۰ نفر
۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۳

دوم فوریه (سیزدهم بهمن) سالگرد تصویب پیمان بین المللی #رامسر در سال ١٩٧١ (١٣۴٩) برای حفاظت از تالابها و روز جهانی تالاب هاست. «تالاب ها برای آینده شهری پایدار» به عنوان شعار امسال انتخاب شده است تا اهمیت سلامت و حفاظت از تالاب ها را در مسیر توسعه پایدار به جهانیان یادآوری کند.

تالاب = کبد شهری
با گسترش شهرها و تقاضا برای تصرف زمین برای ساخت و ساز، تمایل به تسلط بر تالاب ها و تخریب آنها افزایش می یابد. بنابراین تالاب های نزدیک به شهرها همواره در معرض تهدید از سوی توسعه شهری قرار دارند. این در حالی است که تالاب های شهری نقشی شبیه "کبد" را برای شهرهایشان بازی می کنند و سلامتشان یکی از نشانه های اصلی سلامتی شهر و ساکنان آن است. تالاب ها جریان های سطحی و سیلابی را در سطح شهر مهار، منابع آب آشامیدنی را تغذیه، پسابهای شهری را تصفیه و فضاهای سبز و طبیعی شهری را فراهم می کنند و به عنوان یکی از منابع بهبود معیشت مردم شناخته می شوند.

تهدید تالاب، تهدید معیشت
خشک شدن تالاب های شهری و یا آلودگی آنها سلامت شهروندان را تهدید جدی می کند. تالاب هایی که آلوده به انواع فاضلاب های صنعتی و کشاورزی شده اند، شرایط نامناسب زیستی را برای ساکنان همجوار شان فراهم می آورند. به علاوه خشکی آنها می تواند مردم شهر و زمین های کشاورزی را در معرض گرد و غبار قرار دهد.

نقش ما در حفاظت از تالاب ها
ما می توانیم حال تالاب ها را بفهمیم و پایش کنیم. کاهش سطح آب تالاب، تغییر رنگ آن، رویش یکباره گیاهان غیربومی در گستره ای از آن، بوی بدش و زباله های شناور در آن از نشانه های ناخوشی #تالاب است. مسئولیت پذیری، هشدار به موقع، پیشگیری، پاکسازی و مطالبه گری و همت جمعی برای بهبود و حفاظت از تالاب ها می تواند زندگی را به آنها باز گرداند. یادمان باشد که شهروندان و جوامع محلی می توانند نقشی مهم در حفاظت از تالاب های محلی بازی کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 751360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =