیر ترامپ در انتقال سفارت کشورش به قدس را محکوم کردند.
** اتحادیه عرب: دبیرخانه 'اتحادیه عرب' اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه به منظور بررسی تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، روز شنبه در قاهره نشست فوق العاده برگزار می کنند.
** اردن: ده ها هزار اردنی خشمگین که در تظاهراتی گسترده علیه اقدام اخیر ترامپ درخصوص انتقال سفارت ایالات متحده به بیت المقدس اعتراض داشتند، در اقدامی بی سابقه علیه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نیز شعار سردادند.
** هند: یک فعال سیاسی هند گفت: تصمیم ترامپ در انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس، رفتار دوگانه این کشور را به تمام جهان ثابت کرد.
** مالزی: رئیس انجمن جامعه فعالان مالزی که یک تشکل مدنی حقوق بشری است، اقدام 'ترامپ' در اعلام قدس به عنوان پایتخت صهیونیست ها را اقدام خطرناکی دانست که در پشت آن اهداف شومی قرار دارد.
** عراق: عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق گفت: کشورهای اسلامی و عربی باید واکنش مناسب تری نسبت به اقدام ضد فلسطینی ترامپ در برسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی داشته باشند.
** حماس: «خالد مشعل» رئیس پیشین دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در گفت و گو با شبکه الجزیره قطر و در واکنش به اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی رئیس جمهوری آمریکا گفت: جامعه جهانی تنها به محکومیت اقدام ترامپ اکتفا نکند.
** یونان: جمع زیادی از یونانیان، انجمن های مسلمانان و فلسطینیان مقیم یونان جمعه شب با تجمع در مقابل سفارت آمریکا در آتن تصمیم ترامپ در انتقال سفارت این کشور را به بیت المقدس محکوم کردند.
** افغانستان: شهروندان کابل پایتخت افغانستان بعدازاقامه نماز جمعه در اعتراض به اقدام تحریک آمیز رئیس جمهوری امریکا مبنی بر انتقال سفارت کشورش به بیت المقدس تظاهرات کردند و اعلام داشتند که دیگر هیچ مصونیتی برای منافع آمریکا در افغانستان قائل نیستند.
** فلسطین: جمعیت هلال احمر فلسطین روز جمعه اعلام کرد: در پی حمله نظامیان صهیونیست به تظاهرکنندگان فلسطینی در بیت المقدس و کرانه باختری 217 فلسطینی زخمی شدند.
** کره شمالی: کیم‌جونگ اون' رهبر کره شمالی در مورد تصمیم ترامپ ‌در به رسمیت شناختن قدس به ‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: دولتی به‌ نام اسرائیل وجود ندارد که بخواهد قدس پایتخت آن شود.
** عراق: خطبای جمعه و علمای و روحانیون برجسته شیعه و سنی عراق علیه تصمیم ترامپ درباره قدس شریف موضع گرفتند و آن را محکوم کردند و همزمان تعدادی از شهرهای عراق شاهد تظاهرات خودجوش مردمی در دفاع از قدس شریف بود.
** صدها نفر از مردم فلسطین پس از اقامه نماز جمعه با برپایی تظاهرات در بخش های مختلف فلسطین از جمله بیت المقدس و کرانه باختری به اقدام اخیر ترامپ در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعتراض کردند.
** پاکستان: گروه های مذهبی و احزاب سیاسی پاکستان پس از برگزاری نماز در شهرهای مختلف این کشور، اقدام ترامپ درخصوص به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.
** مالزی: نمایندگان 47 تشکل مدنی مالزی در یادداشت اعتراض آمیزی به سفارت آمریکا در کوالالامپور ضمن محکوم کردن تصمیم ترامپ مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت صهیونیست ها، این اقدام را نقض قوانین بین الملل و قطعنامه های متعدد شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل دانستند.
** عطوان: عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل عرب با بیان اینکه اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی یک شوک بزرگ بود برای کشورهای عربی– اسلامی که در غفلت و رویا بسر می بردند، افزود: ملت های مسلمان در صف مقاومت و در کنار ملت فلسطین برای دفاع از مقدسات خود خواهند ایستاد.
** الجزایر: 'فتحی شفیق لمحنط' روزنامه نگار الجزایری و کارشناس رسانه در تلویزیون الشروق، اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را اشتباهی بزرگ برشمرد.
** 'احمد عقل' سفیر فلسطین در بغداد اقدام ترامپ در برسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را به منزله تشویق اشغالگری و اشغالگران و ظلمی مضاعف بر مردم فلسطین دانست.
** الجزایر: مجلس الجزایر در بیانیه ای، اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و درخصوص پیامدهای خطرناک آن هشدار داد.
** پاکستان: نمایندگان پارلمان ملی پاکستان همگام با ملت های مسلمان و آزاده جهان و همچنین مخالفت های بین المللی با تصمیم آمریکا مبنی بر انتقال سفارت واشنگتن در سرزمین های اشغالی به بیت المقدس، قطعنامه ای به اتفاق آرا در محکومیت تصمیم ترامپ تصویب کردند.
** کوبا: وزارت خارجه کوبا با صدور بیانیه ای مخالفت جدی خود با اقدام یکجانبه دونالد ترامپ درخصوص شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را اعلام و این امر را نقض آشکار و جدی منشور سازمان ملل، حقوق بین الملل و قطعنامه های سازمان ملل ارزیابی کرد.
** اسقف اعظم روم ارتدوکس در فلسطین از پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان خواست اقدام ترامپ را در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی محکوم کند.
** هم صدا با جهان اسلام در افغانستان نیز نسبت به اقدام ترامپ مبنی بر انتقال سفارت کشورش به بیت المقدس و اعلام پذیرش این شهر به عنوان مرکز رژیم صهیونیستی واکنش های اعتراضی شکل گرفته و رو به افزایش است.
** مجلس نمایندگان تونس در پی اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، جلسه ای فوق العاده تشکیل داد و با محکوم کردن این اقدام، آن را مخالف قوانین بین الملل و ارزش های انسانی دانست.
** وزرای امور خارجه کشورهای ایرلند و نروژ نسبت به تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر شناسایی بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی عمیقاً ابراز نگرانی کردند.
** احزاب بزرگ سوسیالیست و شهروندان اسپانیا تصمیم ترامپ در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کردند .
** «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: تصمیم ترامپ برای شناسایی 'بیت المقدس' به عنوان پایتخت اسرائیل، منطقه را به دوران سیاه تر خود باز می گرداند.
** اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ، محور اظهارات مقامات آنکارا، تحلیل بسیاری از کارشناسان سیاسی و رسانه های خبری امروز ترکیه است.
** «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان روز پنجشنبه در تماس تلفنی با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد که او و ملت لبنان در مخالفت با تعیین قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در کنار ملت فلسطین ایستاده است.
** «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی «حماس» در واکنش به اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ، روز جمعه را 'روز خشم' اعلام و تاکید کرد توافق موسوم به صلح بین اعراب و اسرائیل یک بار برای همیشه به خاک سپرده شد.
** عبدالعزیز التویجری مدیر کل سازمان آموزشی علمی و فرهنگی اسلامی آیسسکو خواستار اتخاذ اقدامات قاطعانه درباره تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به پایتختی اسرائیل (رژیم اشغالگر) شد.
** جاستین ولبی اسقف اعظم انگلیس روز پنجشنبه با انتشار پیامی در توئیتر، نسبت به تصمیم رئیس‌ جمهوری آمریکا مبنی برشناسایی بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و خواستار حفظ وضعیت موجود بیت‌المقدس شد.
** آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی عراق در بیانیه ای تصمیم ضد فلسطینی ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به قدس را محکوم کرد.
** در پی اعلام ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، وزیر خارجه ایتالیا اعلام کرد که موضع این کشور در قبال قدس متصل به اتحادیه اروپا و سازمان ملل می ماند و تغییر نخواهد کرد.
** رییس جمهوری پاکستان با محکومیت اقدام ترامپ درخصوص به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، از ترامپ خواست از تصمیم خود صرفنظر کند.
** وزارت خارجه تونس در پی اقدام رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی،در بیانیه ای اعلام کرد این اقدام، منطقه را به سمت تنش بیشتر و بی ثباتی پیش می برد.
** 'آنتونیو گوترش' دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی، صلح خاورمیانه را تهدید خواهد کرد.
** وزارت امور خارجه مالزی در بیانیه ای اعلام کرد که تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت صهیونیست ها پیامدهای ناگواری در عرصه جهانی به دنبال خواهد داشت.
** وزیر خارجه عراق در واکنش به شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اسراییل از سوی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، نسبت به تبعات این تصمیم بر اوضاع منطقه و جهان به واشنگتن هشدار داد.
** جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس در واکنش به اقدام 'دونالد ترامپ' برای شناسایی 'بیت المقدس' به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را نسنجیده خواند و تاکید کرد: دولت انگلیس باید اقدام واشنگتن را محکوم کند.**وزارت خارجه و همکاری های بین المللی مغرب، با ابراز نگرانی در خصوص تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی ، این اقدام را شدیدا محکوم کرد.
** وزارت خارجه الجزایر باصدور بیانیه ای، اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و در نهایت تلاش برای انتقال سفارت این کشور به این شهر را محکوم کرده و آن را تصمیم خطرناکی دانست.
** 'عمران خان' رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان از احزاب مطرح این کشور، اقدام ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کرد
** سخنگوی وزارت خارجه فرانسه درباره اقدام نسنجیده رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اعلام شهر اشغالی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، تاکید کرد که پاریس به حقوق بین المللی احترام می گذارد.
** شیخ نعیم قاسم قائم مقام حزب الله لبنان: مساله فلسطین هیچ راه حلی جز مقاومت ندارد.
** تشکیلات خودگردان فلسطینی: تصمیم دولت آمریکا مغایر و مخالف با توافقات بین المللی و دوجانبه است.
** وزارت خارجه ایران اقدام دولت آمریکا را به شدت محکوم کرد و آن را نقض آشکار قطعنامه های بین المللی دانست.
** تونس: تصمیم ترامپ صلح را تهدید می کند و نقض توافق های بین المللی است.
** رئیس جمهوری مصر: تصمیم رئیس جمهوری آمریکا آینده صلح را به خطر می اندازد و این اقدام محکوم است.
** وزارت خارجه اردن: همه اقدامات اسرائیل در قدس که با هدف تغییر شکل و شرایط قانونی حاکم بر این شهر صورت می گیرد، باطل است.
** رئیس جمهوری لبنان: تصمیم ترامپ روند صلح را تهدید می کند و ثبات منطقه را برهم می زند.
** حزب الله لبنان: مساله فلسطین راه حلی جز مقاومت ندارد.
** ریاست جمهوری سوریه: آینده قدس را نه کشوری و نه رئیس جمهوری مشخص نمی کند بلکه تاریخ آن تعیین می کند.
** وزیر خارجه قطر: تصمیم ترامپ اقدامی خطرناک و باعث نابودی همه تلاش ها برای برقراری صلح است.
** 'اسماعیل رضوان' از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس): تصمیم ترامپ درهای جهنم را به روی منافع آمریکا در منطقه خواهد گشود.
** سخنگوی وزارت خارجه عراق: تصمیم ترامپ ضربه زدن به هویت شهر قدس و ارزش دینی و عقیدتی این شهر نزد تمامی ادیان به ویژه مسلمانان است و این اقدام محکوم است.
** 'احمد جبریل' دبیرکل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین - فرماندهی: تنها گروهی که هیچ سهم و حقی در فلسطین و قدس و تاریخ آن ندارند صهیونیست ها هستند.
** وزارت خارجه کویت: به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس مغایر تصمیمات بین المللی است.
** دیوان پادشاهی عربستان: از تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل متاسفیم و امیدواریم که دولت آمریکا در تصمیم خود بازنگری کند.
** وزارت خارجه بحرین: تصمیم رئیس جمهوری آمریکا تلاش ها برای رسیدن به حل نهایی و مورد نظر در مساله فلسطین را از بین می برد.
** وزارت خارجه الجزایر: الجزایر تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم می کند.
** رئیس جمهوری سودان: اقدامات رژیم صهیونیستی در یهودی سازی قدس و برنامه های صهیونیست ها و آمریکا برای نقض قوانین حاکم در این شهر را محکوم می کنیم.
** مغرب: کاردار آمریکا در رباط را احضار کرد و وزارت خارجه این کشور در بیانیه ای با حمایت از مردم فلسطین با آن ها اعلان همبستگی کرد.
** رئیس جمهوری فرانسه: تصمیم ترامپ تاسف آور است
** دبیرکل سازمان ملل: با هر موضوعی که صلح خاورمیانه را به خطر اندازد مخالفم
** «آلفونسو داستیس» وزیر امور خارجه اسپانیا هشدار داد که تغییر وضعیت شهر بیت المقدس ، یک مساله بسیار حساس است که باید از طریق مذاکره حل و فصل شود.
** نخست ‌وزیر انگلیس مخالفت خود را با تصمیم ترامپ مبنی بر برسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام و تصریح کرد که این اقدام برای آینده صلح در منطقه سودمند نیست.
** صدراعظم آلمان: از موضع آمریکا درباره قدس حمایت نمی کنیم.
** فدریکا موگرینی: اتحادیه اروپا نگرانی جدی خود را از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا درباره اورشلیم (قدس) و تبعاتی که این تصمیم ممکن است بر دورنمای صلح داشته باشد، اعلام می کند.
** رئیس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه: اقدام ترامپ در قبال بیت المقدس تحریک آمیز است.
** ژاپن: موضع ما این است که مساله نهایی بیت المقدس باید از طریق مذاکره براساس قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل، در میان طرف های درگیر حل و فصل شده و مورد توافق قرار گیرد.
**شیخ الازهر مصر: ترامپ احساسات یک و نیم میلیارد مسلمان را نادیده گرفت.
**ترکیه: وزارت خارجه ترکیه تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را «غیرمسئولانه» خواند و خواستار بازنگری واشنگتن در این تصمیم شد.

** پاکستان:

وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار بیانیه مطبوعاتی مخالفت خود را با تصمیم 'دونالد ترامپ' مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، شهر قدس که مسجدالاقصی - نخستین قبله مسلمانان - را در خود جای داده، بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهم ترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمارمی آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون مجموعا 8 قطعنامه در مورد قدس صادر کره است که در این قطعنامه ها بر حفظ نظم و امنیت قدس و محافظت از مقدسات و پرهیز از هتک حرمت مقدسات و شکنجه و آزار ساکنان قدس تاکید شده است.

شورای امنیت در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند.
اقدام روز چهارشنبه ترامپ در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه ها و معاهده های بین المللی است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =