ستاره جعلی نیوزیلند، خشم ستاره‌شناسان را برانگیخت

شرکت خصوصی نیوزیلندی «راکت‌لب»، ماهواره‌ای را به فضا پرتاب کرده است که با پنل‌های بازتابنده خود به درخشان‌ترین جسم آسمان شب تبدیل شده و با افزایش آلودگی نوری آسمان، اعتراض گسترده اخترشناسان را برانگیخته است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سیناپرس، هفته گذشته، شرکت «راکت‌لب» (Rocket Lab) که مجموعه آزمایشگاهی اکتشاف فضایی در نیوزیلند محسوب می‌شود، پروژه‌ای را در شبه‌جزیره ماهیا (Mahia) راه‌اندازی کرد. «پیتر بک» (Peter Beck) بنیان‌گذار و مدیر اجرایی راکت‌لب به پاس این اقدام، عنوان «گام بی‌نظیر در اکتشاف فضایی - تجاری» را در نیوزیلند کسب کرده و مورد تشویق هم‌وطنانش قرار گرفت.

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

این درحالی است که اقدام او در سطح جهان با مخالفت‌های گسترده روبه‌رو شده است. بسیاری از ستاره‌شناسان در سراسر جهان نسبت به ساخت و قرارگیری ماهواره‌ای موسوم به «ستاره بشریت» در مدار زمین و تبدیل شدن آن به درخشان‌ترین شیء در آسمان انتقاد کردند.

پروژه راکت‌لب که «ستاره بشریت» (Humanity Star) نام گرفته، مانند ماهواره‌های معمولی نیست. این ماهواره در حقیقت شیئی منفعل از جنس فیبر کربن و شبیه به توپ دیسکو است که حدود ۹۰ سانتی‌متر قطر دارد و سطح آن از ۶۵ پنل (صفحه) با قابلیت بازتابندگی بسیار زیاد تشکیل شده است.

راکت‌لب ادعا کرده است که این ماهواره، نور خورشید را به زمین بازتاب می‌دهد و از هر نقطه در جهان به صورت منبع چشمک‌زن و متحرک نور در آسمان دیده می‌شود. انتظار می‌رود که این ماهواره طی ۹ ماهی که در مدار زمین قرار دارد، به درخشان‌ترین جسم در آسمان شب زمین تبدیل شود.

مؤسس راکت‌لب معتقد است: «ستاره بشریت باید به ما یادآوری کند که زمین، مکانی ضعیف و شکننده در جهان است. این ماهواره تجربه‌ای مشترک برای همه در این سیاره (زمین) ایجاد می‌کند.»

مخالفت‌های گسترده دانشمندان
برخلاف نظرات سازندگان این ماهواره منور، بسیاری از ستاره‌شناسان با این مسئله مخالفند. ریچارد ایستر (Richard Easther) از دانشگاه اوکلند اعلام کرد که راکت‌لب ممکن است به‌طور غیرمستقیم صدمه سنگینی به تجارت حرفه‌ای خود وارد کند.

در حال حاضر، آلودگی نوری یکی از جدی‌ترین نگرانی‌های زیست‌محیطی زمین محسوب می‌شود که مطالعات ستاره‌شناسی را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است. از آنجایی‌که ماهواره ستاره بشریت، کره‌ای پوشیده از پنل‌های بازتابنده است و جز بازتاباندن نور خورشید کار دیگری انجام نمی‌دهد، عملا شاهد حضور ستاره‌ای مصنوعی در آسمان هستیم که برای رصدهای حرفه‌ای اخترشناسان مزاحمت ایجاد خواهد کرد.

ایستر می‌گوید: «ماهواره جدید نیوزیلند به خودی خود مسئله و موضوع مهمی نیست؛ اما مزاحمت نوری آن از یک موضوع پیش‌پاافتاده به مسئله‌ای بغرنج تبدیل می‌شود و باید در آینده منتظر اعتراضات شدیدی جامعه نجوم و ستاره‌شناسی بود.»

مایک براون (Mike Brown)، کاشف برجسته سیارات فراخورشیدی از کلتک (مؤسسه فن‌آوری کالیفرنیا، ایالات‌متحده) هم در توییتر خود با کنایه زدن و تشکر از راکت‌لب و هیجان‌زده شدن از درخشندگی زیاد این ماهواره، از این مسئله انتقاد کرد.

کیلب شارف (Caleb Scharf) مدیر بخش زیست‌اخترشناسی در دانشگاه کلمبیا (ایالات‌متحده) نیز با اعتراض شدید، این مسئله را تجاوز دیگری به جهان شخصی خود عنوان کرد و توضیح داد که انجام اقداماتی از این دست، تجاوز به حریم شخصی و حقوق سایر انسان‌هاست. او مثال زد که ممکن است یک شرکت تبلیغاتی، توانایی نصب تبلیغات خود را در صورت‌فلکی «دب‌اکبر» (خرس بزرگ) داشته باشد و شرکت دیگری بخواهد نام خود را بالای کوه اورست نصب کند. این اقدامات نادیده گرفتن حقوق سایر انسان‌هاست و نباید انجام شود. درهم ریختن الگوی درخشندگی آسمان نیز احساس مشابهی در افراد ایجاد می‌کند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 749566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام PT ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    4 12
    نیوزلند عشقه