«خبرجنوب» نوشت: ساختمان دادگاه خانواده شیراز پر است از جوان هایی که تا دیروز برای رسیدن به هم به هر آب و آتشی زده اند اما امروز دشمن خونی هم شده اند. نفس های پله های سرد و بی روح دادگاه خانواده زیر پای مردان و زنان جوان به شماره افتاده است.

در و دیوار دادگاه، آبستن اتفاقات دردناک است؛ مادرانی که اشک می ریزند تا حضانت فرزندان شان را بگیرند، مردان و زنانی که همسران شان به آنها خیانت کرده و غم انگیزتر از همه، نگاه بی تاب و جستجوگر دخترکی است که زیر چادر مادرش پنهان شده و گاهی نگاه معصومانه اش را به بیرون هل می دهد تا ببیند دقیقا اینجا چه خبر است! شاید تیر طلاق، سقف زندگی پدر و مادرش را نشانه رفته که اینقدر نگاهش غم دارد.
به نظر می رسد بیشتر مراجعین، متقاضی طلاق هستند؛ این را از حرف هایی که در راهروهای سرد داداگاه رد و بدل می شود به راحتی می توان فهمید.
به گفته رییس دادگاه خانواده شیراز حدود 35 درصد یا یک سوم مراجعین دادگاه، متقاضی طلاق می باشند و معمولا 30 تا 50 درصد از این گونه موارد به صلح و سازش ختم می شود.
فرهاد طهماسبی در گفت وگو با «خبر جنوب» می گوید: با توجه به اینکه قضات شعبه، روزانه علاوه بر پاسخگویی به ارباب رجوع متفرقه، مکلف به رسیدگی به حداقل هشت پرونده می باشند، فرصت حل اختلاف زوجین را که بعضاً نیز ریشهدار است، ندارند و در خصوص صلح و سازش، غیر از آن چه در مراکز مشاوره خانواده به سازش می انجامد تنها حدود 30 تا 50 درصد به صلح و سازش منتهی می گردد.
از نظر او گرچه همکاران دادگاه خانواده اعم از قضایی و اداری حداکثر سعی خود را در خصوص حصول صلح و سازش می نمایند اما به دلیل كمبود وقت، شرایط حاکم بر محیط کاری و تراکم کار عملا قادر به برگزاری جلسات صلح و سازش نیستند و نیاز به مرجع دیگری در کنار محاکم خانواده با حضور هزار متخصص می باشد.
طهماسبی تاکید می کند که حدود 70 درصد از متقاضیان طلاق، تنها بیش از 6 سال از ازدواجشان گذشته و در پروندههای طلاق توافقی نیز بیشتر زوجین دهه شصت و هفتاد اقدام می نمایند .
در طلاق به تقاضای زوجه یا زوج هم مراجعه کنندگان در هر سن و با هر میزان زندگی مشترک می باشند. به گفته او افرادی با سابقه 40 سال زندگی مشترک یا یک ماه زندگی مشترک نیز برای طلاق مراجعه می کنند و مراجعه کنندگان بیشتر خانم ها هستند و علت آن نیز آسیب پذیرتر بودن بانوان و فقدان مراجع حمایتی از آنها و کودکان است.
طهماسبی بر این باور است که زوجین هنگام اختلاف ابتدا باید از بزرگان خانواده خود راهنمایی و مشاوره بخواهند و اگر در محیط خانواده خود جواب مناسب نگرفتند به مشاوران مورد اعتماد دو طرف که بی طرف باشند مراجعه کنند و در آخرین مرحله به دادگاه بروند.
او می گوید امروزه شاهد عکس این موضوع هستیم چرا که زوجین هنگام بروز اختلافات ابتدا به دادگاه مراجعه می کنند که این امر باعث شکستن حرمتها و شاید خراب کردن پل های پشت سر شود، چون در جامعه ما زن یا مردی که توسط زوج دیگر به دادگاه آورده شود، معمولا همه چیز را برای خود تمام شده میپندارد؛ بنابراین با فرهنگ سازی صحیح باید به زوجین آموخت که در صورت وقوع اختلاف، آن را از بزرگان فامیل پنهان نکنند و مراجعه به دادگاه، آخرین گزینه پیش رویشان باشد.
رییس دادگاه خانواده شیراز معتقد است بسیاری از زوج های جوان در حالی از هم جدا می شوند که یک میانجی در بهبود زندگی آنها و یا یک مشاوره صحیح میتواند معجزه گر روابطشان باشد. از نظر او گرچه فرهنگ استفاده از مشاوره و بویژه درج آن در قانون حمایت خانواده مصوب سال 91 از لحاظ سیستم قانونگذاری یک قدم رو به جلو می باشد و بیانگر اهمیت خانواده و حفظ انسجام آن در قانون است اما به هر لیسانس یا فوق لیسانس روانشناسی نمی توان مشاور گفت. به باور طهماسبی باید از افراد اصلح در این رشته استفاده شود نه اینکه با هدف اشتغال زایی و برای مُر قانون چندین مرکز مشاوره تاسیس نمود بدون اینکه مشاورین شایسته و دلسوزی در آن مراکز فعالیت کنند.
به گفته رییس دادگاه خانواده شیراز اگر بخواهیم فعالیت مراکز مشاوره را بررسی کنیم باید به میزان طلاق قبل و بعد از تاسیس آن مراکز توجه کنیم. او می گوید گرچه این مراکز تاکنون بی تاثیر نبوده اند اما هنوز به مرحله قابل قبول نرسیده اند چرا که در صحبتهایی که با بسیاری از مراجعین دارم از مراکز مشاوره رضایت چندانی ندارند و طبق اظهارات آنها با دریافت وجه مشاوره، نظرشان را اعلام میکنند بدون اینکه سعی در صلح و سازش و یا حتی آگاه کردن آنها به معضلات بعد از طلاق نمایند.
طهماسبی با بیان اینکه بیشترین ورودی پرونده ها مربوط به مسائلی مثل مهریه، تمکین، طلاق، نفقه، حضانت و ملاقات اطفال است، تاکید می کند که در حال حاضر یکی از علل اصلی طلاق ها ،خیانت زوجین به یکدیگر می باشد به طوری که میتوان گفت بعد از بیکاری و اعتیاد به مواد مخدر، خیانت علت دوم یا سوم طلاق است.
رییس دادگاه خانواده در پاسخ به این سوال که خیانت، پایان راه زندگی مشترک است یا نه، می گوید به نظر من خیانت در غیر از افراد تنوع طلب و گرسنگان جنسی، عکس العمل به یک اتفاق در زندگی مشترک است و باید علت خیانت در یک زندگی مشخص شود؛ اینکه خیانت، پایان یک زندگی است یا خیر، بستگی به ظرفیت زوجین و میزان پذیرش آنها دارد و اگر زوج مقابل قبول کند که در خیانت همسرش خود نیز به دلایلی مقصر بوده شاید بتوان گفت خیانت، پایان راه زندگی نیست کمااینکه برای اکثریت قریب به اتفاق جامعه ما این امر قابل پذیرش نیست و حتی در مواردی منجر به قتل یا جرائم خشن دیگر نیز می گردد.طهماسبی معتقد است در خیانت چون اعتماد بین زوجین شکسته می شود، ادامه زندگی با ترس از خیانت مجدد همراه خواهد بود. در این موارد زن احساس امنیت نمیکند و مرد نیز دچار سوء ظن است و همیشه ترس از تکرار خیانت بین زوجین وجود دارد. اما با این وجود ترغیب همه افراد خیانت دیده به طلاق نیز صحیح نیست چرا که با توجه به کثرت وقوع خیانت، در این صورت انسجام خانواده ها به خصوص در مواردی که دارای فرزند نیز می باشند به مخاطره می افتد و در این موارد می توان با مشاوره ای متبحرانه به زوجین کمک کرد تا با پذیرش خطای یکدیگر، برای حفظ زندگی اقدام نمایند.
رییس دادگاه خانواده در ادامه مشکلات مالی و بیکاری، خیانت، دخالت خانواده ها و اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان از ناحیه زوج را عمده ترین دلایل متقاضیان طلاق توافقی عنوان و تاکید میکند.
وي افزود: اینکه طلاق توافقی خوب است یا بد باید گفت که در دید کلی اصولا طلاق، منشأ یک معضل و بیماری اجتماعی است، بنابراین اطلاق عنوان خوب به آن شایسته نیست اما در صورتی که زوجین پس از تلاش در حفظ زندگی به این نتیجه برسند که ادامه زندگی آنان به نفع هر دو نفر نیست، طلاق توافقی نشانه بلوغ فکری زوجین است، زیرا هر یک پذیرفته اند همان طور که با توافق یکدیگر عقد نکاح را منعقد نمودهاند در حال حاضر نیز به هر علتی قادر به زندگی با یکدیگر نیستند و با توافق یکدیگر از هم جدا می شوند که حدودا دو ماه با احتساب مدت مشاوره به طول می انجامد.از نظر او مشاوره روی افرادی که به دلیل خیانت، اعتیاد و مشکلات مالی و بیکاری قصد جدایی دارند و همچنین کسانی که کارد به استخوانشان رسیده و سال ها شرایط نامساعد زندگی را تحمل نموده اند و در حال حاضر لبریز شده اند، کارساز نیست .اما روی افرادی که از سر لجبازی، بهانه های بچه گانه یا دخالت خانوادهها قصد طلاق دارند معمولا
تاثیرگذار است.
به گفته طهماسبی اگر مشاوره قبل از ازدواج فرهنگسازی شود بسیار اثرگذارتر از مشاوره قبل از طلاق است چون زمانی که زوجین قصد طلاق دارند مسلماً حرمتهای بین ایشان شکسته شده و ترمیم آن با مشاوره کار سختی است.
رییس دادگاه خانواده در پایان با اشاره به کارکرد واحد حکمین یا مصلحین قرآنی در خصوص دعاوی خانوادگی در دادگاه تاکید می کند گرچه کمتر از یک ماه ازراه اندازی این واحد می گذرد اما توانسته موارد متعددی را در همین فرصت کوتاه به صلح و سازش رسانده و از تشکیل پرونده های دیگر نیز پیشگیری نماید.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 743808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =