سه شنبه 1 اسفند 1396
سه شنبه 12 دی 1396 - 20:26:47 چاپ

گرم کردن در جا خودرو واقعا درست است؟/ بررسی علمی یک عادت قدیمی

دانش > فناوری - بعضی‌ها می‌گویند بوگاتی هم داشته باشند در روزهای سرد نیم‌ساعت در جا می‌گذارند ماشین گرم شود. به صورت یک سنت قدیمی خیلی‌ها عادت دارند که در زمستان بعد از استارت زدن خودرو چند دقیقه‌ای را به صورت درجا برای به اصطلاح گرم کردن موتور صبر کنند. اما این کار واقعا علمی است؟

به گزارش خبرآنلاین،در این تفکر قدیمی تصور می‌شود که گرم کردن خودرو در زمستان به صورت درجا باعث می‌شود تا موتور بهتر کار کند و سلامت قلب تپنده خودرو تضمین شود. به گزارش ساینس آلرت اما تحقیقات نشان داده که این کار نه تنها سودی به حال موتور ماشین ندارد بلکه حتی می‌تواند به موتور صدمه برساند.

در واقع در زمان خودروهای کاربراتوری شاید این مسئله نیاز بود اما اکنون به صورت کامل باید آن را برای موتورهای انژکتوری فراموش کرد.

استفان سیاتی،مهندس مکانیک که ۲۶ سال است درباره موتورهای احتراقی کار می‌کند می‌گوید گرم کردن موتورهای بنزینی در جا نه تنها تلف کردن سوخت است بلکه باعث می‌شود که روغن از روی سیلندر و پیستون‌ها به اطراف پاشیده شود و اثر مخربی بر عمر موتور خودرو داشته باشد. به گفته این مهندس مکانیک در موتورهای انژکتوری یا سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری سوخت توسط یک پمپ مکانیکی یا برقی با فشار به داخل لوله‌های سوخت رسانی و ریل سوخت وارد می‌شود و از طریق انژکتورها که در واقع نوعی شیر محسوب می‌شوند به پشت سوپاپ هوا یا درون سیلندر بصورت پودر شده پاشیده می‌شود و به این ترتیب مخلوطی از هوا و سوخت برای احتراق در موتور و تولید انرژی بدست می‌آید.

در زمان سردی هوا بنزین به راحتی تبدیل به بخار نمی‌شود و به همین خاطر بخار سوخت به اندازه کافی تولید نمی‌شود. همین مسئله باعث می‌شود احتراق به خوبی صورت نگیرد. اما موتور خودروهای انژکتوری طوری طراحی شده‌اند که در زمان سرد بودن موتور برای احتراق مناسب مقدار بیشتری سوخت وارد محفظه می‌کند. در این وضعیت گرم کردن خودرو به صورت درجا باعث می‌شود که مقدار زیادی سوخت اضافی وارد محظه احتراق شود و بخشی از آن به دیواره‌های سیلندر برسد و روغن موجود در پیستون‌ها را با خود بشوید. این روند به تدریج کاهش عمر موتور را به دنبال دارد.

یک راه حل ساده: حرکت آرام به جای گرم کردن در جا

راه حل مقابله با این مسئله ساده است: حرکت کنید. در صورتی که پس از روشن کردن خودرو شروع به حرکت آرام کنید گرمای رادیاتور و خود موتور به چرخش در می‌آید و باعث می‌شود تا با گرم شدن تدریجی سنسور ارسال سوخت میزان تزریق سوخت را به تدریج کم کند. در ابتدای حرکت اما نباید فشار زیادی به موتور وارد کنید و سعی کنید حرکت آرام داشته باشید تا همه چیز برای موتور عادی شود.

۵۴۵۴

کلید واژه‌ها : خودرو -
4 دیدگاه
  • بی نام
    سه شنبه 12 دی 1396 - 22:26:20
    پاسخ
    12 0

    در مورد سایپا هم صدق میکنه این مطلب آیا؟؟

  • مصیب
    سه شنبه 12 دی 1396 - 23:08:54
    پاسخ
    10 1

    در مورد اینکه سیستم های انژکتوري با توجه به اینکه سریع بنزین رو پودر میکنن درست میگید و نیازی به روشن بودن درجا ماشین نیست.ولی در مورد اینکه در لحظه روشن کردن موتور مخصوصا در زمان سرما وضعیت روغن چطوره هیچی نگفتید. من خودم ماشین دارم و اول صبح که روشن ميکنم حداقل دو دقیقه اول عقربه دور موتور بالای یک هست و بعد دو دقیقه عقربه دور موتور به زیر عدد یک میاد و این نشون میده که واقعا اونوطري هم که شما میگید بی فایده هم نیست

  • بی نام
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 08:33:47
    پاسخ
    7 2

    معلوم کدوم حرف را باور کنیم توی دفتر چه راهنمای ماشین نوشته در زمستان اول ماشین را گرم کنید و بعد حرکت کنید وگرنه به ماشین آسیب میخوره حالا اینجا نظر خلاف سازنده را میده....

  • بیتا
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 18:20:54
    پاسخ
    4 1

    من 206 دارم وقتی هوا سرده اگه 2دقیقه درجا کار نکنه دنده ها سفت جا میره

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

پربیننده‌ترین
x