بانک سلول های بنیادین پشتوانه ای برای درمان سرطان خون و کم خونی های شدید

«خبرجنوب» نوشت: مدیر گروه ایمنی شناسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با وجود این که از ظرفیت اضافه شدن یک هزار عضو در بانک پیوند سلولهای بنیادین شیراز برخورداریم اما به دلیل منابع مالی محدود روند این افزایش بسیار کند است.

دکتر بهروز غارثی فرد افزود: در حال حاضر سازگاری بافتی 4 هزار و 400 نفر مشخص شده و به بانک پیوند سلولهای بنیادین در شیراز پیوسته اند.
مسئول بانک پیوند سلول های بنیادین درمانگاه مطهری یادآور شد: اگر چه ما داوطلبان بسیاری برای توسعه این بانک داریم اما به منظور تعیین مولکولهای سازگاری بافتی این افراد به ازای هر نفر به 500 هزار تومان بودجه نیاز داریم که تامین آن امکانپذیر نیست.
دکتر غارثیفرد گفت: شبکه ملی اهداکنندگان ایران تنها یک سال اعتبارات مربوط به تعیین مولکولهای سازگاری بافتی را در سال 95 پذیرفتند اما در حال حاضر به دلیل کمبود منابع مالی سالانه تعداد اندکی به این بانک اضافه میشوند.
این مسئول دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: انتظار ما پیوستن سالانه یک هزار عضو جدید با توجه به ظرفیتهای موجود به بانک سلولهای بنیادین در شیراز است که البته بیشتر اعضای جدید افرادی هستند که نزدیکان آن ها نیاز به پیوند دارند و هزینه تعیین مولکولهای سازگاری بافتی را خودشان متقبل میشوند به همین دلیل سرعت توسعه بانک بسیار
کند است.
دکتر غارثی فرد گفت: به منظور رساندن تعداد اعضای بانک سلولهای بنیادین دانشگاه علوم پزشکی شیراز به ظرفیت موجود (سالانه یک هزار عضو جدید) به حداقل 500 میلیون تومان بودجه نیاز داریم که باید از سوی وزارت بهداشت و یا خیرین استان
تامین شود.
وی ادامه داد: در صورت سازگاری بافتی میتوان از بانک سلولهای بنیادین برای درمان سرطانهای خونی، کم خونیهای شدید مانند تالاسمی و نقصهای مادرزادی سیستم ایمنی استفاده کرد.
دکتر غارثی فرد یادآور شد: بانک پیوند سلولهای بنیادین شیراز جزو شبکه ملی کشور است که این شبکه نیز به بانکهای جهانی متصل میباشد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 750492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =