طاهره نصر*

بخشنامه اخیر وزیر محترم راه و شهرسازی مبنی بر رعایت اخلاق حرفه ای و حفظ حقوق شهروندی به استناد ماده 123 آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و با توجه به بند 5 ماده 2 مکرر آیین نامه مذکور مبنی بر مقرر نمودن «تمامی اشخاص در ارايه خدمات مهندسي ساختمان بايد از تكفل همزمان اموري كه زمينه و موجبات نمايندگي يا قبول منافع متعارض را فراهم مي‌آورد اجتناب كنند» لازم می دانم صراحتاً به نکاتی در این خصوص اشاره کنم بویژه آنکه خود معتقد به این بوده و هستم فردی که به حیطه مدیریتی ورود پیدا می­ کند نباید چشمداشتی به سهمیه پروانه اشتغال داشته باشد تا بتواند ذهن خود را فقط بر مشکلات حرفه و مدیریت آن متمرکز کند.

کیفیت خدمات مهندسی مسلماً و قطعاً مهم‌ترين گام در راستای ايجاد اكوسيستم سالم و پرانرژي براي خلق نوآوري‌هاي مهندسي است. اما به زعم اینجانب اين كار به‌تنهايي قدرت خلق كار مستقيم براي مهندسان جوان و به تبع آن خلق فرصت‌هاي شغلي براي فعاليت‌هاي وابسته به مهندسي ساختمان نیست. به زعم اینجانب نقدهایی به این دیدگاه وارد است؛ نخست آنکه سازمان­های نظام مهندسی از حضور افراد پیشکسوت و با تجربه خود محروم خواهند شد و این مسئله خود آسیبی بزرگ است. در زمینه اشتغال جوانان نیز مشکل را از دو منظر باید بررسی کرد. بارها به این مورد اشاره داشته­ام که باید وزارت راه و شهرسازی و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و همچنین سازمان نظام مهندسی ساختمان در تعامل با یکدیگر میزان نیاز جامعه به حرفه­مندان رشته ­های مهندسی را سنجیده و از پذیرش بی رویه دانشجو در رشته­ های مهندسی اجتناب کنند. قطعاً جوانان دانش آموخته رشته­های مهندسی ساختمان جویای کار هستند و این مورد بر وزیر محترم راه و شهرسازی نیز پوشیده نیست. اما تنها با حذف افراد شاغل در ارگان­های 9 گانه پیشنهادی ایشان نمی­ توان موضوع را پیگیری کرد و تصور نمود که عرصه ای برای فعالیت مهندسان جوان تازه دانش آموخته فراهم شده است.

علیرغم اینکه اقدام وزیر در جهت حذف مافیای شهرداری و...  بسيار ارزشمند است انتخاب ناظر توسط مالک اما باعث عدم امکان اعمال مقررات ملي ساختمان و همچنین کاهش تعرفه نظارت ( مانند طراحی)  وهمچنين کاهش کیفیت ساختمان خواهد شد.

به نظر می رسد با توجه به آیین­ نامه جدید کنترل ساختمان که در ابتدای سال جاری توسط وزارت راه و شهرسازی ارائه گردید و در زمان خود مورد انتقادهای فراوان واقع شد، ارائه خدمات مهندسی در قالب فعالیت مهندسان مشاور مدنظر بود. بنابراین باید دید آیا ظرفیت­ های مهندسان مشاور هم در ابلاغیه جدید مدنظر است یا خیر. چرا که در آیین­ نامه جدید کنترل ساختمان ابتدا موضوع ارجاع نظارت حذف گردید و پس از آن مهندسان مشاور جایگزین طراحان و ناظران شده و حتی به جای مجریان ذی­صلاح، شرکت ­های پیمانکاری مدنظر قرار گرفتند. بنابراین اگر از میزان ساخت­ و­ساز سهمی باقی بماند بسیار ناچیز خواهد بود که پاسخگوی خیل عظیم مهندسان جوان و بیکاری که مد نظر وزیر محترم راه و شهرسازی است نخواهد بود. بنابراین لازم است که فکری نیز برای محدود کردن ظرفیت شرکت­های مشاور شود که در غير اينصورت همچنان وضع به همین گونه است.

از سویی دیگر نیز باید یادآور شد سازمان­ های نظام مهندسی ساختمان، طی دو دهه به تدریج جایگاه شایسته­‏ ای را در دفاع از حقوق بهره­‏ برداران ساختمان کسب نموده ­اند. نباید فراموش کرد که این سازمان­ها همواره در جلوگیری از ساخت­ و­سازهای غیراصولی پیشگام بوده و همچنین بر اساس ماده 2 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، که بر ترویج اصول معماری و شهرسازی و رشد آگاهی عمومی نسبت به آن و بالا بردن کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای خدمات، الزام به رعایت مقررات ملی ساختمان و افزایش بهره ­وری، حمایت از مردم به عنوان بهره ­برداران از ساختمان­ها و فضاهای شهری و ابنیه و مستحدثات عمومی و همچنین رشد و اعتلای مهندسی در کشور به صورت آشکار تأکید شده است، همواره فعال بوده ­اند. همچنین بر اساس ماده 73 آیین­ نامه اجرایی کنترل ساختمان، همکاری با مراجع مسئول در خصوص کنترل ساختمان از قبیل اجرای دقیق و صحیح مقررات ملی ساختمان توسط اعضای نظام مهندسی ساختمان از وظایف هیئت مدیره سازمان­ها ذکر شده است. بنابراین لازم است جایگاه سازمان­های نظام مهندسی ساختمان بیش از پیش مدنظر قرار گیرد.

 

*عضو شوراي مرکزي سازمان نظام مهندسي ساختمان و  رئیس گروه معماری و نائب رئیس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

 

3535

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 751157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    5 5
    سازمان نظام مهندسی هیچ اقدامی سازنده ای در طول حداقل 20 سال گذشته انجام نداده است و تنها با ایجاد انحصار و تلاش برای اعمال نفوذ در نحوه ارجاع خدمات مهندسی، به دنبال کسب درآمد بوده است. این سازمان به جای پیگیری خواسته های صنفی مهندسین تبدیل به یک نهاد دلالی با فساد سازمان یافته شده است.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    7 2
    واقعا نظام مهندسی تبدیل به یه مجموعه منفعل و بی خاصیت شده و بهتره اصلاح بشه.ضمنا ما مهندسان جوان تمام قد از بخشنامه جدید جناب آقای آخوندی حمایت می کنیم.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    4 3
    درود بر آقای آخوندی ... وقتی نظام مهندسی وظیقه اوله خودش رو که آموزشه به هیچ وجه نمیتونه انجام بده برا مهندسای جوان...پس همون بهتر که نباشه و همون شهرداری کارا رو انجام بده