جمعه 7 اردیبهشت 1397
پنجشنبه 12 بهمن 1396 - 20:07:12 چاپ

دندان پرشده‌تان پوسیده شده؟ از این ماده هوشمند کانادایی استفاده کنید

دانش > پزشکی - پژوهشگران کانادایی، ماده جدیدی برای پُر کردن دندان ساخته‌اند که با پوسیدگی دندان مقابله می‌کند. پوسیدگی‌های مکرر با درگیر کردن سالانه ۱۰۰میلیون بیمار، ۳۴میلیارد دلار هزینه درمان اضافی تحمیل می‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، پژوهشگران دانشگاه تورنتو (کانادا) برای درمان حُفره‌های ایجادشده توسط باکتری‌هایی که دندان‌های پرشده را سوراخ می‌کنند، ماده‌ای هوشمند ابداع کرده‌اند. این دستاورد می‌توان سالانه ۱۰۰ میلیون بیماری را که از پوسیدگی‌های مکرر دندان رنج می‌برند، از این مشکل برهاند و مجموعا ۳۴میلیارد دلاری را برای هزینه درمان پوسیدگی‌های مکرر صرف می‌شود، آزاد کند.

پژوهشگران کانادایی در این پژوهش که نتایج آن در مجله «Scientific Reports» به چاپ رسیده، توضیح داده‌اند که چگونه با استفاده از قابلیت خودسازی داروهای ضد میکروبی، ماده‌ای با ذرات کوچک ابداع کرده‌اند که برای متوقف کردن باکتری‌ها در مسیرشان طراحی شده است.

این ذرات می‌توانند یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مواد پرکننده ضدباکتری را حل کنند؛ یعنی داروی کافی را در این ماده برای تأثیرگذار بودن در طول زندگی فرد ذخیره کند.

«بن هاتون» (Ben Hatton) استاد دانشگاه تورنتو در این رابطه گفت: «اضافه کردن ذراتی که برای پر کردن دندان با داروهای ضدمیکروبی همراه شده‌اند، یک خط دفاعی در برابر باکتری‌های عامل ایجاد حفره پدید می‌آورد. در درمان سنتی، داروی کافی تنها برای چند هفته تأثیرگذار است. ما ترکیبی از دارو و شیشه سیلیکاتی کشف کرده‌ایم که خودشان را مولکول‌به‌مولکول سازمان‌دهی می‌کنند تا تراکم دارو را به حداکثر برسانند. این ذخیره برای سال‌های سال کافی خواهد بود.»

کشف استفاده از داروهایی ضدمیکروبی که خود را می‌سازند، به آن معناست که محققان می‌توانند تا ۵۰برابر داروهای ضدباکتری را در این ذرات قرار دهند. پژوهشگران به خوبی می‌دانند که باکتری‌ها مشخصا به حاشیه‌های میان قسمت‌های پرشده و قسمت‌های باقی‌مانده دندان حمله می‌کنند تا حفره‌هایی را به وجود آورند. مجهز کردن این مواد به داروهای ضدمیکروبی با دوام چندین‌ساله، این مشکل را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

این گروه پژوهشی برنامه‌ریزی کرده است تا ذرات ذخیره‌کننده دارو را در پر کردن دندان آزمایش کنند و عملکرد این ذرات را هنگام حمله باکتری‌ها و بزاق در محیط پیچیده دهان بررسی کنند. دانشمندان می‌گویند ممکن است این ماده هوشمند جدید، با تنظیم دقیق، موجب پر کردن محکم‌تر دندان‌ها و مراجعه کمتر به دندان‌پزشک شود.