با پیشرفت تکنولوژی هر روز شاهد آن هستیم که ابزار جدیدی برای رفاه بیشتر در زندگی راه اندازی می شود ابزاری که اساس کاربری آن زندگی آسان و راحت است، اما اکنون تلگرام ابزاری شده که شاید اگر جلوی رخنه بیشتر آن در کشور گرفته نشود در آینده نچندان دور شاهد اثرات ناگوارتری از این نرم افزار خواهیم بود.

محمد قاسمي: اين روزها کمتر تلفن همراهي را مي توان يافت که به اينترنت متصل نشود و کمتر شهروند و کاربري را مي توان يافت که تلفن همراه او به تلگرام متصل نباشد، امروز تلگرام آنلاين ترين نرم افزار در دست هر ايراني است ابزاري که ساخت خارج از کشور است. ابزاري امن براي حراست از اطلاعات ما در ايران و نا امن براي نشر اطلاعات ما در خارج از کشور.

هر چند برخي دليل همين خارجي بودن، امنيت نرم افزار و دلايل نظيرآن را دليل عضويت در اين نرم افزار مي دانند اما مجموع همين دلايل اکنون سبب شده تا کاربران بسياري به سمت اين نرم افزار کوچ کنند و همين حضور حداکثري کاربران در تلگرام دليلي براي پافشاري بر حضور در اين فضاي مجازي شده است؛ نرم افزاري که به نظر مي رسد ديگر بجاي محيط امن تبديل به نا امن ترين فضا در گوشي تلفن همراه ما شده است.

با اندکي تامل مي توان در جامعه دريافت که بسياري از اخبار و اطلاعاتي که دست به دست در ميان جامعه مي چرخد و در تاکسي و اتوبوس دهان به دهان مي شود منشاء اوليه اش همين فضاي مجازي بوده است فضايي که اگر مديريت نشود مي تواند اثرات مخربي را براي کشور به همراه داشته باشد.

مثال کوتاهي در اين خصوص خالي از لطف نيست موضوع اصلي اغتشاشات اخير گراني مطرح شد موضوعي که به حدي بزرگ نمايي شد که اعتراضات فراواني را به همراه داشت اما از هر شخصي سوال مي کردي مگر چه چيزهايي گران شده حرفي براي گفتن نداشت به جز اينکه بگويد خيلي چيزها گران شد مثلا تخم مرغ! اما وقتي موضوع را بيشتر جويا مي شدي در نهايت اساس و منبع صحبت هاي بسياري همين فضاي مجازي و تلگرام بود.

اين آشوب و در هم ريختگي يک مثال واضح از جولان بي و نام و نشان هاست، بي و نام و نشان هايي که به دنبال ايجاد آشوب در جامعه هستند اما با يک نگاه عقب تر مي توان يافت همين آشوبگران در گروه ها و اصناف مختلف حضور دارند آشوبگراني که مي توانند آفات بسياري را براي جامعه به همراه داشته باشند و بذر نفاق را با سرعت بکارند و برداشتهاي خود را از آن داشته باشند.

کند شدن روند فعاليت در سيستم ها، احساس نا امني در فضاهاي مختلف(محل کار، زندگي و ...)، احساس سوء ظن به نزديکان و ... همه مي تواند در گام نخست يک جامعه افسرده از يک سوء و از سوي ديگر يک ففضاي ملتهب را ايجاد کند.

متاسفانه تلگرام با همه امکاناتي که به کاربران خود مي دهد محلي است براي جولان کساني که مي توانند به راحتي با اسامي مستعار به ميدان بيايند و با حضور در گروه ها و يا ساخت کانال هاي مختلف شايعاتي را در شهر پخش کنند که در نهايت اثرات مخربي را براي تخريب افراد به همراه داشته باشد.

شناسايي همين افراد بي و نام و نشان نيز مراحل خود را دارد مراحلي که از شکايت شروع مي شود تا در نهايت بتوان از طريق دستگاه قضايي آنها شناسايي کرد اما در طول اين مسير مي توان شاهد حوادث ناگوار بسياري بود، اما دليل اينکه چرا تا کنون مسئولين در اين خصوص اقدام کافي و لازم را به انجام نرسانده اند چيست سوالي است که در ذهن بسياري وجود دارد.

اکنون سوال اساسي اينجاست که چرا تلگرام به کاربران خود اجازه مي دهد با هر نام و نشاني و بدون آنکه شماره و نشاني از آنها مشخص باشد وارد ميدان شوند و از سوي ديگر چرا تا کنون هيچ تدبيري براي نرم افزار جايگزين تلگرام نشده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =