شهرهای خوزستان در آستانه بحران آب هستند/افزایش نگران‌کننده نیترات

مهر نوشت: معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان گفت: در برخی شهرهای استان خوزستان در آستانه بحران آب شرب هستیم.

علیرضا قرینه شامگاه امروز در نشست شورای آب و برق استان خوزستان با اشاره به اینکه تمام آمار اعلامی برای تمام شهرهای استان خوزستان به غیر از اهواز است، اظهار کرد: آب شهرهای استان به غیر از اهواز ۷۰ درصد از منابع آب‌های سطحی و ۳۰ درصد از منابع چاه‌ها (۱۷۱ حلقه چاه در خوزستان داریم) تأمین می‌شود.

قرینه با اشاره به اینکه عمده مشکل ما در بحث خشک‌سالی مناطق دارای برداشت آب از چاه‌ها است، بیان کرد: در سال گذشته ۱۳۰ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی برداشت داشتیم که امسال ۳۴ درصد کاهش داشته و پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده بین ۵۰ تا ۵۵ درصد کاهش داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه ۸۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز کمبود آب هست، افزود: آب شرب ۱۹ شهر از حوزه کارون، ۱۳ شهر از کرخه، دو شهر از مارون، دو شهر از زهره و چهار شهر از سایر حوزه‌ها تأمین می‌شود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان با اشاره به اینکه تعدادی از شهرها در آستانه بحران هستند، ادامه داد: در استان ۱۷۱ حلقه چاه برای تأمین آب شرب داریم که کاهش سطح آب داشته‌اند و حتی در برخی شهرها فقط یک چاه داریم.

قرینه با اشاره به اینکه احتمال افزایش نیترات آب در استان نگران کننده است، تصریح کرد: افت سطح سفره آب‌های زیرزمینی، کاهش دبی رودخانه‌ها، قطعی برق در تأسیسات تأمین آب و ناپایداری شبکه‌های توزیع برق از جمله تأثیرات خشک‌سالی هستند.

وی با اشاره به روند افزایشی شوری آب در رودخانه کارون گفت: ۶۶ درصد شهرهای استان که ۵۳ درصد جمعیت خوزستان را شامل می‌شوند بر اساس این وضعیت دچار مشکل کمی می‌شوند و در عین حال ۳۴ درصد کمی و کیفی خواهند داشت.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان با اشاره به اینکه تنش به معنای تولید برابر با مصرف یا گاها کمتر از آن است، یادآور شد: شهرهای شمال شرق مثل ایذه، باغملک و صیدون مشکلات خیلی زیادی دارند.

قرینه بیان کرد: در نقطه گلالک که بخشی از آب اهواز را تأمین می‌کند، توان موردنیاز دو هزار و ۵۰۰ مگاوات است که نیاز اساسی به دیزل ژنراتور دارد.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 752605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =