وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سفر به مازندران و بازدید از روستاهای ری‌کنده، ورازان‌بلده، برنجستانک و وازیک در استان مازندران از به ثمر نشستن اشتغال روستایی و تسهیلات ویژه برای روستاییان خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، علی ربیعی در حاشیه بازدید از روستاهای استان مازندران با اشاره به برنامه پنچ‌گانه اشتغال‌زای دولت به «خبرآنلاین» گفت: «در مجموع پنج برنامه اشتغال‌زای دولت به شکل مکمل برای جهت‌گیری اشتغال میلیونی ساختارسازی شده‌ است. برنامه اول اشتغال ناشی از رشد و سرمایه‌گذاری‌های تولیدی به‌دست آمده به خصوص در حوزه‌های انرژی و صنایع بزرگ بخشی از این برنامه را تامین می‌کند. در کنار آن برنامه دوم اشتغال فراگیر باتوجه به کم‌اشتغال بودن تولیدات بزرگ صنعتی و برنامه اشتغال فراگیر متکی بر بنگاه‌های کوچک و متوسط و خرد را برطرف می‌کند.»

وزیر کار در ادامه با اشاره به برنامه سوم گفت: «در برنامه سوم، اشتغال حمایتی توسط نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد برکت و مستضعفان و نهادهایی که به‌طور هم‌افزا سیاست‌های اشتغال را دنبال می‌کنند، بررسی می‌شود. در برنامه چهارم طرح اشتغال روستا و شهرهای زیر ده هزار نفر اجرایی می‌شود و در برنامه آخر سیاست‌های مداخله بازار کار مثل حق بیمه کارگر، پرداخت سهم بیمه کارفرمایی کارگر، سرانه کارورزی و .. در کنار هم رو به جلو حرکت می‌کنند.»

ربیعی همچنین درباره بازدیدی که از روستاهای برنامه اشتغال روستایی داشت، به «خبرآنلاین» گفت: «در کنار اشتغال سنتی روستایی برنامه‌هایی داریم که با دادن وام برای کارهای مکمل همان منطقه، روستاییان درآمد بیشتری داشته باشند. بنابراین سیاست روستا با این شعار که هر روستا یک مهارت در حال اجرا شدن است. در همین میان سازمان آموزش فنی حرفه‌ای استانداردهای خوشه‌های هر روستا را مشخص و آموزش‌های لازم را داده است.»

به گفته وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی،‌ با آموزش کشت نیشکر به اهالی روستای ری‌کنده قائم‌شهر توسط سازمان فنی‌حرفه‌ای و تسهیلات اشتغال روستایی برای صنایع تکمیلی، درآمد هر هزار مترمربع مزرعه نیشکر از ۱۵ میلیون به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

او گفت: «علاوه بر این در روستای ورزان‌بلده نور پوشاک و کفش را دنبال کردیم که به بازار تهران متصل شده است. در روستای بریجستانک سوادکوه نیز خوشه زنبورعسل فعال شده است.»

ربیعی در ادامه گفت: «در روستای وازیک محمودآباد هم خوشه‌های گل و گیاه فعال شده است و سردخانه‌های کوچک بین باغی برای حمایت از باغ‌داران که قدرت نگهداری و خرید به موقع را افزایش داده از دیگر برنامه‌های ما بوده که اجرایی شده است.»

او همچنین تشکیل اجتماعات محلی در غالب تعاونی‌ها و دریافت وام با سهولت بیشتر و تضامین ساده‌تر را از برنامه‌های وزارت کار و رفاه اعلام کرد: «درآمد روستاییان افزایش پیدا کرده و اشتغال کاملی در آن مناطق ایجاد شده است.»

ربیعی با اشاره به اینکه روستاییان کاملا آماده همکاری بودند؛ گفت: «امسال ۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات مختلف برای اشتغال استان مازندران فراهم شده که از این میزان ۴۸۰ میلیارد تومان برای اشتغال روستایی، ۷۵۰ میلیارد تومان برای اشتغال فراگیر، ۶۴۰ میلیارد تومان برای موانع و تسهیلات و ۱۳۰ میلیارد تومان برای اشتغال حمایتی اختصاص پیدا کرده است. علاوه بر این در نیمه اول سال حدود ۳۵۰ شغل رسمی بیمه‌شده تامین اجتماعی در استان داشتیم که با احتساب مشاغل غیررسمی در نیمه دوم سال نیز به همین میزان می‌توان پیش‌بینی کرد.»

۴۷۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 742768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =