نامه‌نیوز نوشت: حجت الاسلام رئیسی رویکردی مشابه احمدی‌نژاد در پیش گرفته و گمان می‌کند که با الگوبرداری از او به پاستور یا بهارستان می‌رسد.

تحلیل گران مسایل سیاسی سیدابراهیم رئیسی را از جنس احمدینژاد می دانستند. ماجرای انتخاب رئیس ستاد انتخاباتی نیز این امر را ثابت کرد. حرف از میرکاظمی و علیرضا زاکانی بود اما در نهایت علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی احمدی نژاد این سمت را به عهده گرفت. فقط این نبود و استفاده از میرکاظمی به عنوان معاون برنامه ریزی ستاد و صولت مرتضوی از معاونان وزارت کشور دوره احمدی نژاد به عنوان مسئول استان های ستاد رئیسی حجت را تمام کرد که یک احمدی نژاد ثانی در راه است. لیست های متفاوتی که از کابینه احتمالی رئیسی منتشر شد نیز این گمانه را تایید می کرد. تازه ترین دلیل برای اثبات این گمانه نیز رفتار بعد از انتخابات رئیسی است. او که قبل از کارزار 96 مشغله ای غیر آستان قدس نداشت؛ حالا سیاست ورزی را در اولویت قرار داده و در کمتر موضوعاتی سکوت می کند.

موضوع دیگری که سبب می شود رئیسی را ادامه دهنده راه احمدی نژاد به حساب آوریم، رویکردهای پوپولیستی او است. نظرات رئیسی در عرصه های اقتصاد، فرهنگ و ... روشن ساخت که او نیز در گرایش های پوپولیستی چیزی از الگوی خود یعنی احمدی نژاد کم ندارد. فیلم تبلیغاتی رئیسی نشان داد که به اقتصاد رابین هودی و توزیع ثروت معتقد است. درست همچون رئیس مهرورز دولت نهم و دهم. دفاع رئیسی از بدترین طرح اقتصادی احمدی نژاد یعنی مسکن مهر و وعده سه برابر کردن یارانه های نقدی در شرایطی که اغلب کارشناسان به توقف اجرای این طرح توصیه می کنند و وعده هایی همچون ایجاد 6 هزار شغل ظرف چهار سال ، مشخص کرد که حداقل در عرصه اقتصاد پا جای پای احمدی نژاد می گذارد.

رئیسی در حوزه فرهنگ نیز تفاوت چندانی با احمدی نژاد نداشت اما شاید اندکی بد عمل کرد. احمدی نژاد با کمی زیرکی و تاکید بر اینکه مشکل ما مدل موی جوانان نیست توانست رای برخی را به دست آورد اما رئیسی با دیدار با تتلو یک اشتباه بزرگ کرد و شانس خود را برای پیروزی از دست داد. او به عنوان فردی که از شهر لغو کنسرت ها آمده می توانست برای نشان دادن رابطه خوب خود با فرهنگ و هنر و موسیقی گزینه بهتر یا حداقل کمتر مبتذلی را انتخاب کند.

خویشاوندی با آیت الله علم الهدی و به تن داشتن لباس روحانیت نیز او را امیدوار می کرد که از حمایت این قشر و مذهبیون برخودار شود. هرچه باشد رئیسی هم مثل دیگران می دانست که حمایت آیت الله مصباح یزدی از احمدی نژاد چه نقشی در رئیس جمهوری شدن او داشت. هر چه هست رئیسی بعد از دوازده سال و با داشتن یک شکست در کارنامه، احمدی نژاد را الگو قرار داده و شانس چندانی برای موفقیت ندارد زیرا احمدی نژاد قبلا از همه ظرفیت های «احمدی نژادیسیم» بهره برده و چیزی باقی نگذاشته است.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 751902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    1 2
    اینها زیاد مهم نیست . فقط بنده یک سوال دارم که ایشان اکنون چکاره ی این مملکت هستند که به لبنان رفته و سید حسن نصرا. و فرماندهان حزب ا. دیدار کرده اند .