شنبه 30 تیر 1397
جمعه 24 آذر 1396 - 15:37:33 چاپ

مسافر آنتالیا، به‌خاطر عوارض‌خروج، سفر خارجی رها‌نمی‌کند، برود کیش/افزایش عوارض‌خروج، ازسفر داخلی کم‌می‌کند

جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - یک کارشناس گردشگری گفت: ملتی که وام می‌گیرد سفر برود، آیا به‌خاطر ۲۰۰ هزار تومان افزایش عوارض خروج، سفر خارجی را کنسل می‌کند یا تعداد سفرهای داخلی را کم می‌کند؟

محمدابراهیم لاریجانی که در دوره‌ای دبیر ستاد خدمات سفر کشور بود، گفت: اظهار نظرهایی می‌شود که مسافران خروجی چون عوارض گران شده، به سفر داخلی خواهند رفت و سفرهای داخلی رونق پیدا می‌کند! درحالیکه روانشناسیِ سفر و مسافر این را نمی‌گوید. دوستانی که در کار اجرا هستند یک جمله معروف دارند که «مسافرِ هتل رو، ویلا اجاره نمی‌کند و مسافر ویلارو، هتل مفت هم پیشنهاد بگیرد، در آن اقامت نمی‌کند»، حالا مسافرِ خارج‌رو یا آنتالیا برو به خاطر ۲۰۰ هزار تومان افزایشِ نرخ عوارض، سفر خارجی را رها نمی‌کند که مشهد یا کیش برود.

او که مدیریت اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران را نیز عهده‌دار بوده، اظهار کرد: مگر زمانی که نرخ بلیت هواپیما گران می‌شود یا در ایام کنسرت‌ها یا ایام پیک سفر که هتل‌ها و تورها گران می‌شود، مردم به ترکیه سفر نمی‌کنند؟ آیا به‌جای آن، سفر داخلی می‌روند؟ اصلا این طور نیست.

لاریجانی تاکید کرد: اتفاقا افزایش نرخ عوارض خروج، سفرهای داخلی را کاهش می‌دهد و مردم از هزینه سفرهای داخلی می‌زنند تا خرج سفر به خارج را فراهم کنند. یک سفر دوروزه و آخر هفته به شمال اگر کم بشود، پول افزایش عوارض خروج هم تامین می‌شود.

این کارشناس گردشگری بیان کرد: معتقدم با اجرای این تصمیم شاید در کوتاه‌مدت و به حالت شوک، مردم جریان افزایشِ عوارض خروج را با سفر نرفتن تلافی کنند یا اعتراض مدنی نسبت به آن داشته باشند، اما به دو ماه نمی‌کشد که دوباره مردم به روال عادی سفر برمی‌گردند و اگر این ۲۰۰ هزار تومان برای کسی سنگین باشد، با کم کردن سفر داخلی آن را جبران می‌کند. برای بسیاری هم که این رقم اصلا سنگین نیست.

لاریجانی که مدیریت شرکت گردشگری و سفرهای ریلی و هوایی سازمان تامین اجتماعی را به عهده دارد، گفت: تجربه نشان داده گران شدن سایر اجزا و ارکان سفر خارجی، به طور مثال پرداخت ۶۰۰ یورو برای دریافت ویزای اروپا یا پرداخت مبالغی بیشتر به ایرلاین خارجی و ترانزیت از استانبول به مقاصد اروپایی به دلیل نبود پرواز مستقیم یا سایر اضافه پرداخت‌هایی که معمولا ایرانی‌ها به دلیل نبودِ بسیاری از امکانات حتی در رزرو مستقیم و پرداخت ارزی مجبورند گران‌تر بخرند، نتوانسته مانع از سفر خارجی ایرانیان شود. بنابراین دولتمردان برای دفاع و حمایت از سفرهای داخلی هم که شده باید روی افزایش عوارض تجدیدنظر کنند.

گفتنی است؛ دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ که روز یکشنبه (۱۹ آذر) به مجلس تقدیم کرد، افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور را پیشنهاد داد. بر این اساس هر نفر در سفر نخست ۲۲۰ هزار تومان باید عوارض خروج پرداخت کند، این مبلغ در سفر دوم حدود ۵۰ درصد افزایش می‌یابد (۳۳۰ هزار تومان) و برای سفرهای سوم و بیشتر با ۱۰۰ درصد افزایش، به ۴۴۰ هزار تومان می‌رسد. قرار است ۴۰ هزار تومان از مبلغ تعیین شده برای عوارض خروج، به توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص یابد.

علی‌اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفته که برای سال ۹۷، حدود ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبارات عوارض به این سازمان تعلق خواهد گرفت که بخشی از درآمد حاصل از آن صرف حمایت‌ از تورهای ورودی خواهد شد.

۴۷۴۷

15 دیدگاه
  • بی نام
    جمعه 24 آذر 1396 - 15:57:11
    پاسخ
    13 18

    یک سفر دوروزه و آخر هفته به شمال اگر کم بشود، پول افزایش عوارض خروج هم تامین  میشود". این جمله این کارشناس نشون میده خبرآنلاین روی چه خبر بی اهمیتی یک هفته است مانور میده. موقع گرونی نون کجا بودی خبرآنلاین؟؟ گرونی بنزین؟؟ اگر مدعی انتقاد پذیری هستی چاپ کن.

    • mim
      جمعه 24 آذر 1396 - 17:40:46
      5 0

      چاپ، صنعت نشر جراید کاغذی

  • داریوش
    جمعه 24 آذر 1396 - 15:58:34
    پاسخ
    26 1

    از ماست که برماست. اگر مردم عرضه داشته باشند فقط یک بار نه بگویند جنابعالی هم به همین راحتی این حرفو نمیزنی هرچی بسر ملت بیاد فقط خودشون مقصرند از قدیم گفتن سزای گرانفروش نخریدنه ولی در ایران متاسفانه کاملا برعکسه خدانکه چیزی گران بشه همه هجوم میبرند

  • بی نام
    جمعه 24 آذر 1396 - 16:27:22
    پاسخ
    32 0

    چه حمایتی؟ با این افزایش عوارض وضعیت خدمات دهی و نرخ هتل های ایران به اندازه ترکیه خواهد شد؟ هی ما می گیم گردشگری در ایران گران و فاقد کیفیت است اما کسی درک نمی کند. خانه از پای بست ویران است. پولمان را از سر درخت قیچی نمی کنیم که بدهیم برای این هتل های گران داخلی که در آن بی احترامی هم می بینیم انگار ارث پدرشان را طلب دارند و اموال پدرشان را انگار ما خورده ایم.

    • بی نام
      جمعه 24 آذر 1396 - 17:40:01
      5 23

      کسی در ترکیه هم به شما احترام نمیگذاره، شما مجبوری هر چی گفتند بگی چشم فقط اینجا هوچی گری می کنی خدمات در ایران گران هست، چون بازار کوچک هست و مردم توان سفر ندارند، اگر درامد مردم افزایش پیدا کند، مردم به جای چادرخوابی میرن هتل و هتل ها هم می توانند قیمت ها را کاهش دهند اما الان اکثریت مطلق حتی توان پرداخت روزی 50 هزارتومان برای هتل هم ندارند، فرض ده روز اقامت می شود 500 هزار تومان که اکثریت مطلق جامعه توان پرداخت این هزینه برای اقامت بدون در نظر گرفتن هزینه های بلیت و غذا و تفریح را ندارند

  • بی نام
    جمعه 24 آذر 1396 - 16:43:44
    پاسخ
    11 5

    من که دیگه سفر خارجی برام نمی صرفه.ترجیح میدم بشینم فیلم ببینم یک عالمه فیلم ندیده دارم البته اخرین سفرمم دو سال پیش بود ترکیه

  • بی نام
    جمعه 24 آذر 1396 - 16:58:12
    پاسخ
    23 0

    عزیزمن دولت خودشم میدونه داخلی رونق پیدانمیکنه ، فقط پولو میخواد حقوق بده همین

  • بی نام
    جمعه 24 آذر 1396 - 17:06:30
    پاسخ
    17 0

    مدیردولتی : من مطمئنم هر کاری بکنیم بعد از مدتی مردم عادت می کنند این اغاز پایان است.

  • بی نام
    جمعه 24 آذر 1396 - 17:43:06
    پاسخ
    16 0

    گردشگری داخلی خیلی گران تمام میشود و نسبت به سفر خارجی هم، پس بهتره بجای گران کردن عوارض در ایام پیک مثل کشور های متمدن گردشگری ازرزانتر شود نه گرانترضمنا افزایش بنزین و تعرفه و اینها هم باعث گرانی بیشتر خواهد ،همانطور که در این چهل سال تجربه کردیم و سفره اکثریت مردم هم کوچکتر

  • خسرو
    جمعه 24 آذر 1396 - 19:25:42
    پاسخ
    3 0

    بقول امیر کبیر اگر برای ما آب ندارد برای شما آب دارد.

  • بی نام
    جمعه 24 آذر 1396 - 19:26:13
    پاسخ
    2 0

    حضرات توضیح بدن پول حاصل از عوارض رو در حال حاضر کجا خرج می‌کنن و چه بازدهی برای گردشگری کشور داشته و بعد به فکر اضافه کردن این عوارض باشند؟ واقعا 600 ملیارد پول فعلی کجا داره هزینه می‌شه؟

  • بی نام
    جمعه 24 آذر 1396 - 21:36:36
    پاسخ
    0 10

    سفر خارجی باید گرانتر از سفر داخلی باشه. دولت مگه گناه کرده هم یارانه بده، هم مدرسه بسازه، هم پول درمان و دارو بده و هم عوارض خروج رو ببخشه؟

    • بی نام
      شنبه 25 آذر 1396 - 20:12:01
      0 0

      شما؟

  • علی
    شنبه 25 آذر 1396 - 08:59:53
    پاسخ
    3 0

    اصلا از دولت روحانی انتظار نداشتم همچین حرکتی انجام بده...دولت احمدی نژاد هم همچین کاری انجام نداد...یدفعه 300 در صد؟؟؟امیدوارم مجلس تصویب نکنه..

  • حسن
    دوشنبه 27 آذر 1396 - 14:30:44
    پاسخ
    1 0

    خب اگه کشور، کشور توسعه یافته ای باشه و رفاه مردم تامین بشه، اینقد خروج زیاد نمیشه. بجای این توجیه های بی معنی که مردم عادت می کنند و ...، فک کنید که چرا اینقدر خروج بی رویه داریم؟

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700