بگومگوی مخاطبان خبرآنلاین درباره استخدام زنان/ به جنسیت نیست، پارتی می‌خواهد!

گزارشی با موضوع اظهارات یک نماینده مجلس درباره مخالفت با استخدام زنان، واکنش‌های زیادی را همراه داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مطلبی که چند روز گذشته با عنوان «مخالفت تند یک نماینده مجلس درباره استخدام زنان/ تا مرد بیکار هست، چرا زنان سرکار بروند؟!» منتشر شد، با واکنش‌های زیادی از سوی مخاطبان همراه بود.

این گزارش، به گفته‌های ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون پرداخته بود که در کانال تلگرامی‌اش نسبت به اشتغال زنان واکنش نشان داده و گفته بود: «استخدام زنان مشکل بزرگی است. تا زمانی که مرد بیکار و تحصیلکرده هست، چه لزومی دارد که بانوان مشغول به کار شوند. بیش از 60 درصد استخدامی‌های سال قبل و امسال، بانوان هستند و این معضل بسیار بزرگی است. زمانی که پسر بیکار و تحصیلکرده داریم، اولویت استخدام با آنهاست تا بتوانند تشکیل خانواده بدهند. اما به جای آن بانوان مشغول کار می‌شوند و همان خانم هم حاضر به ازدواج با یک پسر بیکار نیست.»

بعضی از خوانندگان این گزارش، در نظراتشان، با این نماینده مجلس ابراز موافقت کردند، از جمله کاربری به نام عرفان که نوشته: این نماینده کاملا درست گفته چون مردها برای تامین مالی خانواده میروند سر کار و زنها فقط برای رفاه بیشتر خودشون و خوش گذرونی و تجملاتی زندگی کردن.

کاربر دیگری به نام کدخدا از این هم فراتر رفته و اظهار کرده: حتی باید زنانی که استخدام شدند را بازخرید کرد تا بروند منزل. باور کنید در اداره ما زنان یا مرخصی زایمان تشریف دارند و یا پاس شیر. خدایی چه کار کردنی است. مرد بیاورید که نان آور است.
موافقت‌های دیگری هم با این نماینده مجلس بوده، مانند کسانی که نوشته‌اند: توی عرف جامعه ما نون آور خانواده مرد هست و این کار رو وظیفه اون میدونن پس اولویت هم باید با مرد باشه ... اگه قراره برابری شغلی باشه پس مهریه و نفقه معنی نداره. نمیشه که هم خدا هم خرما ... کاملا موافقم که بار زندگی بر دوش مردان بیشتر است و بیشتر طلاق ها برای بیکاری جوانان و عدم توانایی اداره زندگی است ... دقیقا همین است، وقتی یک خانم می رود سرکار دیگر دستش تو جیب خودش هست و حتی به ازدواج و تشکیل کانون خانواده هم فکر نمی‌کند، این کارها به صلاح نیست .... اگه منطقی فکر کنیم ایشان کاملاً درست میگن، رکن اصلی خانواده در کشور ما مرد است، طرز تفکر عام اینه که هزینه‌های زندگی به عهده مرد خانه است پس در ایران این دیدگاه واقعا منطقی و درست است.

در مقابل، مخاطبان دیگری هم بودند که نظری مخالف با این نماینده مجلس داشتند و نوشتند: دست از این همه تبعیض علیه زنان بردارید تو رو خدا. الحمدلله از شان مدیریت آقایان که یک مو کم نشده ... همه چی که تو این مملکت واسه آقایونه. حالا یه کارم میخواد بگیرید از خانوما؟ ... تمام تلاشتون رو صرف جنگیدن با زنان کرده‌اید. کمی به فکر مشکلات مملکت باشید ثواب داره ... استخدام بر اساس شایسته سالاری باید باشد. مرد و زن نداره ... من که یک زن مجردم چکار کنم؟ استخدام نشوم و منتظر بشم یکی بیاد خواستگاریم؟ خب اگه نیومد چی؟ ... میخواید اصلا بگیم خانوما زنده به گور شن؟ با ایجاد ردیف شغلی گورکن، معضل بیکاری آقایون هم حل میشه ... راهکار معضل بیکاری این است که نماینده مملکت و مسئولان بر اساس شایسته سالاری انتخاب شوند و حکومت دغدغه اولش رفاه مردم باشد و اقتصاد رونق و پیشرفت داشته باشد و شغل تولید شود و سرمایه گذاری خارجی در کشور باشد تا "زن و مرد" با هر سنی شغلی با درآمد کافی و ساعت کار کم و مزایای خوب داشته باشند ... والا آبا و اجداد انسان‌ها یا کشاورز بودن یا دامدار. از همون اول هم زن‌ها کار می‌کردند پا به پای مردها. بیکاری محصول بی کفایتی مسئولانه نه کار کردن زن‌ها ... اگر زنی سرپرست خانوار باشد چه کند؟

اما عده‌ای هم به موضوع اشتغال فارغ از جنسیت نگاه کرده و نوشته‌اند: آقای نماینده ناراحت نباشن الان زن و مردش باهم بیکارن ... استخدام شدن که به جنسیت نیست، پارتی می خواد.

47234

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 751392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    18 0
    جمله آخر درسته. استخدام الان به داشتن پارتی است نه جنسیت. الان اداره ما ۱۲ سال است که آزمون استخدامی برگزار نکرده است و در عوض هر کس که رابطه داشته است وارد سازمان شده است.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
      10 1
      مصاحبه و آزمون فرمالیته است.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    9 0
    نباید همه رو با یک چوب زد.تو بخش خصوصی که ما خانم ها هم مثل آقایون شرایط کاری سختی داریم و واقعا داریم حجم کار بالا و بی حقوقی رو در کنار آقایون تحمل میکنیم. نه وقت و نه پول ازدواج نداریم و تا حالا هیچ کدوم از همکارام از مرخصی زایمان و این چیزا استفاده نکردن.همه داریم مردونه کار میکنیم. پارتی هم که مشخصه نداریم.اما خانمای بخش دولتی رو زیاد باهاشون در ارتباطم و می بینم خیلی مرخصی و کم کاری دارن.حتی در یک وزارتخانه اتاقی دارن که عرفا اتاق خواب خانم هاست.
  • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    4 0
    کی قراره مسئولین مشکلات عدیده و در کشور را بایک نگاه کارشناسه وعمیق ظاهرا به همین انتقادات کوچک حل نمایند الله و اعلم
  • همشهری IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    6 12
    باید به این موضوع به چشم یک آسیب و حتی یک بحران نگاه کرد چون ما ایرانی هستیم و باید با دید یک ایرانی به موضوع نگاه کنیم کدام خانواده حاضر است تا دخترشان با یک فرد بیکار ازدواج کند و یا اینکه مرد در خانه باشد و همسرش جای او کارکند چرا راه دور برویم نگاهی به آمار ازدواج و طلاق داشته باشیم همه چیز روشن می شود و بعضاً مشاهده شده است که طلاق در بین زنان شاغل رایج گردیده و زنان مطلقه ای که شاغل هستند بطور جدا و در خانه های مجردی زندگی میکنند البته اگر بخواهیم از آسیبهای بیکاری مردان و اشتغال زنان و کاهش نرخ ازدواج و افزایش نرخ طلاق در این سالها صحبت کنیم مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد شد و درنهایت نماینده محترم نجف آباد حرف حق گفته اند و حرف حق همیشه تلخ ناگوار است.
  • روشن فکر IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    2 3
    یه نظر به گذشته و حال بندازیم همه چی حله از زمانی که تربیت بچه ها با علم توام شد و زن و مرد مثلا با هم برابر شدند عشق ، محبت ، بزرگی و کوچکی، نوع دوستی و .... جای خودشونو به به بیکاری ، اعتیاد ، طلاق ، سرقت ، قتل ، بچه های خیابان ، کارتن خوابها ، زنان... و غیره دادند کمی از جایگاه روشن فکری به جایگاه انسانیت هم پرواز کنیم بدک نبست اگر جوان کار داشته باشد ازدواج میکند تشکیل خانواده میدهد و همین دو موضوع کوچک خیلی از معضلات را مثل کاهش ازدواج ، افزایش طلاق، اعتیاد ، سرقت و ...را حل میکند. بنده هم با نماینده نجف آباد موافقم
  • تهرانی IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    2 2
    اشتغال آقایان به شرط ازدواج یکی از راههای حل معضل ازدواج است البته به شرطی که کار باشد ولی وقتی بیش از 60 درصد استخدامی‌های سال قبل و امسال، بانوان هستند آیا میشود به آقایان کار داد البته این طرح فعلا نباید شامل زنان سرپرست خانواده شود یعنی زنانی که چند نفر را سرپرستی میکنند نه خانمهایی که در منزل پدری و یا همسرشان هستند.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    2 1
    موضوع کاملا روشنه. در قانون ایران بار اقتصادی خانواده روی دوش مرده و باید خرج زن و بچه رو بده. در مقابل زن حتی در صورت شاغل بودن تعهدی در این قضیه نداره. پس طبیعیه که اولویت استخدام باید برای سرپرستان خانواده که در ایران اکثرا مردها هستن باشه. در صورتی که زن سرپرست خانواده باشه، یعنی همون قضیه زنان سرپرست خانوار اونها هم باید در اولویت باشن. اینجا بحث زن و مرد بودن نیست، بحثه اینه که قانونا چه کسی باید مخارج رو تامین کنه. اگر واقعا میخوان مساوات باشه، موضوع نفقه و تامین مخارج خانواده رو تقسیم کنن از طریق اصلاح قانون، اون وقت میشه گفت شرایط استخدام برای زنان و مردان یکسان باشه.
  • بی نام BE ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    4 4
    من یک زن شاغلم تمام همکارای مرد من با داشتن شغل خوب و خانه وماشین اصلا قصد ازدواج ندارند اینها همه یه مشت حرف مفته اینهمه شغل ، شما روزنامه همشهریو ببین والا پسرای ما دنبال یه شغل مدیریتین با حقوق عالی ، تن به هر کاری نمیدن خونه باباشون میخورن میخوابن فقط تز میدن آخه شما کی هستید که دائم واسه زنان تعیین تکلیف میکنید چقدرم که مهریه میدید که انقدر میگید باشه همه دخترا حاضرن مهریه نداشته باشن ولی در حقوق دیگر مثل حق طلاق با مردها برابر باشند