ایرنا نوشت: یک روز پس از انتشار گزارش دیده بان حقوق بشر مبنی براینکه ارتش میانمار ، بتازگی در اقدامی دوباره روستاهای روهینگیایی ها را به آتش کشیده است ، منابع خبری از کشف گور دسته جمعی در یکی از روستاهای ایالت راخین خبر دادند.

نهاد دیده بان حقوق بشر روز دوشنبه اعلام کرد که ارتش میانمار ده ها خانه روهینگیایی ها را در ظرف چند روز پس از توافق بازگشت پناهجویان با بنگلادش به آتش کشید، اقدامی که نشان می دهد این توافق صرفا اقدامی برای 'فریب افکار عمومی'در جهان بوده است.

این نهاد با تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای اعلام کرد که ساختمان های 40 روستا در ماه اکتبر و نوامبر (دوماه اخیر) تخریب شده و این امر سبب افزایش روستاهای نابود شده به 354 مورد شده است.این روستاها یا بخشی هایی از آنها از ماه اوت تاکنون به طور کامل از بین رفته است.

طبق این گزارش، دهها خانه در همان هفته ای به آتش کشیده شدند که میانمار و بنگلادش روز 23 نوامبر با امضای یک یادداشت تفاهم از بازگشت پناهجویان از بنگلادش در یک دوره دو ماهه خبر دادند.

این درحالی است که شبکه خبر آسیا روز سه شنبه به نقل ازارتش میانمار خبر داد که یک گور دسته جمعی در یکی از روستاهای ایالت راخین میانمار کشف شده و تحقیقات بیشتر در مورد علت وقوع آن آغاز شده است.

ارتش میانمار درحالی این موضوع را مطرح کرده که اعمال خشونت سیستماتیک و گسترده این نیروها به همراه گروههای افراطی بودایی از اوت سال جاری میلادی ( شهریور96) علیه اقلیت روهینگیایی در ایالت راخین سبب کشته شدن بیش از یک هزار نفر و آواره و پناهنده شدن بیش از 650 هزار نفر دیگر از این مسلمانان به بنگلادش شده است.

بیانیه ارتش در این زمینه که در صفحه فیس بوک 'مین آنگ هلاینگ ' فرمانده کل ارتش میانمار منتشر شده حاکی از آن است که در یک گوردسته جمعی در قبرستان روستای 'ایندین' حدود 50 کیلومتری در شمال مرکز راخین 'سیتوه' تعداد زیادی از اجساد قربانیان روهینگیایی دفن شده است.

این روستا در منطقه 'منگداو' واقع شده است .این محل شاهد اوج درگیری ها و بدترین خشونت ها در دور جدید حملات ارتش علیه روهینگیایی ها بوده است.

سازمان ملل و سازمان های حقوق بشری ارتش و نیروهای امنیتی میانمار را مسئول نسل کشی و تبعیض نژادی علیه روهینگیایی ها دانستند.

ارتش میانمار به بهانه حمله شبه نظامیان موسوم به ارتش آزاد روهینگیا 'آرکان ' به 30 ایستگاه مرزی در 25 اوت سال جاری ( سوم شهریور 96) به طور سیستماتیک با اعمال تجاوز ، کشتار انسان ها ، سوزاندن خانه ها و روستاهای روهینگیایی ها ، آنها را مجبور به فرار از میانمار به سوی بنگلادش کرد.

دولت غیرنظامی آنگ سانگ سوچی نیزبه رغم اینکه تاکنون با تندترین انتقادهای بین المللی در این زمینه روبه رو بوده ،بدون اینکه کنترلی بر نظامیان داشته باشد با سکوت در قبال کشتار مسلمانان روهینگیایی ، اتهامات علیه ارتش این کشور را نیز رد کرده و مدعی است که نیروهای نظامی صرفا علیه شورشیان عملیات داشته اند.

میانمار روهینگیایی ها را مهاجران بنگلادشی تبار در این کشور می داند این در حالی است که روهینگیایی ها معتقدند اجداد آنها دستکم در چهار سده اخیر در میانمار زندگی کرده اند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 738395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =