در پی آتش‌سوزی‌های مکرر در پالایشگاه ماهشهر، پالایشگاه تهران، انفجار لوله گاز شهران، آتش سوزی پلاسکو، آتش سوزی چاه رگ سفید، آتش سوزی کشتی سانچی و آتش در انبار قیر در بندرعباس بازهم مجبورم یادآوری کنم؛

 یادداشت حقیر در سال پیش و شرایط تهران از دیدگاه زلزله امیدوارم این‌دفعه یادداشت قبلی را با توجه ویژه مورد مطالعه قرار دهید تا کمتر انشا الله شاهد مشکلات غیر قابل جبران باشیم؛ والله خطرات و راه حل ها را بخوبی میشناسیم کمی همت کافی است.

با دنبال کردن گسلها به جایی نخواهیم رسید باید وارد فاز عملیاتی در تمامی امور "مدیریت بحران" شویم در هر زمینه ای در صنعت، ساخت و ساز، مهندسی ، پزشکی، امداد و نجات، اموزش عالی بی بندو بار.... راه دیگری نیست، واقعا نیست!

مسلما یکی از روشها همواره این بوده است که ما صبر میکنیم تا اتفاقی رخ دهد سپس برای مقابله با ان اقدام میکنیم، بلی این یک روش شناخته شده است که در برخی موضوعات از ان در سیستم های مدیریتی بهره می بریم ولی ایا با توجه به شرایط کشور و امکانات و محدودیت های ان این راه حل درستی برای ما قلمداد میشود؟

بنظر می رسد تفکر دوم یعنی مواجعه با شرایط حاصل در تفکر برنامه ریزی های ما جا گرفته است که شاید برنامه ریزی برای جلوگیری و امادگی و کاهش اثرات از قبل الگوی بهتری باشد ! انچه امروزه در کل جهان از ان استفاده میشود.

در خاتمه ضمن تکرار مکرر دو موضوع که در یادداشت های حقیر بارها تکرار کرده ام و دیده میشود بدلیل بی دقتی در گسترش بی رویه اموزش عالی نظام علمی/فنی کشور کاملا مختل شده است و از سوی دیگر نظام مدیریتی و برنامه ریزی برای اینده ایمن و پایدار (مدیریت بحران های طبیعی و انسان ساز) به تاسی از این امر در هر بخشی بسیار ضعیف و متزلزل است! که توجه فوری مسئولین محترم کشور را می طلبد.

امید است که با کمی برنامه ریزی مصیبت های پی در پی را در کشور دیگر تجربه نکنیم، انشاالله

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 749332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضایی A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    2 0
    آقای دکتر ناطقی عزیز, شما سی سال است که این موضوعات رو بیان می کنید و در این سال های اخیر هم بیشتر تکرار کردید. فکر میکنم مسیولین گوش شنوا ندارند.