ایرنا نوشت: رییس کارگروه امنیتی، قضایی و سیاسی مجمع نمایندگان تهران مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای این مجمع روز شنبه از بازداشتگاه اوین بازدید می کنند.

مصطفی کواکبیان درمورد برنامه بازدید اعضای مجمع نمایندگان استان تهران از بازداشتگاه اوین افزود: درخواست بازدید از زندان اوین و بندهای سیاسی و مرتبط با بازداشت‌های اخیر روز گذشته به رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی کشور ارسال شد. مجمع نمایندگان تهران تلاش دارد تا در اولین فرصت ممکن بازدید از اوین فراهم آید تا علاوه بر بررسی و نظارت بر عملکرد مسئولان ذیربط در حوادث اخیر کشور، پیام امیدبخشی نیز به خانواده‌های بازداشت شدگان مخابره گردد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد که گزارش این بازدید در اولین فرصت به اطلاع مردم خواهد رسید. پیشنهاد می کنم تا دیگر نمایندگان مجامع استانی نیز به منظور ایجاد آرامش در خانواده‌های نگران و همچنین نظارت بر عملکرد مسئولان در استان‌ها، از مراکز بازداشتگاهی بازدید کنند.

رویکرد مقامات به آزادسازی افراد است نه نگه داشتن آنان

ایسنا نوشت: محمود صادقی در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت بازداشتی‌ها گفت: تا آنجا که می‌دانم خوشبختانه بسیاری آزاد شده‌اند و ظاهرا رویکرد مقامات به آزادسازی افراد است نه نگه داشتن آنان. در عین حال خبرهای نگران کننده که درباره برخی افراد بعد از بازداشت به گوش می‌رسد جای تامل دارد و در مجمع نمایندگان تهران تصویب شد که از شنبه کمیته‌ای شکل بگیرد تا از زندان‌ها بازدید داشته باشیم.

اهم اظهارات صادقی به شرح زیر است:

*{درباره اینکه دادستان کل کشور گفته است فرد بازداشت شده خودکشی کرده}: این موارد باید بررسی شود و این ادعاها در جای خودش بررسی شود.

*{در پاسخ به این پرسش که چه کسانی از لیست امید در کمیته بازدید از زندان ها حضور دارند}: بناست کمیته‌ای شکل بگیرد و اسامی را مشخصا نمی‌دانم اما در خواست هماهنگی شده تا کمیته بازدید را انجام دهند.

*{در پاسخ به این پرسش که دانشجویان بازداشتی که برایشان سابقه کیفری ایجاد می شود ممکن است در ادامه تحصیل به مشکل بخورند و چه برنامه ای برای جلوگیری از این اتفاق وجود دارد}: من هم این نگرانی را ابراز کردم و تا جایی که می دانم خیلی از آنان اساسا در صحنه نبوده‌اند و شاید به لحاظ جنبه پیش‌گیرانه بازداشت شده‌اند و بعضاً از منازل بازداشت شده‌اند و این اتفاق افتاده است و من به همین دلیل استدلال می‌کنم که معنی ندارد برای‌شان پرونده کیفری صادر شود و این کارها نباید ادامه پیدا کند. البته من از خیلی‌ها که سراغ گرفتم بدون قرار آزاد شدند اما در مجموع گفته‌ام که برخورد نیروی انتظامی در این دوره خیلی جا افتاده‌تر از قبل بود زیرا آمار مجروحین و مصدومین نیروی انتظامی چند برابر مردم و معترضین بود که نشان می‌دهد آنان در برابر این موضوع صبوری بیشتر داشته‌اند اما این اتفاقات که در بازداشتگاه ها رخ می دهد و به هر دلیلی خودکشی می کند، نشان می‌دهد که نقصان یا کم تجربگی هایی هم وجود دارد. آمارها و لیست های مختلفی درباره بازداشتی ها وجود دارد چرا که بازداشت ها از مراجع مختلف انجام شده و در یک جا متمرکز نیست و نمی توان آمار دقیقی را ارائه داد.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =