چهارشنبه 30 خرداد 1397
چهارشنبه 13 دی 1396 - 16:43:13 چاپ

لیلی رشیدی: ما و جامعه مقصریم؛ امیرحسین را اعدام نکنید!

جامعه > آسیب‌ها - لیلی رشیدی، هنرمندی که سابقه حضور در فعالیت‌های اجتماعی را دارد در یادداشتی درباره امیرحسین پورجعفر (قاتل ستایش قریشی) نوشته است: «اشتباهی که امیرحسین مرتکب آن شده، تحت تاثیر اتفاقات بیرون است. محیطی که امیرحسین در آن بزرگ شده، نظام آموزشی، تربیت خانوادگی و ... عواملی که به هرنحو کودکان و از جمله امیرحسین را نادیده گرفته، دلیلی بر بروز چنین اتفاقاتی است.»

متن این یادداشت به شرح زیر است:

اتفاق تلخی که برای ستایش قریشی افتاده و ضربه‌ای که به خانواده او وارد شده قابل چشم‌پوشی و نادیده‌گرفتن نیست اما باید در نظر بگیریم که امیرحسین هم کودک است و قربانی محیط و جامعه شده است. در همین میان پیوستن ایران به کنوانسیون حقوق کودک به این معنی است که ایران ملزم به رعایت قانون و قصاص نکردن امیرحسین است. البته اعدام‌نشدن امیرحسین به این معنی نیست که رنج خانواده مقتول فراموش می‌شود. قطعا ضربه‌ای که به خانواده ستایش و همچنین جامعه وارد شده، قابل چشم‌پوشی نیست ولی باید این مسئله را در نظر بگیریم اشتباهی که امیرحسین مرتکب آن شده، تحت تاثیر اتفاقات بیرون است. محیطی که امیرحسین در آن بزرگ شده، نظام آموزشی، تربیت خانوادگی و ... عواملی که به هرنحو کودکان و از جمله امیرحسین را نادیده گرفته، دلیلی بر بروز چنین اتفاقاتی است. در واقع ما مقصریم که امیرحسین‌ها درگیر چنین اتفاقاتی می‌شوند و نتیجه آن می‌شود ستایشی که دیگر نیست. ما مقصریم که با بی‌توجهی به کودکان و در نظر نگرفتن حقوق‌شان، آنها را تبدیل به متجاوز و .. می‌کنیم. در نهایت امیدوارم روزی برسد که کودکان قصاص و قربانی محیط و جامعه نشوند.

 

۴۷۲۳۸

کلید واژه‌ها : قصاص - اعدام - قتل -
49 دیدگاه
  • بی نام
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 16:58:53
    پاسخ
    108 21

    البته جامعه هم مقصره،اما مگه چند نفر مثل این آدم توی این سن مشروب خور قهارند و دختر بچه بی گناهی رو با اون وضع می کشند؟ پس ژست دلسوزانه نگیرید بر علیه حکم الهی.

    • بی نام
      پنجشنبه 14 دی 1396 - 14:26:20
      77 5

      احسنت. با این استدلال خانم رشیدی هیچ ادم بدی تو دنیا وجود نداره. حتما هیتلر و چنگیزخان مغول هم قربانی شرایط و جامعه بودن

    • بی نام
      پنجشنبه 14 دی 1396 - 17:12:53
      4 0

      من خودم مدیر دبیرستانی در جنوب شهر هستم و تعداد دانش آموزانی که مشروبات الکلی مصرف میکنند آن هم به صورت حرفه ای کم نیستند

  • بی نام
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 17:04:41
    پاسخ
    63 15

    خانم رشیدی چرا موقع اعدام قاتل پارس ابادی یاددتان نبود شما و جامعه مقصرید؟

    • آکا
      پنجشنبه 14 دی 1396 - 23:22:57
      1 0

      عزیز شما که جواب خودتو دادی که... شما مرد جا افتاده و سرد و گرم چشیده رو با پسری 16 ساله یکی میدانی.... فرزند یا برادر یا خواهر خودتون هیچ اشتباهی نداشته؟ هر چند کوچک باز موقع جواب پس دادن برای یک مجازات کوچک کل فرهنگ و مابقی مردم رو مقصر میدونید ....

  • بی نام
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 17:05:42
    پاسخ
    14 51

    پایین شهری ها یا خیلی مثبت و سر به زیر اند، یا خیلی افراطی دنبال چیزهای خلاف و غیرقانونی اند. حد وسط ندارند...

    • رسول
      پنجشنبه 14 دی 1396 - 19:23:42
      1 1

      بابا بالا شهری

    • علی
      دوشنبه 25 دی 1396 - 09:47:26
      1 0

      هیچ ربطی به بالا و پایین نداره یادتون باشه همین یکماه پیش قاتل مادر و پسر و مادربزرگ در گلاب دره منطقه یک اعدام شدبالاشهریا چون بالا هستن باید سه تا سه تا بکشند، یدونه بهشون مزه نمیده😒

  • یه بنده خدا
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 17:05:49
    پاسخ
    83 17

    با عرض معذرت اون کسی که تجاوز کردن بلده دیگه از چند تا آدم بالغ هم بالغ تره خانم رشیدی بهتره خودشون رو چند ثانیه بذارن جای خانواده مقتول ، بعدش صحبت های روشنفکرمابانه بفرمایند

  • بی نام
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 17:23:01
    پاسخ
    26 37

    بهتر است بجای قصاص کمی به فکر عوامل محیطی باشیم تا دیگر شاهدچنین اتفاقاتی برای عزیزانمان نباشیم، باتشکر اصحابی از زنجان

  • بی نام
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 17:23:08
    پاسخ
    51 13

    خوب بروید این خانم را که مقصره اعدام کنید و هم قاتل ستایش را تا درس عبرتی برای تجاوز کنندگان به بچه بچه مردم شود.

  • قاسم اصغری
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 17:32:41
    پاسخ
    51 6

    باشه اصلا حرف شما قبول. باید ریشه یابی بشه و ازینجور چیزا. مامشکلی با ریشه یابی نداریم. اتفاقا خیلیم خوبه که ریشه یابی کنید تا جلوی قاتل های بعدی و جنایات بعدی رو هم بگیرید ولی تا زمانی که این کار انجام بشه باید بزهکاران اینچنینی رو حذف فیزیکی کرد تا خطرشون برای جامعه کم بشه

  • شهروند
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 17:35:41
    پاسخ
    54 4

    خیلی از افراد توی موقعیت امیر حسین بودند و شاید حتی سختی های بیشتری هم کشیدند اما هم نوع خودشون رو نکشتند. هزار جور مشکل برای یک نوجوان وجود داره و نظام آموزشی ما هم فاجعه است ولی این دلیلی نمیشه که آدم کشتن رو توجیه کنیم .این حرف شما مغلطه است خانم رشیدی

  • بی نام
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 17:38:43
    پاسخ
    59 10

    خدا اگه اين بازيگرا حرف نزنن نميگن لالن خانم رشيدي اولا اون اگه كودك بود به عقلش همچين جنايت وحشتناكي نمي رسيد هم عرق بخوره هم تجاوز كنه هم بكشه هم أسيد بريزه اگه تصورتون از كودك اينه پس كودكايي كه ما ديديم سوءتفاهم بوده دوما شما ميگين محيط ايشونو اينطور كرده گيريم حرف شمادرست اين آدم آزاد شه باز ميخواد برگرده به همون محيط تازه با انگيزه هاي بدتر و ترسي كه ازش ريخته سوما اون طفل معصوم اگه دختر خودت بود گذشت ميكردي ؟موندم چرا از اين موجود حمايت ميكنين به اين فكر كردين اگه برگرده به جامعه ممكنه دست به جنايات بدتر بزنه نه سواد نه مهارتي داره كه بشه ازش به عنوان ١موجود با خاصيت استفاده كرد؟ما موافق اعدام نيستيم ولي اعدام نكردنشم بي تاثير نيست

    • بی نام
      پنجشنبه 14 دی 1396 - 22:46:02
      1 1

      نقد خوبی بود. البته از مخاطبای خبرآنلاین همچین نقدایی خیلی بعیده.

    • جعفر
      شنبه 16 دی 1396 - 15:43:14
      2 0

      در کودک بودن یک پسر 17 ساله شک دارید؟ این چه استدلال مسخره ای هست که میکنید شما از روانشناس ها و حقوقدان های جهان بهتر درک میکنید مفهوم کودک چیه؟ آیا قبول ندارید کودک باید اندام جنسی خودش رو بشناسه؟ آیا این کوتاهی نظام آموزشی قابل توجیهه؟

  • نا
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 17:46:16
    پاسخ
    51 9

    اگر بچه ی خودت هم کشته می شد اون هم این قدر فجیع چنین نامه ای می نوشتی؟

  • بی نام
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 17:46:22
    پاسخ
    44 9

    خانم رشیدی اگر فرزند خودت به اون شکل مورد تجاوز و قتل قرار میگرفت حاضر به گذشت میشدی؟

  • بانام
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 17:47:25
    پاسخ
    40 8

    اتفاقا باید اعدام شوند چون همه انسانها فراموشکارند. باید اعدام شوند تا به گفته خودشان دیگه شیطان گولشان نزند و باید اعدام شود تا شاید دیگر حقی ضایع نشود 2 ساله دیگه همه چیز فراموش می شود و شاید دوباره تکرار مکرارات باشد

  • بی نام
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 17:47:57
    پاسخ
    12 44

    خانواده مقتول به گرفتن دیه راضی بشود. مردم پول دیه را فراهم کنند و امیرحسین برای بازپروری فکری تحت درمان اما در محیط زندان بماند.

  • عرفان
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 17:47:57
    پاسخ
    10 32

    به نطرمن بیشتر فضای مجازی باز مقصراست وبرخلاف کشورهای دیگرمحدودیت سنی ندارد

  • میثم
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 17:57:11
    پاسخ
    35 6

    خانم رشیدی شما تضمین میدی این قاتل ازاد بشه مرتکب قتل دوم نشه؟؟در ضمن از توی همین جامعه که به باد انتقاد گرفتید افراد شایسته ی زیادی تربیت شدند و با وجود مشکلات زیاد افتخار افرینی کرده اند. این پسر قاتل قتلی رو مرتکب شده که فقط تو فیلمهای بسیار خشن هالیوودی میشه دید . جامعه نباید اینجور افراد رو بپذیره

  • هادی
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 18:21:24
    پاسخ
    28 5

    خان رشیدپور حرف شما درست .ولی اگر همچین کاری رو با دختر خودتونم میکردن همین حرفا رو میزدی؟کافیه یک لحظه خودتون رو جای پدر و مادر این طفل معصوم بگذارید قبل از اینکه قضاوت کنید.

  • بی نام
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 18:38:02
    پاسخ
    23 7

    با این وضعی که دارد پیش میرود قرار نیست جامعه ما بهتر شود پس اگر همینطور جامعه را مقصر بدانیم سنگ روی سنگ بند نمیشود.

  • عسل
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 18:39:17
    پاسخ
    29 10

    خانم رشیدی از یه همچین جنایتکاری دفاع نکنین .باید اعدام بشه

    • آکا
      پنجشنبه 14 دی 1396 - 23:30:59
      2 1

      افرین به شما.... خدا ناظر قضاوتهای سنگدلانه ما در برابر یک اتفاق سنگدلانه و مشمئز هست.... اونوقت توقع داریم زمانی که دستهامونو بالا میبریم و میگیم الهی العفو العفو العفو خدا هم بگه باشه مشکلاتتونو حل میکنم ... سرطان بچه تو نو درمان میکنم ... عزیز در کما تونو شفا میدم ... گرفتاری جونتون رو حل میکنم .... خدا انچه برای ما مقرر خواهد کرد که برای دیگران میپسندیم ... خدایا رحم کن...

  • آیس
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 18:45:27
    پاسخ
    21 5

    اشتباه..؟؟ چقدر ساده ... انگار مثلا کمربند ایمنی نبسته ضمنا خانوم رشیدی من احساس تقصیر نمی کنم در این مورد..

  • بی نام
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 18:47:13
    پاسخ
    20 4

    دختر بی گناه

  • ۰۰۰۰
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 18:49:22
    پاسخ
    22 7

    خانم رشیدی . چشم اعدام نمی کنیم. شما یه زحمت بکشید اون دختر بد بخت رو زنده کنید . یا یه تضمین بدید که دیگه کسی جایی واسه ارضای خودش یه نفر دیگه رو به قتل نرسونه . دلسوزی شما برای کفتار تیز دندان امروز ستم به همه جامعه گوسفندان ساکت هست

  • بی نام
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 19:03:10
    پاسخ
    21 5

    بچه ی خودش هم بود همینو می گفت ؟

  • بی نام
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 19:06:04
    پاسخ
    31 4

    اين آدم جون يك آدم رو گرفته ،قبل از اونكه جون يك آدم رو بگيره بهش تجاوز كرده بعد از قتل و تجاوز اون آدم رو با اسيد سوزانده و همه اين كارها رو با يك دختر پاك و معصوم ٨ ساله كرده.من خودم با إعدام مخالفم ولى سزاى اين آدم خيلى بيشتر از إعدام است

    • بی نام
      پنجشنبه 14 دی 1396 - 14:37:51
      0 0

      من هم با اعدام مخالفم اما هم نظر با شما فکر میکنم زمان مخالفت با اعدام باید به نوع جرم هم توجه بشه جوانی که در یک نزاع خیابانی بدون قصد قبلی و طی یک حادثه باعث مرگ کسی میشه با یک معتاد یا الکلی یا قاتل بی رحمی که از روی قصد و اراده کشتن زندگی یک نفر رو میگیرن فرق دارن تو رو خدا نگین اون معتاد و الکلی اراده نداشته ... خودش اراده رو از خودش گرفته پس بازم خودش مقصر هست بحث شرایط اجتماعی با مجازات متفاوت هست ... اگه اینطور باشه که همه جرمها بستر اجتماعی دارن و باید کل سیستم قضا رو تعطیل کرد

  • بی نام
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 19:13:34
    پاسخ
    33 13

    خدایا این تزای روشنفکری تو این جامعه کی تموم میشه؟

    • بی نام
      پنجشنبه 14 دی 1396 - 14:49:01
      17 20

      ای کاش تحجر و تعصب و خشم و خشونت هم کم بشه از جامعه تا تاب سخن مخالف خودمون رو داشته باشیم

    • آکا
      پنجشنبه 14 دی 1396 - 23:37:30
      1 0

      دوست عزیز مگه روشنفکری فقط اینه... همین که شما میتونی نظرت رو بیان کنی در بستر روشنفکری هستش ..روشنفکری اینه که اگه اشتباهی پای کسی را لگد کردی طرف مقابل بجای اینکه چشمشو ببنده و با یه لگد جوابتو بده سعی کنه ضمن کنترل خشم خودش به تمام عوامل این اشتباه شما فکر کنه حتی شاید شما نیاز به کمک و همراهی داشته باشی.... این بد است؟

  • بیتا
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 19:15:15
    پاسخ
    21 6

    همیشه هم تربیت مشکل ساز نیست چه بچه‌ها یی بودن که هیچ پدرومادری بالای سرشون نبوده ولی انسان های صالح و خوبی برای جامعه بودن کار درستی نیست یه هنرمند بیاد و از قاتل مشکل دار و بالفطره حمایت کنه

  • بی نام
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 19:15:50
    پاسخ
    15 11

    تو شاید مقصر باشی اما این خانواده باید زجر بکشند تو ساکت باشی بهتر استاگر کسیدبا بچه تو اینکارو می کرد باز این حرفها را می زنی

  • بی نام
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 20:41:23
    پاسخ
    18 9

    فقط اعدام....

  • علی
    چهارشنبه 13 دی 1396 - 22:29:25
    پاسخ
    25 7

    من موافق اعدام هستم.

  • بی نام
    پنجشنبه 14 دی 1396 - 10:53:43
    پاسخ
    21 8

    اگر دختر خودت را چنین بلایی سرش در می آورد باز هم نظرت همین بود؟

  • بی نام
    پنجشنبه 14 دی 1396 - 13:18:12
    پاسخ
    29 9

    اعدام نکردن او ظلم به قربانیان بعدی اوست.

  • خیاوی
    پنجشنبه 14 دی 1396 - 14:32:16
    پاسخ
    24 4

    یه عده ادمای ساده لوح بی فکرباعث شدن این بازیگرهاهم خودشونو توجامعه صاحب تفکربدونن درسته فقر وبیکاری یکی ازعلل فقر وجنایته ولی دیگه باعث جنایت اینطوری که نیست مغلطه نکنیم ودرثانی بررسی این موضوع مربوط میشه به روانشناسان وجامعه شناسان نه بازیگران

  • بی نام
    پنجشنبه 14 دی 1396 - 15:32:01
    پاسخ
    0 0

    هم باید این مفاسد رو اعدام کنند و هم مفاسد اقتصادی رو در هر مقامی که باشند. راه اصلاح جامعه فعلی همینه. چون دیگه در شرایط فعلی فرهنگ سازی جواب نمیده. فرهنگ سازی زمان زیادی می بره.

  • بی نام
    پنجشنبه 14 دی 1396 - 15:54:26
    پاسخ
    0 0

    همش تقصیر شما بازیگراست.

  • ایدا
    پنجشنبه 14 دی 1396 - 17:38:58
    پاسخ
    2 0

    پدر جامعه رو این بازیگرا دراوردن،فک میکنن اگه نظرشون برخلاف مردم باشه خاص میشن،تو هر کاری بدون اطلاعات دخالت میکنن،گند میزنن به جامعه بعد که باید حرف بزنن همه شون سکوت میکنن،خانوم رشیدی اگه اعدام نمیشد زندگی چند نفر دیگه هم سیاه میشد ،برای خود من تو بچه گی همچین شرایطی پیش اومده با یه پسر ۱۶،۱۷ ساله بعدها فهمیدم اون بی شعور خیلیای دیگه هم اذیت کرده ،الان میگم کاش منم مرده بودم حداقل مجازات میشد نمیتونست دیگرانو اذیت کنه،الانم با پر رویی تمام میاد رو به روم میشینه و انگار نه انگار که زندگی منو زهر کرده ،هربار که میبینمش دلم میخواد بکشمش ،دلتون برای اینجور نوجونا نسوزه اینا دلسوزی ندارن،اینا با کاری که میکنن زندگی یه بچه کوچیک رو ازش میدزدن

  • بی نام
    پنجشنبه 14 دی 1396 - 23:54:50
    پاسخ
    0 0

    بازیگر هم فردی است از افراد اجتماع که به دلیل ذات کار بازیگری، تریبون دارد و صفحه اینستاگرامی پربازدید. ذات سلبریتی بودن شاید چنین است.

  • بی نام
    جمعه 15 دی 1396 - 02:27:47
    پاسخ
    1 0

    من کاری به اعدام کردن یا نکردن طرف ندارم ولی لطفا کامنتهای خودتونو به دقت بخونید جامعه بی رحمی داریم

  • بی نام
    جمعه 15 دی 1396 - 11:17:33
    پاسخ
    6 3

    به نظر من هر کس باید تاوان کار بدی را که انجام می دهد بدهد اگر نه سنگ روی سنگ بند نمی اید مخصوصا در مورد تجاوز گروگانگیری قمه کشی

  • بی نام
    شنبه 16 دی 1396 - 18:55:34
    پاسخ
    2 1

    مگه حکم برای یک جنایتکار اعدامه یا ازادی ؟ حد وسط هم داره بخدا میتونست این بچه هم زنده باشه هم درخدمت جامعه کارهای شاق بکنه تا ادم بشه چرا احکام ما حد وسط نداره ؟

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

وبگردی