روزنامه شرق در یادداشتی نوشت: نخبگان و روشنفکران این دیار همه‌گونه تحلیل عرضه می‌کنند تا قیمت بنزین گران نشود؛ برای مثال گفته می‌شود اگر بنزین گران شود فلان قدر اشتغال از بین می‌رود و دیگری می‌گوید اگر بنزین گران شود به‌دلیل تشدید کسری بودجه و دامن‌زدن به انتظارات تورمی یا بالابردن هزینه تمام‌شده بهمان درصد تورم اضافه خواهد شد.

 نکته جالب این است که هم‌زمان در رسانه‌ها این گزارش منتشر می‌شود در سال‌های گذشته هزینه واردات بنزین حدود ١٥٠‌میلیارد دلار بوده است! آن‌وقت همان افرادی که با گران‌شدن قیمت بنزین مخالفت می‌کردند به این موضوع می‌پردازند که چه دست‌هایی از این واردات منتفع شده و چه رانتی متوجه چه کسانی شده است!

نقش برخی مدعیان با این به ظاهر استدلال‌هایی که علیه افزایش بنزین عرضه می‌کنند، فقط موجب می‌شود مقاومت اجتماعی در برابر این اصلاح اقتصادی بیشتر شود و سیاست‌گذاران را به تردید افکنند. همه می‌دانیم سیاست‌مداران به اندازه کافی انگیزه دارند که منافع کوتاه‌مدت را به منافع بلندمدت ترجیح دهند.


فقط کافی است جامعه با مقاومت در برابر سیاست‌های اصلاحی و روشنفکران با تئوریزه‌کردن تداوم سیاست‌های غلط گذشته آنها را به تداوم وضع موجود سوق دهند.

البته اگر این روند ادامه یابد، دود آن به شکل آلودگی هوا، ترافیک و هرز منابع کشور به چشم خود جامعه و همان روشنفکران خواهد رفت و تأخیر در اصلاحات اقتصادی فقط هزینه اصلاح را بیشتر می‌کند اما ضرورت آن را منتفی نخواهد کرد. پایین نگه‌داشتن قیمت بنزین با توجیهاتی چون تورم‌زایی و فشار آن بر اقشار ضعیف پیوسته کمک کرده تا اقشار برخوردار و تا حدی طبقه پایین از منافع ارزان‌بودن بنزین بهره‌مند شوند.

درواقع ائتلافی میان طبقه متوسط و طبقه غنی برای مقاومت اجتماعی در قبال بنزین ایجاد شد که زیان آن فقط متوجه اقشار فقیر شد و متأسفانه روشنفکران نقش تئوریزه‌کردن این ائتلاف شوم را ایفا کردند. نشان این وضع نیز آن بود که وقتی پروژه نقدی‌کردن یارانه (که به اشتباه هدفمندکردن نامیده شد) اجرا شد، طبقات فقیر از این کار راضی بودند اما طبقات متوسط و غنی در زمره مخالفان آن قرار گرفتند و آن را با برچسب پوپولیسم محکوم کردند. بماند که اشتباه آقای احمدی‌نژاد در نرخ‌گذاری آن و کسری بودجه این طرح و فشار آن بر منابع عمومی دولت، بهانه کافی در اختیار اقشار برخوردار و متأسفانه دولت قرار داد تا اصل نقدی‌کردن یارانه‌ها را که اقدامی درست بود، زیر سؤال ببرند.

موضوع بنزین به‌خوبی نشان می‌دهد چگونه با کمک روشنفکران ائتلاف مذمومی به زیان طبقه فقیر شکل گرفته و پیوسته تخصیص منابع عمومی به شکل ناعادلانه انجام می‌شود. این مصداق کافی است که به این فرض هم فکر کنیم که گناه بی‌عدالتی موجود فقط برعهده حکومت نیست بلکه روشنفکران و دیگر بخش‌های جامعه نیز در آن سهیم هستند! در سال ١٣٨٠ که ایران حدود ١٧‌میلیون خانوار داشت، فقط سه ‌میلیون خودروی شخصی وجود داشت و به‌سادگی دیده می‌شد که اکثر بهره‌برداران از بنزین ارزان اقشار برخوردار بودند، همان استدلال‌هایی علیه افزایش قیمت بنزین ارائه می‌شد که امروز می‌شود.

بد نیست اشاره کنیم که امروزه تعداد خودروها به بیش از ١٥‌میلیون خودرو رسیده و بازهم اقشار فقیر از بنزین ارزان نفع مستقیمی نمی‌برند و فقط گذشت زمان اجرای این سیاست درست را به‌مراتب سخت‌تر کرده است.
45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    7 2
    البته مقاله را نخواندم ولی با این تیتر مخالفم. با توجه به اینکه صنعت در کشور ما رشد کمی داشته و دست دولت بوده لذا شغل واقعی برای مردم درست نشده و رانندگی محل کسب درآمد طبقه ضعیف است. از طرفی حمل و نقل عمومی هم رشد متناسب با جمعیت نداشته و اجازه نداریم که مدام به مردم فشار بیاوریم. من با افزایش تدریجی حامل های انرژی موافقم و این نظریه که افزایش تدریجی باعث می شود که پول در بودجه گم شود را قبول ندارم. دولت باید حساب و کتاب دقیق داشته باشد و هیچ پولی نباید در آن گم شود.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    28 2
    آقای نویسنده کار شما اصلا درست نیست که از فقر و نداری مردم مظلوم سوء استفاده میکنید تا کارهای غیر عقلانی خودتون رو توجیه کنید و موافقت مردم ضعیف رو جلب کنید تا جیب خودتون پر بشه و در واقع بیش از پیش به همون مردم ضعیف ظلم کنید. لطفا الکی سنگ مردم رو به سینه نزنید و شعار ندید. شما چیزی از رنج ما نمیدونید و مشکلات ما ذره ای برای شما مهم نیست. لطفا واضح بگید میخوایم بیشتر به مردم ظلم کنیم، تعارف نداره که. اینهمه تو سالهای گذشته قیمت بنزین گرون شد، فایده ش چی بود؟ چی به مردم رسید؟ چه دردی از ما دوا شد؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    38 1
    افزایش قیمت بنزین به نفع مردم محروم است؟ عجبببببببببببب
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    24 0
    احتمالا افزایش قیمت بنزین 100 به نفع روزنامه شرق است
  • رحمان A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    0 32
    اقدامات بزرگ اقتصادی و جراحی درد ناک اتصادی باید برای مردم تشریح و توضیح داده شود تا مردم بدانند چه نتایجی در اینده دارد. مردم قطعاً همراهی خواهد کرد. البته درکشور خودروی شخصی تک سرنشین بهترین گزینه حمل ونقل هست تا وقتی اوضاع این جوری هست نباید انتظار داشت مردم استقبالی از حمل ونقل عمومی بکنند. اگر رییس جمهور با مردم در این باره سخن می گفت قطعاً شرایط فرق می کرد. نجات اقتصاد منوط به واقعی شدن قیمت بنزین .وگازوییل هست.
    • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      24 0
      شماها کی میخواین از خواب بیدار بشین و درد مردم رو ببینید؟ مسئولین تو برنامه ریزی های ساده هم موندن، اونوقت دست به جراحی بزنن و نتیجه ش خرابکاری نباشه؟ جراحی های قبلی تون رو دیدم و میدونیم نتیجه ش به کجا منجر میشه. ما را به خیر شما امیدی نیست، لطفا شر نرسانید.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    8 0
    از آن زیان که نفعی رسد به غیر چه باک ، خودتون در پایان مطلب اشاره به این داشتین که بنزین ارزان منافع مستقیم برای اقشار فقیر نداره این یعنی غیر مستقیم داره پس چرا در بوق گرانی میدمید ضمن اینکه اصلمطلب که فقیر زداییست رو در یابید ما کشور ثروتمندی هستیم ، و وجود فقر یعنی عدم توضیع درست منابع
  • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    17 0
    شکسته نفسی میکنید نویسنده ی گرامی. روشنفکر شما هستید که بر خلاف نیازها و خواسته های ما مردم عامی و ضعیف فکر میکنید و تصمیم میگیرید و عملی میکنید.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    24 0
    اخه خداوکیل نمیدونم نمیدونید یا خودتون رو به ...... زدید . مثلا اونی که ثروتمنده مثلا بنزین بشه 2000 مرغ بشه 10000 نمیدونم برنج بشه کیلویی 20000 هزار ووووو مثلا چه اتفاقی تو زندگیش میفته همه بدبختیش برای قشر ضعیفه . چرا یکی نمیاد یه تحلیل بکنه بگه قیمت بنزین از 100 تومان شده هزارتومان برای مردم چه اتفاقی افتاده سال به سال که مردم بیشتر تو فشار هستند . چرا کسی نیست بیاد حساب کتاب کنه ببین دولت از این 900 تومان گران کردنت بنزین از اول هدفمندی چقدر درامد داره و از کلا مواردی که گران کرده چقدر درامد داشته و چقدر یارانه میده و چقدرش میمونه و چقدر تو زندگی قشر ضعیف تاثیر داشته و چقدر تو زندگی قشر ثروتمند تاثیر داشته
  • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    22 2
    این روش نخ نما شده اخوی. اینکه سنگ مثلا مستضعفین رو به سینه بزنید دیگه زیادی لوس و بی مزه شده. وقتی بنزین گرون بشه مثلا همیشه همه چیز بسیار بسیار بیشتر از افزایش قیمت بنزین گران خواهد شد و شما هم مثل همیشه نه توان و نه علاقه دارید که جلوی گرانی رو بگیرید. پس اتفاقا قشر مستضعف کارگر و کارمند ضربه بیشتری از افزایش قیمت بنزین و به تبع اون افزایش قیمت همه چیز خواهد خورد. انقدر دورغ نگید. قیمت بنزین باید اصلاح بشه اما قبل از اون باید زیرساخت های اقتصادی رو درست کننید . ساختار هار نظارتی بر قیمت گذاری و کنترل قیمتی رو درست کنید. در غیر این صورت به بهانه افزایش قیمت بنزین قیمت کلیه اقلام ضروری پرواز خواهد کرد و در صورت کنترل قیمت دستوری کمیت و کیفیت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
  • شیرانی A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    16 3
    روزنامه شرق خیلی بیجا کرده که این مهملات را نوشته من خودم یک کارمند ساده هستم نه پولدارم نه متوسط نه روشنفکر پدرم زیر بار این هدفمندی و گرون کردن بنزین در اومده دیگه جونم به لبم رسیده نه میتونم خونه بخرم نه می تونم ماشین بخرم کل حقوقم را هم باید بدهم برای اجاره خونه و نون خالی بخورم بعد یک مشت آدم از خدا بیخبر به بهونه حمایت از من و امثال من هر روز همه چیز را گران می کنند آقا ما نمی خواهیم شما ما را حمایت کنید شما فقط صبح به صبح بروید مجلس و دولت چند ساعتی دورهم خوش باشید حقوقتون را هم بگیرید نوش جونتون فقط تو را به اجدادتون تصمیم نگیرید چون هر تصمیمی می گیرید پدر ما را باهاش در میارید
  • علی A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    14 0
    نمی دونم چرا دولت مردان ما زمانی که می خواهند سوخت را گران کنند به فکر فقرا و مستضعفین جامعه می افتند.دولت قبلی هم چنین قولهایی داد ولی هیچ کدام عملی نشد
  • رادمهر A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    20 1
    چه تحلیل سطحی ، این روزها بیشتر اقشار فقیر جامعه نه تنها خودروی شخصی دارند بلکه منبع درآمدشان هم مسافرکشی با همان خودرو هست بنابراین دولت با افزایش قیمت سوخت شغل آنها را نابود می کند.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    10 0
    توروخدا بنزین رو گرون نکنید من مسافرکشم نونم از راه مسافرکشی درمیاد
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    12 6
    روزنامه شرق پایگاه لیبرال هاست معلومه که می خوان قیمت ها بره بالا
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    2 0
    از این کامنتها مشخصه که به نفع کیه