رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد که بنا به درخواست آمریکا، روز جمعه نشستی درخصوص تحولات اخیر ایران برگزار خواهد شد.

این در شرایطی است که روسیه از اساس با این مسئله به مخالفت برخاسته است و برخی از دیگر اعضاء همچون سوئد هم آن را بی ارتباط با حیطه وظایف این نهاد می‌دانند.

به گزارش ایرنا، در شرایطی که نامه اخیر نمایندگی کشورمان به سازمان ملل متحد، به خوبی شناسایی حق اعتراض در قانون اساسی ایران را متذکر شده، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا همچنان در تلاش برای سوار شدن بر موج برخی ناآرامی‌های روزهای گذشته در ایران است.

مسکو اما از سوی دیگر اکیدا آمریکا و دیگر کشورها را از ورود به مسائل داخلی ایران برحذر داشته است.
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در این رابطه روز پنج شنبه گفت: اقدامات اخیر واشنگتن حکایت از تلاش هدفمندانه آمریکا برای متزلزل کردن پایبندی جامعه جهانی به برجام دارد و این رویکرد شایسته شرکای امریکایی ما نیست.

وی با تاکید بر اینکه رویدادهای داخلی ایران ارتباطی به شورای امنیت ندارد، ادامه داد: جای تاسف است که باید اصول دیپلماسی را برای آمریکا یادآور شویم.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم موضع مشابهی اتخاذ کرد.
وی روز پنج شنبه در صفحه فیسبوک خود با اشاره به نشست شورای امنیت نوشت: هیلی خودش می‌تواند از تجربه آمریکا در سرکوب معترضان جنبش تسخیر وال استریت و یا عملیات پاکسازی در شهر فرگوسن (پس از بالا گرفتن شورش‌ها در نتیجه کشته شدن یک سیاه‌پوست آمریکایی) برای ما بگوید‍!
در این شرایط، نمایندگان برخی از دیگر اعضای شورای امنیت هم تاکید می‌کنند که چنین نشستی خارج از حیطه وظایف این نهاد است.
«مارگوت والستروم» وزیر امور خارجه سوئد روز گذشته در این رابطه گفت : شورای امنیت تنها مسائلی را بررسی می‌کند که تهدیدی بر صلح و امنیت جهانی باشد.

رویکرد دوگانه آمریکایی ها در قبال مردم ایران انتقاد تند «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان را به دنبال داشت. وی در صفحه توئیتر خود نوشت: ترامپ روش عجیبی برای نشان دادن «احترام فوق العاده» به ایرانیان دارد؛ از اینکه آنها را «ملت تروریست» خطاب و سفرشان به آمریکا را محدود کند تا توهین‌های بچه گانه در رابطه با نام خلیج فارس. بهتر از همه «کمک به آنها» از طریق محروم کردنشان از منافع اقتصادی برجام است.

با همه این تفاسیر، نشست شورای امنیت برای روز جمعه ساعت 15 به وقت محلی آمریکا (23:30 به وقت ایران) برنامه‌ریزی شده است.

مخالفت دست‌کم هفت عضو این شورای برای لغو این نشست الزامی است و حق وتو در این رای‌گیری تاثیری ندارد.
چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا اعضای دائمی و بولیوی، اتیوپی، گینه استوایی، ساحل عاج، لهستان، کویت، هلند، قزاقستان، سوئد و پرو اعضای غیردائمی کنونی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند.

نمایندگی قزاقستان در سازمان ملل متحد که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد از برگزاری این جلسه خبرداده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 743330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
    4 9
    هیلی خودش می‌تواند از تجربه آمریکا در سرکوب معترضان جنبش تسخیر وال استریت و یا عملیات پاکسازی در شهر فرگوسن پس از بالا گرفتن شورش‌ها در نتیجه کشته شدن یک سیاه‌پوست آمریکایی برای ما بگوید‍