رونمایی از ۷ طرح پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ومنابع طبیعی استان مرکزی در دهه فجر

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بزرگترین مرکز پژوهشی در حوزه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در استان مرکزی با ساختار تشکلاتی ۳ معاونت تحقیقاتی ,آموزشی و برنامه ریزی و ۲ پردیس تحقیقاتی و آموزشی و برنامه ریزی و , ۵ ایستگاه تحقیقاتی , ۷ آزمایشگاه تخصصی ,۷ کلکسیون بزرگ در سطح کشور شامل (انار ,لوبیا ,گل محمدی ,گیاهان دارویی ,آویشن ,صنوبر ,پسته وحشی )می باشد .

۵ پژوهشگر هیات علمی و کارشناس پژوهشی نقش برجسته ای در توسعه کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و اسناد بالا دستی و نیاز های بخش کشاورزی و بهر ه وری در نهاده های کشاورزی ایفا می نمایند .
اعتبارات لازم برای راه اندازی این ۷ طرح ۲۵۳۰ میلیون ریال می باشد .و پروژه های پژوهشی رونمایی شده در سی و نهمین فجر انقلاب اسلامی در این مرکز عبارت از : لوبیا چیتی رقم صالح ,لوبیا قرمز رقم یاقوت , لوبیا چیتی رقم غفار , گلزا رقم نیما , گندم دیم رقم سائین ,گندم دیم نان رقم صدرا , کلن برتر صنوبر است .
سید علی آقازاده روز جمعه همزمان با دومین روز از دهه مبارک فجر در آیین رونمایی از هفت دستاورد پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در اراک افزود: از سال ۸۵ تاکنون میزان اراضی زیر کشت کشاورزی این استان تغییری نداشته و در برخی ارقام نیز با کاهش تولیدات روبرو بودیم.
وی بیان کرد: این کاهش تولیدات تنها به مربوط به حوزه جغرافیایی استان مرکزی نیست و در سایر استان ها نیز رخ داده است.
استاندار مرکزی ادامه داد: تحقیقات و پژوهش های کاربردی زیربنای توسعه محسوب می شود و استان مرکزی با توجه به ظرفیت های بکر اقتصادی و کشاورزی می تواند الگوی موفقی برای سایر استان ها باشد.
آقازاده اظهار کرد: افزایش تولیدات دانه های روغنی همچون کلزا، آفتابگردان و سایرارقام روغنی، نیاز جدی در کشور است که می تواند ایران را به خودکفایی برساند.
وی گفت: ارائه آموزش های مختلف به کشاورزان و توجه به تحقیقات بر اساس شرایط اقلیمی، نقش موثری در افزایش بهره وری سطح زیر کشت محصولات کشاورزی دارد.
استاندار مرکزی اضافه کرد: استقرار مرکز تحقیقات حبوبات به ویژه لوبیا در استان مرکزی، ظرفیت ارزشمندی برای توسعه و تحقیق در این حوزه است باید بسترسازی لازم برای تولیدات کیفی، افزایش یابد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در خانه ملت نیز گفت: با توجه به تغییرات اقلیم،ی یکی از اقدامات مهم در حوزه کشاورزی اتکا به تحقیقات علمی و دانش نوین است .
علی اکبر کریمی افزود: با توجه به ظرفیتهای بومی و محلی، ارائه راهکارهای مناسب به کشاورزان می تواند گره گشا باشد‌و اکنون حجم تولیدات کشاورزی آب بر کاهش یافته و در این زمینه باید توان تحقیقاتی در حوزه محصولات کشاورزی دیم، افزایش یابد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید به اجبار طبیعت، به اصل اولیه بازگشت و در حوزه تولیدات کشاورزی دیم جدی تر کار شودو استان مرکزی با وجود صنعتی بودن جزء ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان، در این حوزه فعالند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و دو دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 751614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =