راهکار باورنکردنی تسلا برای سودآوری ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ دلاری در چند روز

ذخیره‌ساز بزرگ انرژی تسلا که در جنوب استرالیا واقع شده، بزرگ‌ترین باتری نیروگاهی جهان است که طی چند روز اخیر نه‌تنها موجب ثبات شبکه انتقال نیرو شده، بلکه سود عظیمی نیز به همراه آورده است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، پروژه تأمین انرژی الکتریکی ۱۲۹ مگاوات‌ساعتی تسلا واقع در جنوب استرالیا که از اول دسامبر ۲۰۱۷ افتتاح شده، حدود یک‌میلیون دلار استرالیا (800 هزار دلار آمریکا) در چند روز اخیر سودآوری داشته است. این پروژه به بزرگ‌ترین سیستم باتری جهان مجهز است و توان تولید و تزریق انرژی آن به ۱۰۰ مگاوات می‌رسد.

این سیستم پس از قطع مکرر و طولانی برق بر اثر آب‌وهوای طوفانی در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) و به منظور ایجاد ثبات در شبکه انرژی جنوب استرالیا ساخته شد. تسلا قرارداد ساخت سیستم باتری را همراه با شرکت انرژی بادی«نئوئن» مستقر در فرانسه به دست آورد و تعهد داد باتری مورد نیاز این سیستم را در کمتر از ۱۰۰ روز راه‌اندازی کند.

بر اساس این قرارداد، نئوئن به حدود ۹۰ مگاوات‌ساعت از ظرفیت سیستم برای تجارت در بازار آزاد با توان ۳۰ مگاوات دسترسی پیدا می‌کند، درحالی‌که بقیه ظرفیت (۳۹ مگاوات‌ساعت با توان ۷۰ مگاوات) را دولت استرالیای جنوبی در اختیار دارد تا در مواقع ضروری به شبکه سراسری تزریق کند.

این سیستم قادر است در عرض چند هزارم‌ثانیه از حالت شارژ به حالت تخلیه شارژ تغییر وضعیت دهد و این ویژگی، نئوئن را قادر می‌سازد تا از نوسان انرژی بهره ببرد.

آخرین بررسی‌های مالی حاکی از آن است که به‌خاطر افزایش تقاضای انرژی در تابستان بسیار گرم استرالیا، نئونن طی روزهای ۱۸ و ۱۹ ژانویه، هر مگاوات انرژی الکتریکی را به مبلغ ۱۴هزار دلار استرالیا به فروش رساند و این درحالی است که عملا برای تولید انرژی الکتریکی، هزینه‌ای پرداخت نکرده است. شرکت تسلا مبلغ ۱۰۰۰ دلار به ازای هر مگاوات‌ساعت دریافت و در مجموع، نزدیک به یک‌میلیون دلار سود کرد.

سیستم ذخیره انرژی تسلا، ماه گذشته در پی وقوع حادثه‌ای در یک معدن زغال‌سنگ، تنها در چند میلی‌ثانیه واکنش نشان داد و این، سریع‌تر از آن‌ بود که ناظر انرژی بتواند تغییرات را ثبت و پیگیری کند.

به گفته مسئولان، سیستم هنوز در حال آزمایش است و این نتایج قابل‌توجه فقط می‌تواند بخش کوچکی از قابلیت‌های فوق‌العاده این سیستم باشد.

عملکرد این باتری و مزرعه بادی به حدی موفق بوده که دیگر ایالت‌های استرالیا هم ابراز تمایل کرده‌اند تا نمونه‌ای مشابه را در ایالت خود احداث کنند. رسانه‌های استرالیا اخیرا گزارش دادند که تسلا قرارداد ساخت یک سیستم باتری ۲۰ مگاوات‌ساعتی را برای حمایت از مزرعه بادی ۲۰۴ مگاواتی در مرکز «بولگانا» به دست آورده است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 749759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =