دنیای اقتصاد نوشت:بررسی ارقام بودجه ۹۶ شهرداری تهران و ردیفی که برای پرداخت حقوق و دستمزد پیش‌بینی شده، نشان می‌دهد شهرداری تهران در سال ۹۶ باید ماهانه حدود ۱۳۰ میلیارد تومان حقوق و دستمزد به پرسنل خود پرداخت کند اما در روزهای اخیر برخی مدیران شهرداری از پرداخت ماهانه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان حقوق و دستمزد به پرسنل شهرداری خبر داده‌اند.

تفاوت این دو آمار این سوال را ایجاد کرده که آیا در بودجه رقم مربوط به پرداخت حقوق و دستمزدها کم‌نمایی شده یا اینکه در اظهارنظرهای مربوط به رقم پرداختی قدری بزرگ‌نمایی وجود دارد.

بررسی‌هابرای پاسخ به این سوال نشان می‌دهد علت اختلاف در رقم پرداختی حقوق و دستمزد به پرسنل شهرداری به‌صورت ماهانه به جمعیت حقوق‌بگیر از شهرداری تهران بازمی‌گردد.

در حال‌حاضر مکانیزمی که برای پرداخت حقوق و دستمزد در شهرداری تهران طراحی شده، به دو گروه تعلق می‌گیرد: گروه نخست پرسنل رسمی شهرداری هستند که تعداد آنها ۶۸ هزار و ۴۰۰ نفر اعلام شده است. اما علاوه بر این گروه، بیش از ۵۶ هزار نفر نیز کارمندانی هستند که در شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری هستند اما به‌صورت مستقیم از شهرداری حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند. به این ترتیب در مجموع بیش از ۱۲۵ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ماهانه از شهرداری تهران حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند. همین موضوع سبب‌شده تا مجموع رقم پرداخت حقوق و دستمزد از سوی شهرداری در هر ماه از ۱۳۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده در بودجه فراتر رفته و ماهانه از ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان در نوسان باشد.

  اگرچه این روش در سیستم گذشته مدیریت شهری طراحی شده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به ابعاد مختلف تنگنای بودجه‌ای شهرداری تهران، این روش پرداخت حقوق و دستمزد قابل دوام نیست؛ به همین دلیل مدیریت جدید شهری بنای اصلاح رویکرد در این مسیر را دارد. بررسی‌ها حاکی از آن است که هم‌اکنون سالانه بیش از ۵ هزار میلیارد تومان هزینه روش کنونی پرداخت حقوق و دستمزد است که تقریبا با کل بودجه نگهداشت شهری برابری می‌کند. کارشناسان شهری عنوان می‌کنند هزینه نگهداشت شهر تهران سالانه حدود ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان است که هم‌اکنون معادل همین رقم را شهرداری حقوق و دستمزد می‌دهد.

 

23302

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =