۰ نفر
۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴

ایسنا نوشت:مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: موضوع مطرح شده مبنی بر کپک زدگی اثر تاریخی تاق بستان کذب است.

 جلیل بالایی امروز(27 دی) در یک نشست خبری به برخی انتقادات اخیر در خصوص آبگرفتگی و ترک خوردگی بناهایی مانندتکیه معاون الملک و تاق بستان اشاره کرد و افزود: تکیه معاون الملک در خط القعر آب‌های سیلابی و قناتی و آبشوران قرار دارد.

این مسئول اضافه کرد: ساخت و سازهای بی مورد و بسته شدن مسیرمنطقی و اکوسیستمی آبهای سیلابی و آبشوران باعث شده که این آبها مسیر طبیعی خود را طی نکنند و مشکلاتی برای تکیه به وجود آید.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از رفع خطر از این بنای تاریخی با انجام برخی اقدامات خبر داد و تصریح کرد: از آب منطقه ای کرمانشاه خواسته ایم تا با انجام مطالعاتی راهکارهای کنترل و عبور آب از اطراف این بنا را به ما ارائه دهد.

وی با بیان اینکه هرساله در فصل بارش بخش هایی از دیوارهای تکیه دچار نم زدگی می شود، گفت: برای حل این مشکل نیز چند برنامه را در دستورکار قرار دادیم.

وی اضافه کرد: همچنین فردا(پنج شنبه) یک تیم علمی از دانشگاه تهران به کرمانشاه خواهند آمد تا روش های علمی دقیق مستندنگاری کاشی های این بنا را به ما ارائه دهند. علاوه بر این ساز وکارهای مقاوم سازی و بازسازی کاشی های قدیمی تکیه را خواهیم داشت.

وی گفت: درحالیکه امسال میانگین رشد بازدید از بناهای تاریخی استان 10درصد بوده، میزان بازدید از تکیه معاون الملک افزایش 40 درصدی داشته است.

بالایی در ادامه با بیان اینکه در سه تا چهار دهه گذشته هیچ اقدام مرمتی در تاق بستان انجام نشده است، گفت: مهمترین برنامه و اقدام ما در تاق بستان رفع خطر و مراقبت و حفاظت از این اثر است.

وی ضمن رد کپک زدگی این اثر تاریخی، عنوان کرد: یک اثرسنگی که در معرض فضای باز قرار دارد ممکن است در طول زمان خزه و جلبک بزند، اما کپک زدگی اثر را رد می کنیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =