۰ نفر
۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰

کسب‌وکارهای خوب از روندهای روز عقب نمی‌مانند، کسب‌وکارهای عالی روندهای بعدی را پیش‌بینی می‌کنند. مجله فورچن به سنتی هرساله دست به پیش‌بینی‌های کوتاه در مورد مهم‌ترین موضوعات جهان تجارت زده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از اتاق تهران، گزیده‌ای از پیش بینی فورچن را بخوانید: 

۱.دموکرات‌ها نمی‌توانند

همان‌طور که هیلاری کلینتون آرای مردمی بیشتری از ترامپ به دست آورد، ایالت‌ها را به او باخت، دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸ به لحاظ تعداد آرا برنده خواهند شد اما این برای بازپس‌گیری کنگره کافی نخواهد بود. شرایط جمعیتی شهرها و شهرک‌های امریکا اجازه نخواهد داد که آنها به تعداد کافی نماینده به کنگره بفرستند و قرار نیست نانسی پلوسی دوباره رئیس مجلس نمایندگان شود.

 

۲.سقوط ترزا می

رسوایی‌های آزار جنسی در پارلمان انگلیس و همچنین اختلاف‌نظر شدید بر سر برگزیت در کنار هم آن‌قدر قدرت خواهند داشت که باعث سقوط دولت ترزا می بشوند. بعد از او جرمی کوربین از حزب کارگر نخست‌وزیر خواهد شد و تلاش خواهد کرد مذاکرات برگزیت را به سرانجام برساند (با این امید که خارج از بازار مشترک «نيولیبرالیستی» اتحادیه اروپا، اقتصاد سوسیالیستی‌تری راه بیندازد). بازارهای مالی انگلیس از این روند ضربه شدیدی خواهند خورد.

 

۳.ضربه‌ای دیگر به اتحادیه اروپا

محتمل‌ترین نتیجه انتخابات ایتالیا در اوایل سال ۲۰۱۸ تشکیل دولت ائتلافی بین گروه‌های میانه حزب دموکراتیک و فورزا ایتالیاست. اما جنبش دست‌راستی و ضدیوروی پنج‌ستاره هم در نظرسنجی‌ها وضعیت خوبی دارد. لوئیجی دی‌مایو، رهبر ۳۱ساله پوپولیست‌ها قصد دارد تعداد زیادی از قوانین اتحادیه اروپا را لغو کند (و در نهایت ایتالیا را از اتحادیه بیرون بیاورد). در این میان دادگاه‌های اسپانیا کارلس پوجدمون، رهبر جدایی‌طلب کاتالونیا را به اتهام شورش محاکمه خواهند کرد.

 

۴.اوج‌گیری هند

اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۸ رشد آرامی را تجربه خواهد کرد اما اوضاع هند متفاوت است. بعد از رشد ۷.۱درصدی در سال ۲۰۱۶ و رشد کندتر ۶.۷درصدی در سال ۲۰۱۷، انتظار می‌رود اقتصاد هند رشد باورنکردنی ۷.۴درصدی را تجربه کند (رشد چین در سال ۲۰۱۸ حدود ۶.۵ درصد پیش‌بینی شده است). هند بخشی از این رشد را مدیون اصلاحات اخیر مودی، نخست‌وزیر این کشور است. با آنکه ریسک‌های اقتصادی جدی در مسیر هند وجود دارد و بخش‌های مهم اقتصاد این کشور نیازمند اصلاحات اساسی هستند، هند در بین اقتصادهای عمده جهان سریع‌ترین رشد را خواهد داشت.

 

۵.کریسمس آینده قیمت نفت چقدر خواهد بود؟

احتمالا بشکه‌ای ۶۰ دلار. تنش‌های سیاسی در عربستان سعودی و طوفان‌های تابستانی قدرتمند در سال ۲۰۱۸ می‌تواند باعث نوسان جدی در قیمت نفت شود. اما ذخایر نفت شیل امریکا به این کشور کمک می‌کند مصرف داخلی‌اش را سر و سامان بدهد و جلوی هرگونه افزایش جدی قیمت نفت را بگیرد.

 

۶.احتمال تصادف با خودروی بدون راننده

تا حالا خودروهای بدون راننده در چند شهر امریکا - و سنگاپور - تست شده‌اند و حداقل تصادفات را داشته‌اند. اما انتظار می‌رود صدها خودروی بدون راننده دیگر در سال ۲۰۱۸ وارد خیابان‌ها شوند. جان دوچرخه‌سوارها، گوزن‌ها و کانگوروها بیشتر در خطر خواهد بود.

 

۷.پرواز ماشین‌ها

اوبر به زودی برنامه آزمایشی تاکسی‌های پرنده‌اش را در لس‌آنجلس آغاز می‌کند و شرکت تولیدکننده هاورکرافت Kitty Hawk که حمایت لری پیج گوگل را پشت خود دارد در سال ۲۰۱۸ اولین خودروهای پرنده شخصی‌اش را معرفی خواهد کرد. این احتمال وجود دارد که ایلان ماسک، رئیس تسلاموتورز هم در سال ۲۰۱۸ به این جمع اضافه شود.

 

۸.ورود یک‌میلیون خودروی برقی به خیابان‌ها

با آنکه واشنگتن روی خوشی به خودروهای برقی نشان نمی‌دهد، فروش جهانی خودروهای کاملا الکتریکی در سال ۲۰۱۸ رشدی ۷۰درصدی خواهد داشت. امسال ۵۸۰ هزار خودروی برقی در دنیا فروخته شد و سال آینده حدود یک میلیون به فروش خواهد رسید.

 

۹.گوشت بدون گوشت در بازار

گیاه‌خوارها در حال قدرت‌گیری هستند. فروش محصولات جایگزین شیر - مثل شیر سویا و شیر بادام - در طول پنج سال اخیر رشدی ۴۵درصدی داشته‌اند و حالا ۷ درصد بازار امریکا را در دست دارند. در سال ۲۰۱۸ اولین نمونه‌های گوشت‌های تولیدشده در آزمایشگاه - که واقعا مزه گوشت می‌دهند - وارد بازارها خواهند شد. در حال حاضر این شکل از گوشت‌های جایگزین گوشت واقعی فقط یک درصد بازار گوشت امریکا را در اختیار دارند. منتظر محبوبیت فوق‌العاده این محصولات باشید.

 

۱۰.گوشی شما، پزشکتان می‌شود

تعداد برنامه‌هایی که در تلفن‌های همراه نقش پزشک و پرستار را برای بیمار بازی می‌کنند به سرعت در حال افزایش است. این را مدیون تقویت حسگرهای موبایل‌ها و باهوش‌‌ترشدن هوش‌‌های مصنوعی هستیم: حالا شما نشانه‌های بیماری‌تان را به برنامه می‌گویید و برنامه با دقت بالایی به شما می‌گوید که چه بلایی سرتان آمده است. سرمایه‌گذاری جهانی روی برنامه‌های موبایل مربوط به پزشکی در سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۳ میلیارد دلار بود و این رقم در سال ۲۰۱۸ بسیار بیشتر خواهد شد (انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ این بازار حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش داشته باشد).  سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) هم این روزها با سرعت و جدیت بیشتری برنامه‌های پزشکی را بررسی و تایید می‌کند و این باعث بهبود وضع بازار شده است.

 

۱۱.فیس‌بوک اعتراف می‌کند

فیس‌بوک سال‌هاست که می‌گوید شرکتِ رسانه‌ای نیست و شبکه اجتماعی است. اما شواهد چیز دیگری می‌گویند: اخبار تقلبی‌ای که از طریق فیس‌بوک پخش می‌شود، استخدام روزنامه‌نگار به عنوان کارمند و بالاخره درآمد سالانه ۲۷ میلیارد دلاری از تبلیغات نشان می‌دهد که با یک رسانه طرفیم. به نظر می‌رسد سال آینده فیس‌بوک بالاخره می‌پذیرد که رسانه است و این زاکربرگ را مجبور خواهد کرد که تن به قوانین و نظارت بیشتری بدهد.

 

۱۲.اپل رکورد می‌شکند

در ماه نوامبر تنها ساعاتی پس از آغاز عرضه آیفون X هزار دلاری، تمام موجودی آن به فروش رفت (و در سایت eBay تا ۸۰۰۰ دلار فروخته شد). انتظار می‌رود اپل به کمک آیفون X رکود سال ۲۰۱۵ خود را در فروش موبایل بشکند.

 

۱۳.بالا و پایین بیت‌کوین

بیت‌کوین، ارز کاملا دیجیتال ستاره این روزهای بازارهای مالی آنلاین، در سال ۲۰۱۸ سقوط خواهد کرد. نکته اینجاست که بعد از این سقوط دوباره اوج خواهد گرفت و تا پایان ۲۰۱۸ هر بیت‌کوین به ۲۰ هزار دلار خواهد رسید.

 

۱۴.آمازون عظیم‌تر می‌شود

فروشگاه آنلاین آمازون در سال ۲۰۱۷ هول فودز مارکت، فروشگاه معروف زنجیره‌ای مواد غذایی ارگانیک را تصاحب کرد. آمازون در سال ۲۰۱۸ فروشگاه‌های غیرآنلاین بیشتری را خواهد خرید تا هم رقبا را کم کند و هم سرعت ارسال محموله‌هایش را بالاتر ببرد. این احتمال وجود دارد که دو فروشگاه زنجیره‌ای کولز و آفیس دیپوت را هم بخرد.

 

۱۵.وال‌مارت آنلاین‌تر می‌شود

وال‌مارت، صاحب بزرگ‌ترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت و هایپرمارکت در دنیا، حالا به دنبال رقابت با آمازون در اینترنت است. وب‌سایت وال‌مارت حالا شباهت غریبی به آمازون دارد و آنها به دنبال خرید شرکت‌های محبوب اما کوچک فروش آنلاین هستند.

 

۱۶.سال خوب میلیاردرهای چینی

بر اساس بعضی برآوردها همین حالا هم شمار میلیاردرهای چینی بیشتر از میلیاردرهای امریکایی است، اما می‌توانیم مطمئن باشیم که در سال ۲۰۱۸ تعداد آنها به طور رسمی از همتایان امریکایی‌شان بیشتر خواهد شد. اقتصاد چین در سال آینده اوضاع خوبی خواهد داشت و رشد سریعی را تجربه خواهد کرد. در همین راستا اوضاع میلیاردرهای چینی هم بد نخواهد بود.

 

۱۷.بالا و پایین تاکسی‌های آنلاین

سال آینده سال خوبی برای اوبر، که پدر سرویس‌های موبایلی درخواست تاکسی به حساب می‌آید، نخواهد بود. آنها در چند ماه گذشته تلاش کردند اوضاع اوبر را که به خاطر عملکرد پرانتقاد مدیران و جو حاکم بر شرکت بحرانی شده بود به حالت نرمال برگردانند - با کنار رفتن تراویس کالانیک، بنیان‌گذار اوبر و تزریق سرمایه ۱۰ میلیارد دلاری توسط سافت‌بنک - اما انتظار نمی‌رود که در سال ۲۰۱۸ ورق به سرعت برگردد. اوبر در این سال بخشی دیگر از بازار خود را به شرکت‌های کوچک مشابه واگذار خواهد کرد. بزرگ‌ترین برنده این ماجرا شرکت تاکسی آنلاین لیفت خواهد بود که سهمش از بازار از ۲۱ درصد در اوایل ۲۰۱۷ به بیش از ۳۰ درصد در سال ۲۰۱۸ خواهد رسید.

 

۱۸.ورزش‌های الکترونیک سنگین‌تر می‌شوند!

بازی‌های ویدئویی مدت‌هاست از حالت تفریحی خارج شده‌اند و رقابت در آنها آن‌چنان جدی و پرسود شده که قرار است در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ شاهد رقابت تیم‌های ملی در این حوزه باشیم (بازی محبوب Fifa یکی از بازی‌های اصلی در این رقابت‌ها خواهد بود). حتی صحبت‌هایی وجود دارد که بازیکنان در بازی‌های ویدئویی را «ورزشکار» قلمداد کنند. طبق برآوردها این صنعت در سال ۲۰۱۷ بازاری ۶۶۰ میلیون دلاری داشته که نسبت به سال قبل ۳۴ درصد رشد داشته است. در سال ۲۰۱۸ به لطف اسپانسرها، حقوق رسانه‌ای و فروش بلیت، این بازار ۴۰ درصد رشد خواهد کرد و ارزش آن در سال ۲۰۲۰ به ۱.۵ میلیارد دلار خواهد رسید. اولین استادیوم بازی‌های الکترونیک پاییز امسال توسط شرکت تولیدکننده بازی Blizzard در امریکا افتتاح شد و باید منتظر باشیم به طور مداوم به تعداد این ورزشگاه‌ها افزوده شود.

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 741923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =