نتایج تحقیقان محققان بریتانیا نشان می‌دهد که مصرف روزانه یک نخ سیگار هم پیامدهای شدیدی برای سلامت انسان دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ میزان مصرف سیگار و آسیب‌های آن بر سلامت انسان یکی از چالش‌هایی است که افراد سیگاری زیادی را درگیر کرده است؛ بسیاری از سیگاری‌ها بر این باورند که کاهش  مصرف و حتی کشیدن روزی یک نخ سیگار دیگر منجر به قطع آسیب‌های آن است.

اما حالا تحقیقات جدید منتشر شده در مجله‌ی پزشکی بریتانیا یا «پی‌ ام جی» نشان می‌دهد که کشیدن روزانه یک نخ سیگار پیامد کمتری از کشیدن روزی ۲۰ نخ سیگار ندارد!

«کشیدن روزانه یک نخ سیگار بیش از چیزی که همه فکر می‌کنند خطرناک است» این حرف محققانی است است که به تازگی کشف کرده اند خطر مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی با کشیدن روزانه یک نخ سیگار، نصف خطر کشیدن ۲۰ نخ سیگار در روز است.

اعضای این تیم تحقیقاتی می‌گویند برای کاهش احتمال به وجود آمدن مشکلات ریوی، کاهش مصرف سیگار کافی نیست و باید آن را ترک کرد.

آلن هکشا، نویسنده اصلی این تحقیق در این رابطه گفت: «باوری کلی وجود دارد که کاهش مصرف سیگار، احتمال مواجه با بیماری‌های زیادی را کاهش می‌دهد، این باور درباره سرطان درست است اما به نظر می‌رسد درباره بیماریهای قلبی درست نباشد.

برای رسیدن به این نتایج، هکشا و همکارنش نتایج ۵۵ تحقیق را از سال ۱۹۴۶ تا ۲۰۱۵ که شامل تحقیق بر ده‌ها میلیون نفر می‌شد را بررسی کردند؛ در این تحقیق خطر وقوع بیماری‌های قلبی یا سکته قلبی برای کسانی که روزی یک، ۵ و یا ۲۰ نخ سیگار می‌کشند را در مقایسه با کسانی که اصلا سیگار نمی‌کشند بررسی شد و بعد هم شرایط کسانی که روزی یک یا ۵ نخ سیگار میکشند، با کسانی که مصرف روزانه سیگارشان ۲۰ نخ است مشخص شد.

با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف مثل سن، وزن، کلسترول و فشار خون این تیم تحقیقاتی متوجه شدند که احتمال وقوع بیماری‌های قلبی و عروقی برای کسانی که روزی یک نخ سیگار می‌کشند ۷۴ درصد بیشتر از کسانی است که اصلا سیگار نمی‌کشند، این آمار برای زنان ۱۱۹ درصد است.

هکشا در این رابطه گفت: مشکل با بیماری‌های قلبی و عروقی است، سیستم خون و قلب به سرعت تاثیر می‌بینند، کافی است فقط کمی در معرض خطر قرار بگیرید تا یک آسیب بزرگ ببینید؛ این دلیلی است که کشیدن یک نخ سیگار بیش از چیزی که فکر می‌کنید به شما آسیب وارد می‌کند. البته اگر روزی ۲۰ نخ بکشید آسیب بیشتری می‌بینید اما نه آسیب خیلی بزرگتری.

خطر احتمال درگیری با بیماری قلبی عروقی و سکته قلبی برای مردانی که روزی یک نخ سیگار می‌کشند ۵۳ و ۶۴ درصد خطر برای کسانی است که روزی ۲۰ نخ سیگار می‌کشند، در رابطه با زنان این آمار به ترتیب ۳۸ و ۳۶ درصد است.

هکشا در این رابطه گفت: «کاهش مصرف سیگار اتفاق خوبی است، اما برای جلوگیری از احتمال درگیری با بیماری‌های قلبی و عروقی افراد باید به طور کامل سیگار را ترک کنند.»

همچنین دیروز دبورا آرنوت، مدیر اجرایی سازمان خیریه‌ای در بریتانیا هم در این رابطه گفت: «متاسفانه، افراد سیگاری زیادی اینکه کشیدن یک نخ سیگار در روز آسیب زیادی وارد می‌کند را انکار می‌کنند، استفاده از سیگار برقی آسیب کمتری وارد می‌کند ولی سیگاری‌ها نیاز دارند تا سیگار را ترک کنند.»

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 749651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =