ایسنا نوشت: یکی از قانونگذاران اپوزیسیون بانفوذ استرالیا که با اهداکنندگان سیاسی ثروتمند چینی در ارتباط بود و مورد انتقاد قرار گرفت، در راستای منافع حزبی از سنا کناره‌گیری ‌می‌کند. پیشتر دولت کانبرا علیه مداخلات خارجی در امور سیاسی هشدار داده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، "سهند دستیاری" اعلام کرد از مقام سناتوری حزب چپ‌میانه کارگر پیش از نشست آتی پارلمان استرالیا در فوریه کناره‌گیری می‌کند. این اقدام پس از آن انجام می‌شود که پیتر داتون، وزیر کابینه دوشنبه از او به عنوان "عامل دوگانه چین" یاد کرد.

دستیاری به خبرنگاران گفت: من از ارزش‌های حزبم پیروی می‌کنم که به من می‌گویند اگر ادامه حضورم مانعی در راه عملیات حزب کارگر می‌شود، کناره‌گیری کنم. به من ثابت شده است که ما اکنون در آن نقطه قرار داریم، بنابراین اخلال بیشتری در کار حزبم ایجاد نمی‌کنم.

این سناتور ۳۴ ساله ایرانی‌تبار به سوالات خبرنگاران پاسخ نداد. او که با نام "شانگهای سم" معروف است، ماه گذشته بر سر رسوایی مشارکت در تجارت پر سود هوآنگ ژیانگمو، از اهداکنندگان مالی سیاسی چین از نقش رهبری در حزب کارگر کنار رفت چرا که اتهاماتی مبنی بر تلاش چین برای خرید نفوذ مطرح شد.

روسای امنیتی استرالیا علیه پذیرش کمک‌های سیاسی از هوآنگ هشدار داده بودند چرا که او به ارتباط با حزب کمونیست چین مظنون است. حزب کارگر، دولت محافظه‌کار استرالیا را به ایجاد "فوبیای چین" برای حمله به دستیاری متهم کرده است.

یک هفته پیش، مالکوم ترنبول، نخست‌وزیر استرالیا گفت کشورش مداخله خارجی در سیاستش را چه از طریق جاسوسی و چه اهدای مالی ممنوع می‌کند. این حرکت عمدتا به دنبال اتهام مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا و رشد نفوذ چین در چشم‌انداز سیاسی جهان انجام می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این اظهارات گفت، بیانات ترنبول علیه چین جانبدارانه است و فضای روابط چین – استرالیا را مسموم می‌کند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    1 0
    كسي مي داند چند ايراني در پارلمان كشورهاي جهان عضويت دارند؟