سرمایه گذاری خارجی ها در فارس، امسال 10 برابر پارسال

«خبرجنوب» نوشت: سرمایه گذاران خارجی اقبال خوبی به فارس نشان داده اند و به زودی ایتالیایی ها کارخانه تولید انواع پاستا، غذاهای آماده، قهوه و ... و چینی ها کارخانه تولید کنسانتره کرومیت را افتتاح می کنند.

گرچه نوسانات ارز و نحوه جابه جایی سرمایه خارجی ها همچنان چالشی جدی بر سر راه سرمایه گذاری های خارجی در کشورمان است اما آمار مسئولان حاکی از رشد حدود 10 برابری جلب سرمایه های سایر کشورها به استان فارس است.
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی فارس در گفت و گو با سرویس اقتصادی «خبرجنوب» جزئیات سرمایه گذاری های خارجی مصوب در فارس طی سال جاری را اعلام کرد.
آن گونه که بابک دایی گزارش می دهد، پارسال 10 طرح خارجی با حجم 95 میلیون دلار و اشتغال 411 نفر برای اجرا در فارس به تصویب رسید که این رقم در 10 ماهه امسال به 9 طرح با حجم سرمایه گذاری 910 میلیون دلار و اشتغالزایی 2127 نفر رسیده است.
به گفته وی، از 10 طرح مصوب پارسال 7 طرح مربوط به احداث نیروگاه خورشیدی و بادی جمعاً با ظرفیت تولید 339 مگاوات برق بود که توسط سرمایه گذاران چینی، فرانسه، ترکیه، ایتالیا، انگلیس و جمهوری چک در شهرستان های شیراز، خرامه، سروستان، خرم بید، لارستان و فراشبند در مرحله اجرا قرار دارد.
نایب رییس مرکز خدمات سرمایه گذاری فارس اضافه کرد: 3 طرح دیگر مربوط به مجتمع مسکونی 50 واحدی در شیراز با سرمایه گذاری افغان ها، اکتشاف و استخراج سنگ مرمریت با سرمایه گذاری کویتی ها در نی ریز و تولید عطر و ادکلن در شیراز توسط هندی هاست.
وی یادآور شد: طرح های مذکور که در سال گذشته به تصویب هیات سرمایه گذاری خارجی کشور رسید هم اکنون در مرحله اجرا قرار دارد.
دایی در خصوص طرح های سرمایه گذاری خارجی مصوب امسال نیز گفت: همان گونه که اشاره گردید طرح های مذکور که به ارزش 910 میلیون دلار به تصویب رسیده شامل 9 طرح سرمایه گذاری خارجی از امارات، چین، ایتالیا (2 طرح)، آلمان، آفریقای جنوبی (2 طرح) و ترکیه (2 طرح) می باشد.
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی فارس با بیان این که از طرح های مذکور 2 طرح در دهه فجر افتتاح می شود اضافه کرد: طرح تولید کنسانتره کرومیت در شهرستان نی ریز به سرمایه گذاری 5/1 میلیون دلاری سرمایه گذار چینی و تولید انواع پاستا، غذاهای آماده، قهوه، روغن زیتون، نوشیدنی ها و کنسانتره میوه جات با سرمایه گذاری 9/2 میلیون دلاری سرمایه گذار ایتالیایی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز مراحل پایانی خود را گذرانده و آماده افتتاح است.
وی با بیان این که طرح تولید کنسانتره کرومیت اشتغال مستقیم 35 نفر ایجاد می کند افزود: طرح تولید پاستا، غذاهای آماده و ... را می توان سریع ترین طرح سرمایه گذاری خارجی در فارس برشمرد طرحی که در اواخر تابستان مجوز سرمایه گذاری گرفت و در کمتر از 5 ماه آماده بهره برداری شده است.
نماینده وزیر امور اقتصادی و دارایی در استان فارس در خصوص سایر پروژه های سرمایه گذاری خارجی مصوب استان بیان داشت: ارایه خدمات حمل و نقل هوایی مسافر، بار، مرسولات پستی و امداد هوایی توسط یک شرکت اماراتی با سرمایه گذاری 58 میلیون دلار جهت خرید 7 فروند هواپیما و سایر تجهیزات به تصویب رسید که تا کنون 5 فروند آن وارد شده و شاید بتوان گفت 75 درصد سرمایه گذاری این پروژه وارد استان مان شده است.
به گفته این مسئول، برای 105 نفر در این پروژه اشتغال مستقیم ایجاد می شود.
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی فارس احداث آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه شیراز را از دیگر طرح های موفق جذب سرمایه گذاری خارجی در فارس برشمرد که برای 400 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می کند.
وی با بیان این که حجم سرمایه گذاری این پروژه 60 میلیون دلار از ایتالیا است اضافه کرد: بخشی از سرمایه این پروژه در قالب تجهیزات وارد فارس شده و چندی پیش نیز مهم ترین تجهیزات این آزمایشگاه از گمرک ترخیص شد.
دایی به پروژه آلمانی ها برای احداث چرخه کامل تولید پنل فتو ولتائیک اشاره کرد و گفت: این پروژه با حجم سرمایه گذاری 730 میلیون دلاری قرار است در شیراز و لامرد احداث شود که با احداث آن برای 1500 نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد، این طرح هم اکنون در مرحله اخذ کد جذب از بانک مرکزی و ثبت شرکت مشترک در ایران قرار دارد.
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی فارس بیان داشت: 4 طرح دیگر در زمینه نیروگاه خورشیدی هر یک به ظرفیت 10 مگاوات است که دو طرح آن قرار است توسط سرمایه گذاران آفریقای جنوبی در لارستان و زرین دشت احداث شود و حجم سرمایه گذاری خارجی هر یک 15 میلیون دلار است.
دایی ادامه داد: دو نیروگاه دیگر هم قرار است با سرمایه گذاری ترکیه ای ها در قیر و کارزین هر یک به ظرفیت 5/13 میلیون دلار احداث شود.
وی بیان داشت: هر یک از این 4 طرح برای 20 نفر و جمعاً برای 80 نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد کرد.
دایی بیان داشت: احداث چرخه کامل تولید پنل فتو ولتائیک، آزمایشگاه مرکزی شیراز و ارایه خدمات حمل و نقل هوایی به ترتیب بیشترین حجم سرمایه گذاری و اشتغالزایی مستقیم را در بین طرح های سرمایه گذاری خارجی در فارس به خود اختصاص داده اند.
وی گفت: علاوه بر این 5 طرح سرمایه گذاری خارجی دیگر با حجم 100 میلیون دلار در دست بررسی جهت ثبت قرار دارد که با این حساب میزان سرمایه گذاری مصوب استان برای اولین بار از یک میلیارد دلار می گذرد و به یک میلیارد و 10 میلیون دلار می رسد.
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی فارس در بخش دیگری از مصاحبه خود خبر از ایجاد پنجره الکترونیک خدمات سرمایه گذاری در استان داد و گفت: به دنبال آن هستیم تا خدمات به سرمایه گذاران داخلی و خارجی به صورت الکترونیک شود و مراحل اخذ مجوز و رسیدگی به شکایت ها غیر حضوری انجام شود؛ بدین صورت که نیاز به حضور سرمایه گذار در مرکز خدمات سرمایه گذاری استان نباشد.
وی بیان داشت: در چنین حالتی دستگاه های اجرایی نیز می توانند بدون نیاز به حضور در مرکز جذب سرمایه گذاری، تقاضای سرمایه گذاران را بررسی و مجوزهای لازم را صادر کنند.
دایی بیان داشت: شکایات سرمایه گذاران در خصوص هر مرحله از رسیدگی به تقاضای آن ها نیز از طریق همین سامانه پیگیری می شود.
به گفته وی، بر روی سامانه مذکور کتاب قوانین، نقشه راه سرمایه گذاری، طرح های آماده جذب سرمایه گذار، بروشورهای تبلیغاتی و ... درج خواهد شد.
وی یادآور شد: در حال حاضر با توجه به تاکیدات استاندار محترم فارس مرکز خدمات سرمایه گذاری متولی ارایه خدمات به سرمایه گذاران داخلی و خارجی در استان است که نمایندگان تام الاختیار تمامی دستگاه های اجرایی مرتبط با این امر در آن مستقر هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 750487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =