مشکل کمبود آب خطر مهاجرت ۵۰ میلیون نفر را پیش رو دارد

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، گفت: مشکل کمبود آب خطر مهاجرت ۵۰ میلیون نفر را پیش رو دارد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، محمد خلیلی پیر در نهمین جشنواره فراگیری نخستین واژه آب با بیان اینکه در دهمین دوره از این جشنواره شاهد موفقیت های فراوانی خواهیم بود، اظهار کرد: تبریز جز اولین هاست و حرکت شایسته ای که از سوی اداره آب و فاضلاب استان شده بسیار قابل تحسین است و مطمئنا الگویی برای سایر شهرها خواهد بود.

وی ادامه داد: اولین سفری که بعد از اوایل دهه ۶۰ به تبریز داشته ام از صحنه ی زیبای دریاچه ارومیه دیدن کردم که آن سالها آب فراوانی داشت ولی طی سالهای گذشته با مشاهده خشکی دریاچه ارومیه بسیار ناراحت شدمم چراکه یکی از منابع آبی ما در حال انقراض است.

خلیلی پیر در رابطه با خطوط انتقال آبی اظهار کرد: اکنون آبرسانی به برخی مناطق کشور به وسیله خطوط انتقال آب انجام می شود.

وی افزود: وظیفه اداره آب در این راستا تامین آب شرب برای خانوارهاست در همین راستا برای صرفه جویی در مصرف آب از سازمان آموزش و پرورش کمک می طلبیم تا با آموزشهای لازم آگاهی های لازم را به کودکان و والدین ارائه دهند.

خلیلی در خصوص بارندگی های سال جاری تصریح کرد:۲۵۰ میلیتر در سال بارندگی وجود داشت که امسال ۵۰ درجه کاهش یافته و این نشانه کمبود آب محسوب می گردد و این کاهش باعث شده تا شرایط سخت شود و جایگزینی برای آب وجود نداشته باشد.

وی یادآورشد: مشکل کمبود آب خطر مهاجرت ۵۰ میلیون نفر را پیش رو دارد، جابجایی تغییر مکان باعث هویت فرهنگی می گردد همچنین پیشینیان نیز با این قضایا مواجه بوده اند ولی به نحوی آب را برای نسلهای آینده نگهداری نموده اند.

خلیلی اذعان داشت: تامین آب از طریق آب شیرین یکی از گران ترین روشهاست ولی چاره ای بیش نیست بایدهزینه های لازم و کافی انجام گردد تا آب برای نسلهای آینده باقی ماند.

وی خاطر نشان کرد: اگر هوشمندانه برخورد نماییم و تاریخ ۷۰۰هزار ساله را احیا کنیم چاره جز همکاری نداریم چراکه با همکاری ها می توان مردم را آگاه ساخت تا در مصرف صحیح آب بکوشند.

46
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =