معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: تقویت سامانه اطلاعات مکانی (GIS) در سازمان ها از مولفه های تثبیت توسعه است.

به گزارش خبرآنلاین، محسن بختیار در چهارمین همایش ملی کاربرد سامانه اطلاعات مکانی (GIS) در صنعت آب و برق در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری مرکزی در اراک افزود: صنعت آب و برق به عنوان زیربنایی ترین صنعت کشور در سال های اخیر به ویژه در دولت یازدهم موفقیت های ارزشمندی را شاهد بوده که نقش موثری در توسعه و رفاه جامعه داشته است.
وی بیان کرد: حفظ این نقش کلیدی مستلزم استفاده از آخرین دستاوردهای مربوط به فناوری ها از جمله بهره گیری از سامانه اطلاعات مکانی است.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو ادامه داد: سهم داده های مکانی تاثیرگذار بر امر تصمیم گیری در این صنعت بزرگ، بیش از 80 تا 90 درصد کل داده ها است، به همین دلیل این داده ها باید با استفاده از سیستم های اطلاعات مکانی تبدیل به اطلاعات شود تا قابلیت کاربرد در نظام تصمیم گیری را داشته باشد.
بختیار اظهار کرد: اطلاعات مربوط به حوزه مکانی در تمام حوزه های آب و برق، امور مشترکان، حوزه بهره برداری، امور مهندسی و توسعه، شبکه های آب و برق، سدها و نیروگاه ها، حوادث و اتفاقات مانند آنچه در حادثه تلخ زلزله استان کرمانشاه رخ داد، کاربردی گسترده دارد.
وی عنوان کرد: امروز در بیشتر کشورهای پیشرفته مدیریت شبکه های آب و برق با استفاده از فناوری اطلاعات مکانی انجام می شود به همین دلیل وزارت نیرو اهمیت ویژه ای برای پردازش و انتشار داده های اطلاعات مکانی قائل است.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو افزود: توسعه شبکه تولید جمع آوری و پردازش آمار و اطلاعات پایه به عنوان اولویتی اساسی در صدر برنامه های وزیر نیرو در دولت دوازدهم است.
بختیار عنوان کرد: سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS در وزارت نیرو بستر مهمی برای ذخیره سازی، نگهداری، مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات جغرافیایی است.
وی گفت: تدوین و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مکانی و آمار صنعت آب و برق به عنوان یکی از راهبردهای اصلی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت نیرو است.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو افزود: این وزارتخانه با تدوین و ابلاغ نظامنامه سامانه اطلاعات مکانی، تدوین و ابلاغ سند مدل مفهومی GIS و برنامه استراتژیک و عملیاتی SDI ( زیر ساخت داده مکانی) تلاش کرده فضای مناسبی برای اشتراک گذاری داده ها مکانی در قالب ژئوپرتال وزارت نیرو ایجاد نماید.
بختیار تصریح کرد: هم اینک با استفاده از ماهواره های اطلاعاتی حتی می توان رطوبت خاک را نیز تا اعماق زیادی اندازه گرفت.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو ادامه داد: باید محیطی ایجاد شود تا شرکت ها قبل از اینکه طرح ها خود را اجرا کنند، بتوانند داده های لازم را به دست آورده و سپس نسبت به تولید سایر داده های مورد نیاز اقدام کنند.
وی اظهار کرد: استانداردهای بروزرسانی داده های مکانی در بخش برق تدوین و ابلاغ شده و نیاز است تدوین آنها در بخش آب و فاضلاب شهری و روستایی نیز به صورت جدی تر پیگیری شود.
وی عنوان کرد: فراهم نمودن زیرساخت مناسب برای اشتراک گذاری داده های مکانی حوزه وزارت نیرو با سایر وزارت خانه ها و سازمان های در قالب SDI ( زیر ساخت داده مکانی ) از دیگر ضروریات است.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو افزود: با توجه به تکلیف قانونی و برنامه های توسعه کشور پیرامون اطلاعات مکانی، استفاده از فناوری های نوین در راستای تولید اطلاعات برای بالا بردن دقت در برداشت اطلاعات و اقتصادی تر کردن هزینه ها باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در ادامه این نشست گفت: آموزش عالی چهار برنامه بزرگ اقتصاد مقاومتی را دنبال می کند که یکی از آنها آمایش آموزش عالی و آمایش سرزمین است.
حسین عسکریان ابیانه افزود: 240 موسسه آموزش عالی دولتی در کشور وجود دارد که واحدهای پیام نور و دانشگاه آزاد به آنها اضافه شود، آمار این مراکز به چند هزار می رسد.
وی بیان کرد: آمایش سرزمین در آموزش عالی مورد حمایت دولت است و باید کمک شود تا این آمایش به بهترین نحو انجام شود.
عسکریان ابیانه افزود: آموزش عالی به سمت دانشگاه نسل سوم در حرکت است که در چشم انداز فعالیت های این دانشگاه ها بخشی از درآمدها از طریق ایجاد مراکز رشد، کارگاه های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان تامین می شود.
معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: آموزش عالی هیچگونه دخل و تصرفی در اعتبارات استانی نداشت و امسال تبصره ای به نام اعتبارات توازن استانی ابلاغ شده که ارتباط بین دانشگاه ها و استان ها را قوی می کند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736937

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =