نگرش مردم به حجاب؛ کاهش تمایل به پوشش چادر و مانتو گشاد!

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به عنوان قوه عاقله و مغز متفکر دولت هم‌زمان با پدیده دختران خیابان انقلاب که در آن، بعضی خانم‌ها با برداشتن حجاب و بر چوب کردن روسری‌ها، به حجاب اجباری معترضند، به باز نشر نتایج یک پژوهش علمی مربوط به سال ۱۳۹۳ اقدام کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در گزارش منتشر شده در این سایت این مرکز با ذکر شکل هایی از انواع پوشش حجاب به تغییرات نگرش مردم طی سالهای 85 تا 93 پرداخته شده و نتایج قابل توجهی از این پژوهش منتشر شده است.

در پژوهش مزبور که نتایج آن در سال 93 نیز در نشست تخصصی سیاست گذاری حجاب در اختیار اعضای این نشست قرار گرفته، نشان داده شده تمایل به استفاده از حجاب در سال 85 به میزان 24.3 درصد بود که در سال 93 به 14.7 درصد افت پیدا کرده است. بیشترین تغییر مثبت در تمایل تهرانی ها در استفاده از پوشش خاص زنان مربوط به استفاده از روسری، مانتو تنگ بوده که در سال 85 تنها 25.2 درصد بود که در سال 93 با رشد زیادی به 32 درصد رسیده است.

شکل زیر به خوبی نشان می دهد تمایل استفاده از چادر و مانتوی گشاد در خلال سالهای 85 تا 93 به شدت کاهش یافته و در چادر از بیش از 24 درصد به حدود 14 متمایل شده و تمایل به استفاده از مانتوی گشاد از 30 درصد به 20 درصد طی 8 سال، افت کرده است.

شکل یک: تمایل پاسخگویان تهرانی به استفاده از انواع پوشش زنان

شکل دو: نمودار تغییرات در مطلوبیت استفاده از انواع پوشش زنان طی سالهای 85 تا 93

نکته دیگری که در پژوهش مزبور عنوان شده این است که پاسخگویان معتقدند تنها حدود یک درصد زنان از چادر استفاده می کنند.
بنا به اظهارنظر شهروندان تهرانی در این تحقیق، بیشترین الگوی پوشش مورد استفاده برای زنان تهرانی در سال 93، استفاده از روسری، مانتوی کوتاه و شلوار تنگ بوده است.

شکل سه: اظهارنظر شهروندان تهرانی درباره پوشش فعلی زنان در جامعه

یافته مهم دیگری در این پژوهش نشان می دهد نزدیک به نیمی از پاسخگویان گفته اند دولت نباید در نوع پوشش و حجاب مردم دخالت کند چون مسئله حجاب شخصی است. این نگرش در سال 85 تنها برای حدود یک سوم پاسخگویان صادق بوده است. به بیان دیگر، در مقایسه نظرات مردم پاسخگو به این تحقیق در سالهای 85 تا 93، سال به سال مردم بیشتری معتقد شده اند دولت نباید در حوزه حجاب دخالت کند.

شکل 4: نگرش جامعه درباره دخالت دولت در پوشش مردم

نکته جالب دیگری در این یافته نشان می دهد حدود 40 درصد افراد پاسخگو در سال 93 معتقد بودند باید با بدحجابان برخورد شود ولی در سال 85، تعداد پاسخگویانی که می گفتند باید به بدحجابان برخورد شود بیش از 55 درصد بود. به تعبیر بهتر، جامعه در برخورد با بدحجابان، با احتیاط بیشتری رفتار کرده و دیگر مانند گذشته، معتقد به برخورد با بدحجابان نیست.

برای دیدن جزییات این پژوهش (اینجا) را بخوانید.
47231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 752390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    40 6
    البته این نظر سنجی مربوط به سه سال پیش هست و نظر سنجی مستقل و غیر حکومتی نیست
  • حسن IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    9 83
    متاسفانه غربزدگی مردم را کم کم لخت می کند و کسی متوجه نیست .
    • دوست DE ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
      10 2
      شرق از غرب هم بدتره. برو تایلند ببین چه خبره
  • محمد A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    13 52
    من نمیدونم و حتی کاری هم ندارم نظر مردم در بقیه ایران چی هست ولی اینو عاجزانه از شما ها درخواست دارم لطفا تمام ایران رو تهران نبینید و همیشه سلایق و خواسته های اون ها رو به بقیه ایران ربط ندید راحت بگم فعلادر ایران تهران مثل یک هیولا تمام بودجه های مملکت رو میخوره
    • بی نام A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
      15 31
      وضعیت شهرای دیگه از تهرانم بدتر شده.
    • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
      4 1
      تهران یک ایران کوچک است،چون نه تنها جمعیت ساکن و مقیم از تمام شهرهای ایران دارد، بلکه هر روز افراد مسافر زیادی در این شهر به دلایل مختلف رفت و آمد دارند.تهران فقط پایتخت سیاسی نیست،مرکز علمی ، فرهنگی ، صنعتی،پزشکی،اقتصادی و ... هم هست.پس نظر مردم تهران می تواند مقیاس خوبی برای نظر کل ایران باشد.
  • تقی A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
    7 5
    با زور نمیشود حجاب را به پا داشت کار فرهنگی و ایمانی لازم دارد
  • بی نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
    8 6
    بعضی ها فکر می کنن چون قوه قهریه پشتیبان نظر اونهاست، حق دارن نظرشون رو به بقیه تحمیل کنن ولی انتظار دارن دیگران به حق انتخاب همفکراشون در کشورای دیگه احترام بذارن.
  • ناشناس A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    4 3
    کی این نظر سنجیها انجام میشه؟ بعد چرا همون موقع منتشر نمیکنن و همزمان با این جریانات یادشون میوفته ؟
  • مجید IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    0 6
    این آمار مخدوش است بنده دانشجوی دکتری علوم اجتماعی هستم جمع سال 93 میشه 91.55 در حالی که جمع سال 85 شده 98.8 تقریبا 8 درصد این وسط مفقود هستند و لذا این دو نتیجه قابلیت مقایسه با همدیگه رو ندارند