ایرنا نوشت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گزارش کار سال 2017 ، دفاع از برجام را در این سال، لحظاتی دشوار برای 'چندجانبه گرایی' نامید و تاکید کرد که این اتحادیه (در سال 2018) همچنان به تلاشهای خود برای اجرای برجام توسط همه طرفها ادامه خواهد داد.

موگرینی در گزارش کار پایان سال 2017 که در سایت شخصی او منتشر شد نوشت: در سال 2017 پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای تایید نکردن دوباره توافق هسته ای با ایران ، لحظات دشواری برای چندجانبه گرایی ایجاد شد.

وی با اشاره به بیانیه ای که در آن زمان در واکنش به این تصمیم ترامپ منتشر کرد و همچنین ریاست او بر جلسه کمیسیون مشترک برجام در نیویورک در ماه سپتامبر ، افزود: در آن جلسه ما بار دیگر تاکید کردیم که ایران در حال اجرای توافق هسته ای است و این مساله را آژانس بین المللی انرژی اتمی 9 بار تایید کرده است.

موگرینی ادامه داد: اتحادیه اروپا به عنوان یک قدرت قابل اعتماد و چندجانبه ، همچنان برای اجرای توافق هسته ای توسط تمام طرفها کار خواهد کرد.

 تصمیم آمریکا درباره عدم تایید ادعای پایبندی ایران به برجام در تاریخ 13 اکتبر 2017 (21 مهر ماه 96) با واکنش های مخالف طرف های دیگر توافق هسته ای و اتحادیه اروپا رو به رو شده بطوری که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه سایر قدرت های جهانی شریک در برجام بارها بر نتیجه بخش بودن توافق هسته ای و لزوم حفظ توافق و ادامه پایبندی همه طرفها تاکید کرده اند.

آخرین جلسه کمیسیون مشترک برجام در سال 2017 روز چهارشنبه 13 دسامبر (22 آذر) در وین برگزار شد و عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان در پایان این نشست گفت: تمامی اعضای 1+5 خیلی صریح و شفاف به آمریکا اعتراض و تاکید کردند که آمریکا باید تعهدات خودش را بطور کامل و دقیق انجام دهد.

موگرینی در سال 2017 بارها بر ضرورت حفظ و تداوم اجرای برجام تاکید کرد و در این زمینه، اتحادیه اروپا را در موضعی آشکار در برابر دولت آمریکا قرار داد. یک روز پیش از جلسه آذر ماه کمیسیون مشترک برجام ، موگرینی در اظهاراتی در پارلمان اروپا با دفاع از توافق هسته ای با ایران ، تعامل با ایران را به نفع کل منطقه خاورمیانه دانست و گفت: اطمینان دارم آمریکا نیز به اجرای کامل برجام متعهد خواهد بود و این پیام را از وزیر خارجه آمریکا دریافت کردیم.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 742752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =