یکشنبه 31 تیر 1397
سه شنبه 3 بهمن 1396 - 01:15:37 چاپ

آقای رشیدپور چقدر برای خودتان تبلیغ کردید!

وبلاگ > وزیری، نسرین - رضا رشیدپور در گفت‌وگوی امشبش با رییس جمهور دست کم چهار بار از عبارت «گفت‌وگوی خاص» و «گفت‌وگوی متفاوت» استفاده کرد.

اگرچه لحن کلام او متفاوت از مجری‎های دیگر تلویزیون مثل مرتضی حیدری و شهیدی‌فر و پوریامین بود و می‎کوشید صمیمی‎تر از موضعی برابر با رئیس جمهور صحبت کند، اما حسن روحانی می‎دانست که «رئیس جمهور» است، برای همین در نخستین گام مصاحبه که رشیدپور از او پرسید در گفت و گوی خاصی شرکت کرده‎اید، گفت: باید ببینیم سوالات چطور است؟!

مجری برای آنکه سوالاتش گزنده به نظر نرسد از لفظ «جسارتا» چندین بار استفاده کرد یا گفت «می بخشید جسارت می کنم». اما آنچه فراموش کرده بود اینکه مخاطب این‎ها را جسارت نمی‎دانست. آیا مردمی که سوالات و مطالباتشان آنقدر بی پاسخ مانده که بخشی از آنها راهی جز اعتراض خیابانی را برای بیانش نیافتند، با این سوالات قانع شدند؟ این مردم دردشان عکس نداشتن رئیس جمهور با زلزله زدگان بود یا معیشتی که ضربانش به شماره افتاده و برای طلب کردنش «آشغال» خطاب می شوند؟
شاید به مدیران صداوسیما باید برای انتخاب مجری چالشی‎تری به نسبت مصاحبه های پیشین رئیس جمهور تبریک گفت اما از نظر نگارنده آقای رشیدپور، نمره قابل قبولی در این مصاحبه نمی‎گیرد. چه آنکه سوالاتی چالشی‎تر و حتی مردمی‎تر در مصاحبه‎های مطبوعاتی رئیس جمهور از سوی خبرنگاران رسانه‎های دیگر پرسیده شده و می‎شود. تبلیغ شخصی مجری برای خودش و متفاوت و خاص خواندن گفت و گویش نیز چنگی به دل نمی‎زد.

آقای رشیدپور اگر احیانا این یادداشت را خواندید، خاطرتان مکدر نشود و بی جهت نپندارید که مثلا من روزنامه‎نگار احتمالا از روی حسد یا ... این‎ سطور را قلمی کرده‌ام. شاهد مدعایم گفت و گویی است که سال 92 پیش از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با جناب روحانی داشتم (اینجا) و پیش از انجام آن صراحتا خدمتشان عرض کردم که «در شرایطی که نامزدهای احتمالی رقیب از بیمه همگانی و آزادی خانه سینما سخن می گویند و شما و تیم هسته‎ای تان را خائن و جاسوس خطاب می‎کنند، تکیه خاص و صرف شما بر مشی اعتدال و میانه روی، برایتان رای آور نیست». البته قبول دارم که آن زمان آقای روحانی رئیس جمهور نبودند، اما می‎دانستم با کسی مصاحبه می کنم که 16 سال ریاست امنیتی ترین شورای کشور را بر عهده داشته است. مثال‎هایی برایشان زدم، از جمله آنکه فلان نامزد که به جرات می‎توانم بگویم به جز دعوت های خصوصی جشنواره های سینمایی، فیلمی را در سینما ندیده، گوی سبقت را از دیگران در اعلام آزادی خانه سینما ربوده است. صراحتا گفتند «سوالاتت را بپرس، به همه آنها جواب می‎دهم». و الحق که چنین نیز کرد. کافی بود شما به ایشان می‎گفتید که در پنجمین سال ریاست جمهوری‎شان از حسن ظن رقبای انتخاباتی بهره‎ای نبرده اند و آنها نه تنها گامی برای اجرای برنامه های دولت ایشان بر نمی دارند، که حتی از تهییج عمومی علیه دولت نیز کم نمی گذارند. مضاف بر اینکه بخشی از بدنه رای ایشان از ورطه امید به او به ناامیدی رسیده اند و برای ایجاد امید دوباره در آنها باید نشان دهند که واقعا «صدای مردم را شنیده‎اند». راهش هم قطعا شعار دادن و «قول گرفتن» نیست. راهش را خود آقای رئیس جمهور باید بیابد.

شاید تصور کنید که قبل از یک مجری یا یک خبرنگار، ایشان این حرف ها را از کسان دیگری نیز شنیده‎اند، اما این هنر خبرنگار است که نشان دهد، حرف‎هایش صرفا حرف او یا رسانه‎اش نیست، بلکه او نماینده افکار عمومی است که منتظرند پاسخ سوالاتشان را بشنوند.
2727

مطالب مرتبط
17 دیدگاه
  • مصطفی دانشجوی حقوق
    سه شنبه 3 بهمن 1396 - 01:33:11
    پاسخ
    1 0

    تحلیل جالبی بود ولی چند نکته بنظرم رسید: 1. رسانه تصویری و صوتی انهم مستقیم با رسانه مکتوب که میتوان فیلترها و سانسورهایی در آن لحاظ کرد قطعا فرق میکند و این به هیچ وجه مقایسه منطقی ای نیست. 2. استفاده از لفظ جسارتا قطعا در راستای ادب رسانه ای بود البته استفاده ی بیش از حد از آن را بله قبول ندارم. 3. پیشرفت محسوس بود. یادآوری: مصاحبه آقای حیدری با آقای احمدی نژاد یا همین اقای روحانی. 4. اینکه از قولهای رئیس جمهور از جمله قیمت ارز پرسیدند بنظرم نکته بسیار خوبی بود. 5. قطعا با ایده ال ها فاصله داریم ولی آقای رشید پور در این مصاحبه نمره قبولی میگیرد.

  • بی نام
    سه شنبه 3 بهمن 1396 - 01:33:18
    پاسخ
    1 5

    سر کار خانم به عنوان یک فرد بی طرف میگم. چرا شما اصرار به ندانستن و نفهمیدن دارید؟ منظور امام جمعه تهران از آشغال کسانی بود که پرچم آتش زدند و به مقدسات توهین کردند ترامپ چه واژه ای نسبت به کسانی که به سرود آمریکا بی توجهی داشتن بکار برد؟. اعتراض آرام حق قانونی مردمه و به نظر من نیاز به مجوز نداره ولی اهانت به مقدسات به هیچ وجه قابل قبول نیست. امیدوارم منتشر کنید.

    • بی نام
      پنجشنبه 5 بهمن 1396 - 13:11:30
      0 0

      حکایت ضرب المثله است که میگن تا گفتی سگ چوبت را بگیر بدست

  • بی نام
    سه شنبه 3 بهمن 1396 - 01:40:22
    پاسخ
    0 0

    حسودی نکنید لطفا

  • بی نام
    سه شنبه 3 بهمن 1396 - 02:22:23
    پاسخ
    0 0

    اشتباه شما در همین جاست که مصاحبه تلویزیونی را با کنفرانس مطبوعاتی یکی میگیرید و با هم مقایسه میکنید .... رشید پور یا هر کس دیگری مجری است که در صدا و سیما کار میکند و از طرف صدا و سیما برای پخش زنده انتخاب میشود و زمان آن هم کوتاه است .... در کنفرانس مطبوعاتی رسانه های مختلف خصوصی و دولتی حضور دارند نه صدا و سیما و زمان آن هم طولانی است .... مطمئنا سوالات بیشتری میشد پرسیده شود اما رییس جمهور با تسلط کامل و با طولانی کردن پاسخ های خود و حتی تکرار آنها برای چند بار زمان را از رشید پور گرفت و اجازه سوالات بیشتر را نداد. ولی به هر حال بهتر از قبل بود اما ما که میدانیم همه حرفهای رییس جمهور جز وعده و قول چیزی بیشتر نبود و حضور او برای آرام کردن اوضاع بود انتظار زیادی از مجری نداریم ...

  • محمد
    سه شنبه 3 بهمن 1396 - 04:45:01
    پاسخ
    0 1

    سلام. نقد خوبی به مصاحبه امشب نبود نه اینکه بخواهم از رشیدپور دفاع کنم اگرچه حرف های بسیاری مطرح نشد...

  • بی نام
    سه شنبه 3 بهمن 1396 - 06:01:58
    پاسخ
    5 0

    ما موضع برابر ندیدیم.حتی برای دست دادن اجازه گرفت. اینکه خیالمان برای قیمت ارز راحت باشد؟ بله راحت باشد گفتگو از موضع برابر نیست

  • بی نام
    سه شنبه 3 بهمن 1396 - 06:26:01
    پاسخ
    2 0

    به نام خدا سلام دقیقا همین هست. اقای رشیدپور تصور می کنند با حرف، مملکت درست می شود.تصور می کنند حلال همه مشکلات مملکت هستند. کسی که از این موضع وارد می شود سوال بهتر از این نمی تواند بپرسد. شاهد این مساله برنامه حالا خورشید که از طنز بسیار عالی به یک برنامه صرفا نقد دولت تبدیل شده. صداوسیما هم که تکلیفش مشخص هست و بیشتر از این، انتظاری از این رسانه نیست. متعجبم صداوسیما و اقای رشیدپور دوران ریاست جمهوری اسبق کجا بودن که این دولت هنوز داره نابخردی های ان زمان را جمع می کنه و ان زمان صداوسیما جرات نمی کرد بگوید تخم مرغ گران شده. لابد از کارت هدیه و سکه های انچنانی سهمیه داشتن.

  • بی نام
    سه شنبه 3 بهمن 1396 - 07:28:35
    پاسخ
    1 1

    فکرنکنم طرفین حرفی برای گفتن داشتند دیگ همان دیگ است آش همان آش . حداقل تذکری میدادند به آنهایی که مردم راآشغال فرض می کنند.

    • بی نام
      پنجشنبه 5 بهمن 1396 - 15:24:08
      0 0

      منظور از اشغال اتش زنندگان به خودروها و اماکن عمومی بود اگه شما هم اینکار را کردید شاملتون میشه و در غیر اینصورت ساکت

  • بی نام
    سه شنبه 3 بهمن 1396 - 08:50:15
    پاسخ
    0 1

    خانم شما هم بیکارید همه چیز رو تفسیر و نقد میکنید هااااا به نظر من اجرای آقای رشیدپور بسیار بهتر از آقای حیدری بود و به شما هم توصیه میکنم روی چیزهای مهمتری تمرکز کنید....

  • بی نام
    سه شنبه 3 بهمن 1396 - 09:39:36
    پاسخ
    2 1

    آفرین خانم وزیری مطلب خوبی بود. کاش تندتر می نوشتید. تیترش خوب نبود.

  • بی نام
    سه شنبه 3 بهمن 1396 - 14:38:11
    پاسخ
    1 0

    معلوم میشود شما فرق رسانه عامی مثل تلویزیون با رسانه خاصی مثل روزنامه نکیدانید.چیزهایی در روزنامه میتوان گفت که نمیشود در تلویزیون اشاره کرد

  • بی نام
    سه شنبه 3 بهمن 1396 - 18:24:11
    پاسخ
    1 0

    آدم با کوبیدن دیگران بزرگ نمی شه‌. فکر دیگه ای بکنید جسارتا...

  • رضا دانشمندی
    پنجشنبه 5 بهمن 1396 - 09:19:54
    پاسخ
    0 0

    باسلام مشکل سرکار خانم نویسنده این است که تصور می کنند آقای رشیدپور فعال مایشا بوده که نبوده اند

  • محسن
    پنجشنبه 5 بهمن 1396 - 11:43:11
    پاسخ
    1 0

    دقیقا با خانوم نسرین وزیری موافقم.رشیدپور خود محور و خود شیفته هست که همیشه سعی میکنه در مرکز توجهات و نگاهها باشه و بعد از این مصاحبه با رئیس جمهور کشور کلی ذوق کرده و پوزشو میده.بالاخره چاپلوسی و نرخ به روز خوردن رشیدپور جواب داد.انگار فراموش کرده با برنامه حالا خورشید و اوردن نابغه های قلابی کل مردم ایران رو چطور سرکار گذاشت.ما اینها رو فراموش نخواهیم کرد

  • بی نام
    پنجشنبه 5 بهمن 1396 - 13:16:06
    پاسخ
    0 0

    خس و خاشاک و اشغال و گوساله انهایی بودند که خیابان را به اتش کشاندن ماشین اتش نشانی را تخریب و از بالا پرتاب کردند و خون بیگناهان را ریختند نه خیل معترضین عادی که درخواست رسیدگی به مشکلاتشان را داشتند

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700