فیلم | پژوهشگران به یک‌قدمی شبیه‌سازی انسان رسیدند: موفقیت چین در کلونینگ میمون

برای نخستین بار در تاریخ رسمی جهان، دانشمندان چینی بچه‌میمون‌های دوقلویی را به روش شبیه‌سازی ژنتیکی به دنیا آورده‌اند. این همان روشی است که ۲۰ سال پیش به تولد دالی، نخستین گوسفند شبیه‌سازی‌شده انجامید.

 

 

به گزارش خبرآنلاین، پژوهشگران چینی در پروژه‌ای بی‌نظیر توانسته‌اند اولین مورد از شبیه‌سازی «نخستی‌ها» را با موفقیت انجام دهند. این دو بچه‌میمون ماکاک دم‌دراز، تنها موارد موفق از ۷۹ جنینی هستند که پژوهشگران چین در این تحقیقات شبیه‌سازی کرده‌اند؛ به بیان دیگر، ضریب موفقیت این روش فعلا ۲٫۵ درصد است.

این دو بچه‌میمون کاملا یکسان، ژونگ‌ژونگ (Zhong Zhong) و هوآهوآ (Hua Hua) نام دارند و به‌ترتیب ۸ هفته و ۶ هفته پیش به دنیا آمده‌اند. نام آن‌ها در زبان مندرین (چینی) به معنی «ملت چین» و «مردم چین» است.

دو دهه پیش، پروژه‌های شبیه‌سازی حیوانات به سرانجام رسید و پژوهشگران انگلیسی توانستند گوسفند «دالی» را با موفقیت به دنیا بیاورند. در روش شبیه‌سازی ژنتیکی، فرزند همان کدهای ژنتیکی مادر را دارد و به بیان دیگر، کپی برابر اصل جانور بالغ به شمار می‌رود. برای این کار، پژوهشگران دی‌ان‌ای سلول تخمک بارور را خارج و آن را با دی‌ان‌ای سلول جانور بالغ جایگزین می‌کنند. البته این روش هنوز صددرصد کامل نشده است و حیوانات شبیه‌سازی‌شده دچار پیری زودرس می‌شوند و زودتر از دیگر هم‌نوعان خود می‌میرند.

پژوهشگران چینی برای شبیه‌سازی میمون‌ها از دی‌ان‌ای سلول‌های جنینی استفاده کرده‌اند. پس از آن‌که آن‌ها دی‌ان‌ای را به تخمک‌های اهدایی منتقل کردند، برخی کدهای ژنتیکی را که در شرایط عادی مانع از پیشرفت تحولات جنین‌های غیرطبیعی می‌شود، تغییر دادند تا این جنین‌های شبیه‌سازی‌شده بتوانند رشد کنند. کارشناسان غربی در واکنش به روش پژوهشگران چینی گفته‌اند که روش آن‌ها غیربهینه و خطرناک است.

پژوهشگران طی دو دهه گذشته، جانوران مختلفی را به روش شبیه‌سازی ژنتیکی به دنیا آورده‌اند، اما دستاورد اخیر پژوهشگران چین از آن‌رو مهم است که نخستین مورد از شبیه‌سازی «نخستی‌ها» به شمار می‌رود. بین موجودات زنده روی زمین، نخستی‌ها بیشترین شباهت ژنتیکی را به ما انسان‌ها دارند و آزمایش‌ها روی آن‌ها، آخرین گام تحقیقاتی برای آغاز شبیه‌سازی ژنتیکی روی انسان‌ها به شمار می‌رود.

پیش از این در سال ۱۹۹۹ (۱۳۷۸)، پژوهشگران جنین تک‌سلولی میمونی را با موفقیت به دو بخش یکسان تقسیم کردند تا از یک تخمک بارورشده، دو بچه‌میمون به دنیا بیاورند. بچه‌میمون دوم که «تترا» نام گرفت، لقب «نخستین میمون شبیه‌سازی‌شده جهان» را به خود اختصاص داد؛ اما واقعیت آن است که در تولد تترا، مرحله پیچیده انتقال DNA انجام نشد.

منبع: بی‌بی‌سی

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 749161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =