سه شنبه 1 اسفند 1396
پنجشنبه 23 آذر 1396 - 07:16:00 چاپ

انتقاد بازیگر از حضور نوید محمدزاده و مهناز افشار در تئاتر/ پرکردن سالن به قیمت ابتذال را قبول ندارم

فرهنگ > تئاتر - روزنامه جام‌جم با رحیم نوروزی بازیگر تئاتر و تلویزیون مصاحبه کرده است.

بخشی از این مصاحبه را می خوانید:

می‌خواھم نظرتان را درمورد حضور ستاره‌های سینما در تئاتر بپرسم.آن هم بدون هیچ پیشینه تئاتری.

یکی از نتایج بیزینس قلمداد کردن تئاتر، حضور چهره‌های سینمایی و سوپراستارهاست. تولید کننده تئاتر برای پر کردن تالار وحدت مجبور است برود سراغ مهناز افشار یا ستاره‌های دیگر. من خیلی مایل نیستم که قاطعانه موافق یا مخالف این حضور باشم اما اساسا روی موج راه رفتن را مبتذل می‌دانم. هرچیز که تبدیل به اپیدمی می‌شود، قطعا یک جای کارش می‌لنگد و بیماری ویروسی است. هر چیز خوب را با زیاده‌روی و زیاده‌گویی و دنباله‌روی همگانی می‌توان به ابتذال کشاند و به چیز پوچ و بی‌مصرفی تبدیل کرد. وقتی تئاتر بازی کردن و تئاتر دیدن هم مد می‌شود، تئاتر هم تب می‌کند و بیمار می‌شود. به تئاتر می‌آییم که از غافله عقب نمانیم. این حضور با شعور ما کاری نمی‌کند و فقط بلاهت عمومی را رواج می‌دهد.

به نظرتان حضور ستاره‌ها، موفق به جذب تماشاگر شده است؟

تئاتر هنر خواص است وقتی شما بخواهید عوام را بکشید توی سالن مجبور هستید کار عوام زده اجرا کنید. الان خیلی‌ها می‌گویند که تئاتر رونق گرفته و مردم بیش از سینما به تئاتر می‌آیند. من اصلا این را به معنای رونق نمی‌دانم. کثرت که به معنای رونق نیست. تماشاگر ما تعدادش زیاد شده اما قطعا سطحش نازل شده است. تماشاگرانی که می‌آیند نوید محمدزاده را از منظر نشریات زرد ببینند یا به شوخی‌های سخیف و جنسی بخندند تماشاگر جدی تئاتر نمی‌توانند باشند. این تماشاگر باید تئاتر آزاد تماشا کند. تئاتر زیاد شده اما جایگاه‌ها هم عوض شده. تئاتر فاخر و اندیشه‌ورز در رقابت با تئاتر آزاد خودش را در هیاهوی بی‌مایگی و پول گم کرده. خنده گرفتن و گیشه پرکردن به زور شوخی‌های جنسی و ابتذال هیچ ارتباطی با تئاتر اندیشه ورز و جدی و فاخر ندارد. تماشاگر جدی تئاتر یک شهروند متفکر است. کسی که می‌خواهد از تماشای یک نمایش، شعورش تحریک شود. چه اجرا‌کننده این نوع تئاتر و چه تماشاگرش برای تفکر در این نوع تئاتر حضور دارند نه برای سرگرمی و مد!

آقای نوروزی قطعا یکی دیگر از پیامدهای اقتصادی تئاتر امروز ظهور تماشاخانه‌های خصوصی است که تعدادش هم روز به روز بیشتر می‌شود.همینطور تعداد اجراها. آینده این تماشاخانه‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟ بنظرتان توی این چرخه شکست می‌خورند یا به فعالیتشان ادامه می‌دهند؟

من به هیچ عنوان موافق افزایش قارچ گونه و بی رویه تماشاخانه‌ها و اجراها نیستم. مشکل بزرگ تئاتر این است که ما از سال‌های دور، نظارت ممیزی داریم ولی نظارت کیفی نداریم. باید چهارتا کارشناس و بزرگتر بالای سر این سازنده‌ها باشند به آنها مشاوره بدهند و از آنها بپرسند به چه حقی و به چه پشتوانه کیفی می‌خواهید این اجرا را روی صحنه ببرید؟ اصلا این کار ارزش بلیت فروختن دارد یا نه؟ ارزش وقت صرف کردن و دیدن دارد؟ چهار تا نوجوان دور هم جمع می‌شوند، یک متن از نیل سایمون و این نویسنده‌های دم دستی مد روز را دستشان می‌گیرند، دو تا چهار پایه و چند متر طناب می‌اندازند توی صحنه و اسمش را می‌گذارند تئاتر! با 20 روز تمرین و دور همی و سیگار کشیدن در کافه‌ها یک زیلو می‌اندازند کف صحنه، راه می‌روند و حرف می‌زنند. خانواده هایشان هم ذوق می‌کنند که بچه ما هنرمند است. این خاله بازی‌ها تئاتر نیست. با قصه‌های سطحی‌ای که تنه زده به سریال‌های ترکیه‌ای و کلمبیایی شبکه جم. یک رئالیسم آبکی و بی‌مایه که هیچ چالشی با شعور مخاطبش ندارد. این حال و روز خیلی از همین اجراهاست.

در اکثر کشورهای دارای صنعت سینما، همواره تئاتر (چه بازیگر و چه نویسنده) پشتوانه معتبری برای سینما بوده اما در ایران این چرخه روندی برعکس را طی می‌کند. به نظرتان وارونگی این روند منطقی که در اروپا و آمریکا نتیجه مطلوبی داشته، به تئاتر ایران آسیب نمی‌زند؟

همه چیز به ساختار اقتصادی حاکم بر تئاتر امروز بر می‌گردد. طرف پول ساخت فیلم ندارد می‌آید یک انگولکی به تئاتر می‌‌زند. در این وضعیت اقتصادی، همه قدم‌های زودبازده برمی‌دارند. دیگر آموزش و طلبگی و تجربه مطرح نیست. این موج حضور سینمایی‌ها در تئاتر قطعا به تئاتر ضربه زده است. از خروجی‌های این جریان می‌شود فهمید. کسی که نه تئاتر را می‌شناسد، نه مناسباتش را و نه حتی تماشاگرش را. مثلا آقای مهرجویی می‌آید کارگردانی تئاتر می‌کند. خب ایشان انقدر شناختی از تئاتر ندارند که بیایند تئاتر روی صحنه اجرا کنند و اساسا حق این کار را هم ندارند. مگر به من تئاتری اجازه می‌دهند که فیلم بسازم؟ مجوز و پروانه ساخت می‌دهند؟ در بازیگری هم همینطور. طرف را بدون هیچ پیشینه‌ای می‌کنند نقش اول یک نمایش یا فیلم.

یک باوری بین اهالی تئاتر هست که بازیگری تئاتر تفاوت زیادی با بازیگری سینما دارد و شما به این تقسیم بندی اعتقاد دارید؟

من بازیگری تئاتر را یک کار فیزیکال می‌دانم. حرکت و پرفورمنس. تئاتر فیزیکال، تئاتر مورد علاقه من بوده و هست.توی تئاتر، بازیگر همواره با بدنش بازی می‌کند. منظورم از بدن، صرفا انجام حرکت‌های آکروباتیک، ژیمناستیک و خارق‌العاده نیست. منظورم سکوت و بیان بدن است. بازیگری تئاتر بازیگری لانگ‌شات ( نمای دور) است. اما بازیگرسینما در نماهای بسته دیده می‌شود. اگر یک بازیگر سینما را روی سن تئاتر بیاوریم با دست و پایش مشکل خواهد داشت. نمی‌داند باید با گردن به پایینش چه کار کند. از سکوت و بی کنشی رنج می‌برد. بازیگر تئاتر باید با تمام آناتومی‌اش بازی کند، نه تنها صورت و بیان. اما بازیگر سینما بیشتر روی عضلات صورتش تسلط دارد. برای همین اغلب، حضور یک بازیگر سینما در یک تئاتر جدی، نتیجه مطلوبی را در بر ندارد.

23302

کلید واژه‌ها : تئاتر خصوصی - تئاتر کمدی - تئاتر -
25 دیدگاه
  • مهدي
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 07:31:33
    پاسخ
    85 4

    باورم نميشد اين مصاحبه با رحيم نوروزي باشه،واقاً سطح هنر ايشون بالا هست با اين ادبيات خوب، بسيار عالي بود نظرشون ،فروش بليط تئاتر به هر قيمتي نشانه ي موفقيت نيست.

    • بی نام
      پنجشنبه 23 آذر 1396 - 10:15:41
      34 3

      آدم واقع بینیه. مثل اون حرفایی که زد وقتی خیلیارو جو مرتضی پاشایی گرفته بود

    • نصف‌جهان
      جمعه 24 آذر 1396 - 04:54:20
      15 0

      من اطلاعاتی درمورد تآتر ندارم برای همین بی طرفانه وبادقت تظراتشون رو خوندم وواقعن لذت بردم. نظرات یک آدم متخصص وپخته

  • بی نام
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 07:38:05
    پاسخ
    18 36

    واسه جوونای این مملکت جهان سومی تئاتر به چه درد میخوره آخه؟؟معلومه که با دغدغه های ابتدایی و موندن تو نیازهای اولیه فردی و اجتماعی چیزی به نام استعداد هنر در اونها شکوفا نمیشه و یا اصلا وجود نداره. مناسب ترین حرفه برای اونا همون مسافرکشی با پراید تو کلانروستای جهنمی تهرانه 🚗🚕🚓

  • محمدرضا
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 08:19:11
    پاسخ
    40 2

    حرفات درست. ولی حرف آخرو قشر عظیم اینستاگرامی و کم ... میزنه.

  • بی نام
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 09:25:27
    پاسخ
    23 4

    راست میگه این خانم مهناز افشار کی وقت میکنه بکار خونش برسه نمیدونم از این فیلم به اون فیلم حالا تئاتر ، اینستاگرام، دنبال کارهای همسر بابا یکی هم هست که توی این گرونی کسی سراغش نمیره بگه بیا یک بازی هم تو داشته باش . پشتش گرمه

  • مجید
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 09:42:06
    پاسخ
    37 1

    من یکی از علاقمندان تاتر هستم و نوید محمدزاده را زمان اجرای نمایش مردبالشی شناختم. اصلا هم معروف نبود و از آن روز به بعد تمام نمایش های ایشان را رفتم. حتی یادم می آید در نمایش شکلک واقعا تحت تأثیر بازی استاد امیر جعفری بود. ولی باز من بازی ایشان را دوست داشتم و واقعا سالن از علاقمندان تاتر پر شده بود. اما الان قضیه کاملا تجاری شده است. در همین اداره ای که من کار می کنند، دوستانی هستند به عمرشان تاتر نرفتند و الان می گن این بلیط تاتر نوید محمد زاده را چطور میشه خرید؟ یعنی اصلا نمی دانند چطور باید بلیط بخرند. شما از ظاهر تماشاگران متوجه می شوید برای چی آمده اند تاتر. یعنی برای کلاس و پز دادن است که ما رفتیم تاتر فلانی را دیده ایم. همین وضعیت در نمایش اعتراف شهاب حسینی بود. خلاصه تاتر تجاری شده

  • بی نام
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 10:06:47
    پاسخ
    30 1

    چقدر دقیق و موشکافانه بود نظرشون

  • بی نام
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 10:17:25
    پاسخ
    22 1

    خیلی خوب حرف زده عالییی

  • بی نام
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 10:53:27
    پاسخ
    1 7

    من که از اولیور توئیست خوشم اومد

  • بی نام
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 10:53:48
    پاسخ
    7 0

    تو برادوی هم بخش زیادی از تئاترها موزیکال های سبک هستن

  • بی نام
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 11:05:41
    پاسخ
    14 1

    مدتهاست که جریان کلی هنر در این مملکت به ابتذال رفته است مگر در موارد خاص و برجسته که مشخص هستند ... تئاتر این مملکت هم در همین مسیر قرار گرفته است ... سینما هم همینطور .... مردم امروزی جامعه ما غالبا از هنر برای گذران وقت و شاد بودن و بعضا پز دادن استفاده میکنند نه برای تکامل فکری و روحی و لذت معنوی .... بنابراین معمولا و غالبا فروش آثار تجاری بیشتر از آثار فاخر و ماندگار خواهد بود ...

  • بی نام
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 11:18:54
    پاسخ
    11 0

    نوید محمد زاده که از تاتر به سینما اومده هنوزم تاتر بازی می کنه

  • شهرام درزی لاریجانی.
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 11:22:46
    پاسخ
    4 14

    با سلام.ضمن احترام به نظرات دوستان ؛بنده با اقای نوروزی مخالفم به چنددلیل. 1تا چند سال قبل همه شاکی بودند که چرا تئاتر جایگاه خودش راپیدا نکردوکسی به دیدنش نمیرود.یکی از راهکارهای رونقو نه کثرتاین بود که از بازیگران مطرح و استار دعوت شود که به عرصه تئاتر وارد شوند تا جذب مخاطب انجام شود و خوشبختانه این راه جواب داد.2هر نمایشی مخاطب خاص خودش را دارد.یعنی اگر کسی به دیدن تئاتر خانم افشار برود بی کلاس و اهل پز است و بدیدن تئاتر شما بیاید با کلاس؟چرا حکم میدهیم؟3 خوشبختانه تئاتر وارد روزهای خوبی میشود کجاینداقایان سمندریان و صادقی و رفیعی وامثال اینها که بدنبال آموزش جوانان باشند.پس از کجا و توسط چه کسی باید یاد بگیرند.انصافا نگویید کارگاههای اموزش بازیگری که بنگاههای تجاریند بلا شک.تشکر

  • سعید
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 11:29:41
    پاسخ
    10 3

    نقد و تحلیل بسیار خوبی بود...متاسفانه الان در اکثر کلانشهرها بطرز عجیبی تب تند تئاتر راه افتاده..توی میادین و خیابانهای اصلی تابلوهای بزرگ تبلیغاتی ازاجرای فلان نمایش با فلان و بهمان بازیگر که همشون هم در واقع نابازیگرند و با کلاسهایی در حد چند ماه شدن بازیگر تئاتر. وقتی که هم بشهون میرسی ژستای عجیبی بخودشون میگیرند انگار عمری توی منهتن ،نیواورلئان و برادوری خاک صحنه خوردند از اون بدتر همین اساتید آموزشگاههاشون هستن که اکثرا جوانانی با کمتر از 30 سال توی اتوبوسی بنام هوس نشستند و براندو خوانی میکنند........

  • بی نام
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 15:14:50
    پاسخ
    1 14

    مهناز افشار بازیگر سینما هست ولی تجربه حضور در تئاتر را به اندازه کافی هم دارد و نوید هم که از تئاتر اومده خوبه وقتی اظهارنظر می کنیم اطلاعات دقیق داشته باشیم.

  • بی نام
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 15:16:27
    پاسخ
    2 3

    حداقل شاید حضور این افراد باعث بشه تا چرخه تئاتر بهتر بچرخه و مردم باهاش آشتی کنند.

  • بی نام
    شنبه 25 آذر 1396 - 00:28:44
    پاسخ
    2 3

    وقتی می پرسیم فلانی چرا میاد روی صحنه تئاتر, یعنی صحنه تئاتر برای ماست و دیگران بیگانه نند. این خودش مصداق سانسوره و خود مرکزِ جهان پنداری. میاد که میاد. جای شما رو که تنگ نکرده. اگه موفق باشه ادامه می ده اگه ناموفق نباشه محو می شه.

  • بی نام
    شنبه 25 آذر 1396 - 00:29:27
    پاسخ
    2 9

    شما پاسبونه تئاتری مگه که برای دیگران تعیین تکلیف کنی که ایشون وارد نشه اوشون وارد بشه؟

  • بی نام
    شنبه 25 آذر 1396 - 00:30:00
    پاسخ
    2 8

    چرا طاقت نداریم موفقیت دیگران رو ببینیم؟

  • بی نام
    شنبه 25 آذر 1396 - 00:31:48
    پاسخ
    3 0

    شهرستانامون که تئاتر ندارن, تئاتری هم که تو تهرانه مخصوصه یه عده از خواصه؟ گمون می کنید تئاتر می تونه با مختص کردن خودش به خواصو حیاتی گلخانه ای و تحت الحمایه ی دولت بودن بباله و رشد کنه؟

  • بی نام
    شنبه 25 آذر 1396 - 00:32:31
    پاسخ
    2 6

    آدم بیشتر احساس می کنه صحبت هاتون مصداق ضرب المثل دیگی که برای من نجوشه ست.....

  • هاشم
    شنبه 25 آذر 1396 - 09:35:04
    پاسخ
    3 0

    درود بر مرد بزرگ جهان سینما. دکتر رحیم نوروزی

  • سعید
    شنبه 25 آذر 1396 - 11:56:53
    پاسخ
    1 0

    ضربه ای که نوید محمدزاده به الیور توییست زد هیتلر به لهستان نزد

  • عامه مردم
    شنبه 25 آذر 1396 - 22:22:11
    پاسخ
    0 0

    کلا تصورم ذهنی از رحیم نوروزی از م.مودب پور به بالزاک تغییر پیدا کرد؛ هرجا هستی دم ت گرم

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x