معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه اشتغال زنان باعث بیکاری آقایان نمی‌شود، گفت: شرع و قانون هم استقلال مالی را برای خانم‌ها به رسمیت شناخته است و هیچ‌کس نمی‌تواند این حق را از زنان ایرانی سلب کند.

 به گزارش خبرآنلاین، معصومه ابتکار درباره برقراری تناسب شغل زنان در کشور اظهار کرد: هیچ زنی در کشور وجود ندارد که کار خانگی نکند؛ همه زنان ایرانی اعم از شهری و روستایی خانه‌دار هستند البته درخصوص زنان روستایی باید بگویم که آنان علاوه بر خانه‌داری در تولید فرآورده‌های کشاورزی نیز همیشه نقش داشته‌اند و طبق آمار گفته شده نزدیک به ۴۰ درصد از فرآورده‌های غذایی و کشاورزی ایران با کمک زنان روستایی فراهم می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نتایج مطالعات انجام شده در سال‌های ۸۵ و ۹۵ درباره ارزش کار خانگی زنان اشاره کرد و افزود: متاسفانه در آمارهای ارائه شده خانه‌داری زنان شغل به حساب نمی‌آید در حالی‌که زنان خانه‌دار ارزش افزوده‌ای را برای خانواده به همراه دارند زیرا زنان خانه‌دار تربیت فرزندان، انجام امور منزل، تهیه غذای سالم و... را عهده‌دار هستند.

ابتکار تصریح کرد: اخیرا با تحقیقات انجام شده متوجه شدیم که ارزش کار خانگی زنان در ایران افزایش پیدا کرده یعنی سهم زنان در مشاغل و کارهایی که در منزل انجام می‌دهند بیشتر شده است.

وی گفت: زنان ایرانی به خصوص زنان شهرنشین، دختران تحصیلکرده، زنان سرپرست خانواده و دختران مجرد نیاز به کار و حق دسترسی به فرصت‌های شغلی دارند. متاسفانه فاصله بیکاری بین دختران تحصلیکرده با پسران در ۱۲ استانی که سفر داشتم تقریبا بین ۲ تا ۳ برابر بوده است.

به گفته معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، سرمایه‌گذاری‌های خوبی در کشور صورت گرفت تا دختران ایرانی تحصیلات دانشگاهی داشته باشند و امروز آنان امید دارند تا در آینده کشور، تولید و فرهنگ سهم و نقشی داشته باشند.

ابتکار در ادامه تاکید کرد: ما نمی‌توانیم نسخه واحد و پاسخی کلی درباره تناسب شغل زنان در کشور ارائه دهیم چراکه تناسب شغلی به روحیات، توان، علاقه‌مندی افراد بستگی دارد. ولی ما می‌توانیم تناسب شغلی را در قوانین مورد بررسی قرار دهیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری خانه‌داری را شغلی مهم دانست و گفت: خانه‌داری فقط وظیفه خانم‌ها نیست و آقایان هم سهمی در آن دارند یعنی زن و شوهر بعد از ازدواج تقسیم کار می‌کنند؛ امروزه به دلیل مسائل اقتصادی زنان همراه با همسران خود کار می‌کنند.

ابتکار در پاسخ به این پرسش که «اشتغال زنان باعث بیکاری آقایان شده است» واکنش نشان داد و افزود: اصلا نباید موضوع را این گونه نگاه کرد. زیرا حدود یک و نیم میلیون خانم ایرانی به هر دلیلی نتوانسته‌اند ازدواج کنند. بنابراین خلاف حقوق انسانی و شهروندی است اگر بگویم اشتغال خانم‌ها باعث بیکاری آقایان می‌شود، از طرفی هم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به دسترسی فرصت‌های برابر صراحتا اشاره کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وی در این باره اضافه کرد: شرع و قانون هم استقلال مالی را برای خانم‌ها به رسمیت شناخته است و هیچ کس نمی‌تواند این حق را از زنان ایرانی سلب کند.

ابتکار گفت: ما باید به بحث کارآفرینی توجه و اهتمام بیشتری نشان دهیم که البته اقدامات بسیار خوبی در این زمینه در دولت تدبیر و امید انجام شده است و زنان در کارآفرینی حضور و نقش فعالی داشته‌اند.

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 752406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ای کاش A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    2 2
    ای کاش فقط یک نیم نگاه هم به آمار طلاق ، ازدواج و اعتیاد هم بشود.به چه کسی باید بگیم که بیکاری جوانان و مردها فاجعه به بار می آورد. مگر در فرهنگ ما دخترها و زنها به خواستگاری میروند.مگر به جوان بیکار کسی دختر و زن میدهد.واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم نه با نگرش جنسیتی بخدا اگر دولت کاری کند که جوانان سرکار بروند و ازدواج کنند اکثریت مردم راضی خواهند بود البته به جز افرادی که از این موضوع ضرر میکنند.البته ملاک اکثریت مردم هستند.
  • بی نام AT ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    3 2
    اگه حضرت خدیجه شاغل نبود و ثروتمند نبود الان من و سرکار مسلمان نبودیم شاید
    • بی نام A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
      1 2
      خوب نبودیم چه ربطی داره؟ حتی اون موقع هم این قانون نبوده که تمام بار اقتصادی و نفقه و مهریه و ... رو بندازن گردن مرد.
  • عباس A1 ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    2 2
    سلام، این حق زن ایرانی است که دارای شغل باشد وزنی که شغل پیدا میکند حتما شایستگی داشتن آن شغل را بیشتر از دیگران داشته است وکسی حق تصمیم گیری درخصوص اشتغال آنان را ندارد بجز خودشان.بنظر بنده اگر بجای گیر دادن به خانمها سروقت چهار میلیون مهاجر خارجی قانونی وغیرقانونی بروید وآنها را به کشورشان بازگردانید مشکل بیکاری در کشور ما حل میشود.وقتی تعداد زیاد کارگران روزمزد را در محل تجمع کارگران که برای سرکاررفتن باهم رقابت میکنند وتا بعدازظهر به امید سرکار رفتن چشمانشان بدنبال یک نفر است که آنها را به سرکار ببردوبا اندک درآمد کارگری لقمه نانی برای زن وفرزندانشان ببرند اشک در چشمانم وتمام غصه های عالم در قلبم جمع می شود.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
    2 0
    کسی مشکلی با اشتغال زنان ندارد مشکل حق نفقه،مهریه که به صورت قانون بر گردن مرد و کلی رسومات دیگر مثل هزینه مراسم و تهیه مسکن است که مرد باید هزینه کنه در صورتی که امثال خانم ابتکار دنبال حق اشتغال برابرند باید این هزینه ها رو هم در نظر بگیرند
  • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
    6 2
    اره این خانم راست میگه دختر مجرد سر کار باشه ولی من با دوتا بچه باید بیکار باشم