واکنش مخاطبان خبرآنلاین به حواشی قانونی دختران خیابان انقلاب/ مساله فرهنگی یا امنیتی؟

از بین‌رفتن حساسیت حجاب در جامعه، حق انتخاب زنان برای پوشش و سازماندهی این حرکت از خارج از کشور اظهارنظرهای سه گروه از مخاطبانی است که به دختران خیابان انقلاب واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرآنلاین، دختر خیابان انقلاب عنوان روندی اعتراضی بود که ویدا موحد شروع‌کننده آن بود؛ زنی که روسری‌اش را به چوبی آویزان کرد و آن را به نشانه اعتراض به حجاب اجباری تکان داد و بازداشت شد. همزمانی این حرکت اعتراضی با اعتراضات معیشتی مردم باعث شد کمتر کسی به سرنوشت او واکنش نشان دهد؛ اما شبکه‌های اجتماعی با طوفان‌های توییتری پیگیر وضعیت او بودند تا اینکه هفتم بهمن‌ماه خبر رسید که آزاد شده است. پس از آن زنان دیگری این روند را ادامه دادند و در تهران و شهرهای دیگر در با حجاب و بدون حجاب اعتراض خود را به حجاب اجباری نشان دادند که ۲۹ نفر از آنها بازداشت شدند.

در همین میان گزارشی در خبرآنلاین منتشر شد (اینجا) که در آن آمده بود: برای کشف حجاب یا بی‌حجابی در قانون مجازات اسلامی، جرم به صورت خاص تعریف شده و در تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی (کتاب تعزیرات) آمده است: زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از 10 روز تا دوماه یا از 50 هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد. سئوال اصلی این است که آیا منطقی و قانونی است دختری که در خیابان، روی بلندی تاسیسات شهری رفته و عملی مانند برداشتن روسری و به چوب زدن و تکان دادن آن را مرتکب شده، طبق متن بالا، به زندان انداخت؟

در اینجا باید علاوه بر سیاست «حبس زدایی» مورد اشاره در قانون مجازات جدید و بخشنامه‌های متعدد رئیس قوه قضاییه به یک بخش نامه خاص اشاره کرد رئیس وقت این قوه که در آن به قضات تکلیف شده است مجرمانی که باید حبس کمتر از 6 ماه را تحمل کنند، به زندان نیندازند. این گزارش واکنش‌های زیادی را از سوی مخاطبان به همراه داشت که می‌توان نظرات آنها را در سه گروه طبقه‌بندی کرد.

گروه اول معتقد بودند که حساسیت حجاب در جامعه ما از بین رفته است و همانطور که در سال‌های اخیر شاهد آزادی‌های بیشتر در پوشش بودیم در سال‌های بعد نیز این آزادی بیشتر می‌شود و روندی است که در طول زمان اتفاق می‌افتد و نیاز به اعتراض ندارد. در واقع این گروه معتقد بودند که مسئله فعلی جامعه ما وضعیت اقتصاد و مسکن و فساد است و مسائل اینچنینی در اولویت نیستند. گروه دوم معتقد بودند که اجبار در دین ما پذیرفته نیست و هرکس باید نوع پوششش را خودش انتخاب کند. این گروه بر این باور بودند که نمی‌شود چیزی را با زور و اجبار به مردم تحمیل کرد و چهره اسلام را منفی و خشن جلوه داد.

گروه سوم هم مخالفان جدی این روند اعتراضی بودند که معتقد بودند افرادی از بیرون این حرکت اعتراضی را ساماندهی کرده‌اند و دنبال منافع خودشان هستند و زنان جامعه ما را فریب می‌دهند. علاوه بر این معتقد بودند حجاب یک امر شخصی نیست و کاملا عمومی است؛ زیرا باعث سلب آزادی دیگران می‌شود و افراد به گناه مرتکب می‌شوند.

در ادامه بخشی از کامنت‌های مخاطبان را در سه گروه مشخص شده می‌بینیند:

 

گروه اول:

حساسیت از بین رفته است

بابا کاریشون نداشته باشن. حالا حجاب توی این کشور منتفی شده من الان که در خیابان راه می‌رم هرکی هرجور دوست داره رفتار می‌کنه؛ بعضی خانم‌ها ساده و بی‌آلایش، بعضی دیگه با گریم و آرایش آنچنانی، بعضی‌ها متوسط‌، بعضی شال‌ها کامل پوشاننده، بعضی تا نیمه سر، بعضی دقیقا روی شانه. پاها هم همینطور؛ بعضی پوشیده، بعضی تا نیم ساق معلوم و بعضی تا مچ معلوم و هرکی هر جور دوست داره می‌گرده. این دخترها هم معلوم نبوده به چی معترض بودن ؟

رسانه چه‌ها که نمی‌کنه: کلا ۲۹ نفر از جمعیت میلیونی خانم‌ها اینکار رو کردن. چقدر بزرگش می‌کنید. من تنها چیزی که الان برام اهمیت داره گرونی و اقتصاد هست؛ باورم نمیشه سطح دغدغه تعدادی اون روسریه که الان به عنوان مد داره ازش استفاده می‌شه. دیگه داریم می‌بینیم که کلا حجاب وجود نداره. نمی‌دونم می‌خوان چیو اختیاری کنن.

فکر نمیکنم این قضیه در کنار مشکلات اقتصادی و مسکن و فساد و ... دغدغه مردم باشه.

بابا دست بردارید این همه بی‌حجاب هست کسی کاریشون نداره. اون خانم هم می‌خواد بگه من هستم الان همه یک‌ کاری می‌کنن که فقط به قول خودشون لاک بگیرن وگرنه خداییش چندتا از این بدتر این هم درطول روزازکنارمون رد میشن کی بهشون گیر میده بجای اینکارا دست به هم بدیم یک کاری برا گرد خاک ماخوزستانیا کنید که باید بلاجبار سرتا پامونو ازدست این خاک بپوشونیم

گروه دوم:

اجبار نتیجه نمی‌دهد

می‌توان هر کاری کرد و هر مجازاتی در نظر گرفت ولی این کار اشتباه است. نمی‌شود به زور فکر و اندیشه کسی را تغییر داد. نمی‌شود با زور و زندان مردم را مقید به اسلام و حجاب کرد و این کار باعث دورتر شدن آنها از اسلام می‌شود. اگر حجاب آزاد شود ارزش واقعی آن بیشتر مشخص می‌شود.

مردی که با دیدن موی خانم‌ها به فساد بیفته، بدون دیدن موی خانم‌ها هم به فساد میفته و کلا خیلی سست عنصر و ضغیف هستش. دارم از موی سر حرف می‌زنم. از چیزی که خود آقایون هم روی سرشون دارن. یک کم عزت نفس داشته باشید. یعنی واقعا با دیدن موی خانم ها به گناه میفتید؟

هر اجباري در مذهب ناپسند است. مگر ما مي‌توانيم مردم را به نماز، روزه، خمس، زكات، حج، امربه معروف، نهي از منكر و .... مجبور كنيم؟

ای کاش یه روزی برسه که واسه اعتراض کسی رو تو زندان نندازن. ای کاش یه روزی برسه نظر خودمون رو به کسی تحمیل نکنیم. ای کاش یه روزی برسه که برای مسائل شخصی مردم تعیین تکلیف نکنیم.

گروه سوم:

حجاب یک امر شخصی نیست و کاملا عمومی است

این کار علاوه بر اینکه سازماندهی شده است اتفاقا مصداق فساد فی‌الارض هم هست.

پس حکومت اسلامی به چه علت تشکیل شد؟؟؟ نباید به خاطر نارضایتی اقتصادی دین رو بزنید‌......بعدشم چی جور بعضی حاضرن تو این دوره زمونه با این شرایط اخلاقی مادر خواهر وهمسرشون بی حجاب بیاد بیرون

مسیح علی‌نژاد بیرون گود نشسته و برای دختران ایرانی تعیین تکلیف می‌کنه. ای کاش دخترانمون فریب چنین آدم‌هایی رو نمی‌خوردن و برای تحقق خواسته‌هاشون راه‌های بهتری انتخاب می‌کردن.

بی‌حجابی شخصی نیست عمومی است چون سلب آزادی دیگران است. مگر می‌توان چشم‌ها را در خیابان بست چون نگاه به نامحرم حرام است.

 

47238

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 751716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام .ازترس A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    4 0
    ماابتدای انقلاب همه چی داشتیم.ماه روزه احترام خاصی برای عموم داشت.محرم وصفر به جای خودش.احترام روحانیت ومراجع به جای خودش ولی درحال حاضر منصفانه بگیم هیچ کدام ازاین مواردرابه ان نصبت قدیم نداریم وحالا باید به هوش باشیم که خطرسلامتی در کمین مردم وجوانان کشورماست واین روجدی بگیریم وجوانان رامتهم نکنیم
    • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      0 0
      خدا شاهد به عنوان یه دختر ساده ساده بدون آرایش میگم وقتی میام اداره سرم هی پایینه و جدی یکدفعه سرم را بالا میارم می بینم دارن نگاهم میکنن متاسفانه آقایان اصلا رعایت نمی کنن نگاهشون اذیتم میکنه دیگه خسته ام ولی به حقوقم احتیاج دارم لابد میخواد بشه زندگی گربه ها. باور کنید. من در اینطور جامعه ایی خودکشی میکنم و خیلی های دیگه همینطور. فقط بعضی ها خودشون را نبینن اگه 60درصد مردم حجاب را نمیخوان حداقل 40 درصد میخوان.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    8 0
    میشه این حجاب شرعی تعریف کنید چون هیج جای قرآن از روسری و چادر گفته نشده