عکس | تصویر نجومی روز ناسا: دریاچه ستاره‌باران

عکاسی خوش‌ذوق به سراغ یکی از برکه‌های متعدد در دشت نمک صحرای آتاکاما رفته تا با عکس‌برداری از منظره باشکوه آسمان نیم‌کره جنوبی و بازتاب زیبای آن در آب‌های زلال این برکه، چشم‌اندازی بدیع خلق کند.

به گزارش خبرآنلاین، صحرای آتاکاما در شیلی، مرتفع‌ترین صحرای جهان است و دشت نمک مسطح آن، به‌قدری صاف است که ماهواره‌ها برای تنظیم ابزارهای علمی و حسگرهای خود، سنجش‌های خود را با ویژگی‌های ثبت‌شده این دشت مقایسه می‌کنند.

کافی است رگباری در این صحرا ببارد و اندکی آب بر سطح دشت روان شود تا نمک‌زار به آینه‌ای پهناور بدل شود. همین ویژگی‌های منحصربه‌فرد است که عکاسان نجومی حرفه‌ای را به این منطقه خشک و مرتفع می‌کشاند و سبب شده است تا برخی از بزرگ‌ترین رصدخانه‌های زمین روی ارتفاعات این صحرا ساخته شوند.

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

این نمای پانوراما را «کری-آن هپبورن» با ترکیب ۶ عکس متفاوت در ساعات آغازین روز ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) گذشته ثبت کرده است و در آن می‌توانید رگه‌های غبار میان‌ستاره‌ای، ابرهای ستاره‌ای و سحابی‌های کهکشان راه‌شیری را در حال طلوع از افق شرقی (پشت قله‌های آتش‌فشانی) ببینید.

سیارات مشتری و مریخ نزدیک به یکدیگر در بخش بالا-چپ تصویر دیده می‌شوند. این دو سیاره نزدیک به خط دایرة‌البروج (تصویر صفحه مداری زمین بر کره آسمان) جای گرفته‌اند و همان‌طور که می‌بینید، درون ساختار مه‌آلود مثلث‌مانندی واقع شده‌اند که از افق در راستای قطر تصویر به سوی گوشه بالا-چپ کشیده شده است. این ساختار، نور دایرة‌البروجی است و به دنبال بازتاب نور آفتاب از گردوغبار پراکنده درون مدار زمین پدیدار می‌شود. در روزگاران گذشته، این پدیده را «صبح کاذب» یا «فجر کاذب» می‌نامیدند.

بالاتر از افق و در سمت راست تصویر (جنوب) می‌توانید ابرهای ماژلانی کوچک و بزرگ را ببینید که قمرهای کهکشانی راه‌شیری به شمار می‌روند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 749786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =