ایرنا نوشت: رژیم آل سعود علیرغم اعتراض شدید مصری ها، به صورت پنهانی جزیره تیران در دریای سرخ را از مقامات مصری تحویل گرفت.

به گزارش امروز (سه شنبه) پایگاه خبری هاف پست عربی، مصر پیش از این از حاکمیت خود بر دو جزیره تیران و صنافیر به نفع عربستان عقب نشینی کرد، این در حالی است که دو طرف مصری وعربستانی عملیات تحویل جزیره تیران به سعودی را تا این لحظه تایید نکرده اند.

یک منبع دیپلماتیک غربی به پایگاه خبری مصری 'مدی' گفت: اقدامات تحویل و دریافت جزیره تیران میان مقامات مصری و سعودی صورت گرفت و نیروهای عربستانی جایگزین همتایان مصری خود در دریای سرخ شدند.

این در حالی است که هیچیک از دو طرف مصری و سعودی درباره عملیات تحویل جزیره تیران اظهار نظر نکرده و رسانه های دو کشور نیز درباره انتقال حاکمیت مصر بر این جزیره به عربستان مطلبی منتشر نکردند.

این منبع که نیروهای کشورش در عملیات نیروهای چند ملیتی متمرکز در سینا مشارکت دارد، افزود: جزیره تیران جزء اراضی تحت قرارداد صلح میان مصر و رژیم صهیونیستی در سال 1979 نیست؛ در حالی که ماموریت نیروهای بین المللی نظارت بر اجرای قرارداد در اراضی واقع در محل درگیری میان مصر و رژیم صهیونیستی است.

این منبع دیپلماتیک غربی از تکمیل مراحل تحویل جزیره تیران مصر به عربستان سعودی به شکلی محرمانه و بی‌سر و صدا پرده برداشت.

یک منبع دیپلماتیک غربی دیگر نیز فاش کرد که اقدامات مربوط به واگذاری جزیره تیران به عربستان، در کمال خفا انجام شده است.
بر اساس این گزارش، عربستان جزیره تیران در دریای سرخ را در راستای اجرای توافق تعیین مرز دریایی میان مصر و عربستان تحویل گرفته است.

جزیره تیران بخشی از استان سینای جنوبی مصر بود. این جزیره که ۸۰ کیلومتر مساحت دارد تقریباً غیر مسکونی و مشرف بر تنگه تیران است، که تنگه‌ای باریک و کم عمق است و خلیج عقبه را به دریای سرخ متصل می‌کند.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در سال ۲۰۱۶ دو جزیره تیران و صنافیر را در راستای بهبود روابط میان قاهره و ریاض، به عربستان سعودی فروخت، اقدامی که با اعتراض های فراوان از سوی مردم مصر مواجه شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 752717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =